شناسهٔ خبر: 67814140 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بررسی توان نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای تأمین برق در زمان اوج مصرف

با توجه به گرمای بیش از حد دما کره زمین و بالا رفتن مصرف برق ابتدا باید افزایش ظرفیت تولید برق با راهکارهایی چون گسترش نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌خصوص خورشیدی مورد توجه قرار گیرد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به تداوم گرمای هوا در کشور، در ساعات اوج مصرف بهترین زمان برای تولید برق با استفاده از تابش خورشید است، چراکه در هر متر مربع امکان تولید ۱۰۰۰ وات برق وجود دارد.

یوسف یاسی با اشاره به گرمای بیش از حد دما کره زمین و بالا رفتن مصرف برق اظهار کرد کرد: ابتدا باید افزایش ظرفیت تولید برق با راهکارهایی چون گسترش نیروگاه‌های تجدید پذیر به خصوص خورشیدی مورد توجه قرار گیرد. در صورت عبور از سوخت فسیلی با بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر، مدیریت مصرف با همراهی مدیریت تولید به بهینه‌سازی مصرف برق کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: با توجه به مساحت و پهنه تابش خورشید در کشور این فرصت ایجاد می‌شود که از انرژی خورشیدی بهترین بهره را برای تولید برق داشته باشیم. این در حالی است که انرژی خورشیدی با زاویه تابش مناسب در هر متر مربع ۱۰۰۰ وات برق تولید می‌کند.

معاون پژوهشی مؤسسه آموزشگاه عالی انرژی افزود: این اتفاق به‌ویژه در ساعات اوج مصرف روز در بالاترین حد خود قرار می‌گیرد و در فصول غیرگرم نیز می‌توان برق تولیدی را به کشورهای اطراف صادر کرد.

یاسی ادامه داد: با وجود هزینه احداث اولیه بالا برای نیروگاه خورشیدی، اما این دست نیروگاه‌ها تضمین ۲۰ تا ۲۵ ساله دارند و با یک بار هزینه در طولانی‌مدت می‌توان از آن استفاده کرد. از طرفی با پیشرفت علم و فناوری هزینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر رو به کاهش است.

وی با تاکید بر اهمیت احداث نیروگاه‌های غیرمتمرکز خانگی عنوان کرد: اگر بانک‌ها مکلف شوند برای تأمین مالی احداث نیروگاه خانگی با تسهیلات کم‌بهره پیش‌قدم شوند، بخش زیادی از مشترکان برای احداث نیروگاه تمایل دارند، همچون کشور ترکیه که بیشتر برق مصرفی برای آب‌گرم‌کن‌هایش از پنل خورشیدی تأمین می‌شود که بسیار بازدهی مطلوبی دارد.

معاون پژوهشی مؤسسه آموزشگاه عالی انرژی تصریح کرد: در نتیجه اگر احداث نیروگاه خانگی با تسهیلات کم‌بهره تأمین مالی شود، مدیریت مصرف در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد، همچنین ادارات که ملزم به تأمین ۲۰ درصدی برق مورد نیاز خود از انرژی تجدیدپذیر هستند، اگر اماکن تجاری هم ملزم به این کار شوند، تحولات خوبی چه در زمینه مدیریت مصرف چه در زمینه مدیریت تولید صورت خواهد گرفت.

نظر شما