شناسهٔ خبر: 67813737 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

4 عادتی که با افزایش سن حافظه شما را از بین می برد

چاران رانگانات به عنوان یک عصب شناس، 25 سال گذشته را صرف تحقیق در مورد علم حافظه کرده است. یک سوال خنده دار که بسیاری از مردم می پرسند این است: "آیا با بزرگتر شدن احمق تر می شوم؟"

صاحب‌خبر -

جماران؛ به نقل از مجله سلامتی: پروفسور مرکز علوم اعصاب، گروه روانشناسی، و مدیر آزمایشگاه حافظه پویا در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «من هیچ کس را برای تعجب آن سرزنش نمی کنم. بسیاری از ما متوجه می‌شویم که با گذشت زمان، چیزهای مهم را فراموش می‌کنیم.»

اما خبر خوب این است که طبق گزارش CNBC می توانید با اجتناب از 4 عادت رایج با افزایش سن از ضعیف شدن حافظه خود جلوگیری کنید.

چندوظیفه ای بیش از حد

رانگانات توضیح داد: "ما برای توجه به دنیای اطراف خود به ناحیه ای از مغز به نام قشر پیشانی مغز متکی هستیم." متأسفانه، عملکرد لوب فرونتال و توانایی ما برای تمرکز، اغلب با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

چندوظیفه بودن آن را بدتر می کند. حافظه را مختل می کند و عملکرد قشر جلوی مغز را خسته می کند و منابعی را که به طور معمول به ما در ایجاد خاطرات قوی کمک می کند، تخلیه می کند.


 

چگونه حافظه خود را بهبود ببخشید: تلفن خود را کنار بگذارید و زمانی را در برنامه خود برای کارهای خاص در نظر بگیرید.

این متخصص علوم اعصاب توضیح می‌دهد: موقعیت‌هایی برای مدیتیشن، خیال‌پردازی، پیاده‌روی در بیرون، یا هر چیزی که انرژی شما را شارژ می‌کند، در نظر بگیرید. سعی نکنید این کار را یکباره انجام دهید.

اولویت نداشتن خواب خوب

رانگانات خاطرنشان کرد که میزان و کیفیت خواب ما اغلب با افزایش سن کاهش می یابد و دلایل مختلفی دارد. این مشکل می تواند با داروها و استرس تشدید شود.

اما زمانی که می خوابید، مغز شما به سختی کار می کند. تمام اطلاعات منفی و مسائلی که در طول روز انباشته می شوند را بیرون می کند. خاطرات نیز فعال می شوند و بین رویدادهای مختلفی که تجربه کرده ایم ارتباط برقرار می شود.

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم: کم خوابی به قشر جلوی مغز آسیب می رساند و منجر به تکه تکه شدن خاطرات می شود. سعی کنید قبل از خواب از تماشای صفحه نمایش، وعده های غذایی سنگین، کافئین و الکل خودداری کنید.

اگر مشکلات شدید خروپف دارید، ارزیابی آپنه خواب را در نظر بگیرید. اگر خواب بدی دارید، چرت زدن در طول روز نیز می تواند کمک کننده باشد.

فعالیت های یکنواخت

ما وقایع را با تداعی اطلاعات در مورد آنچه اتفاق افتاده، زمانی که اتفاق افتاده و کجا اتفاق افتاده به یاد می آوریم. به این حافظه اپیزودیک می گویند.

نشانه‌ای که منحصراً با مکان و زمان خاصی مرتبط است، مانند آهنگی که از دوران دبیرستان نشنیده‌اید، یا بوی غذایی که مادربزرگتان می‌پخت، می‌تواند یک خاطره اپیزودیک زنده را تداعی کند.

این تنها در صورتی کار می‌کند که تجربیاتی داشته باشید که به زمینه‌های نسبتاً متفاوت مرتبط باشند، نه تجربیات یکنواخت.

چگونه حافظه خود را بهبود ببخشید: ممکن است خاطرات بسیار کمی از یک هفته ای که تقریباً تماماً پشت میز گذرانده اید، داشته باشید، به طور متناوب بین ایمیل ها و ویدیوهای TikTok سپری کرده اید، بنابراین برنامه های روزمره خود را متنوع کنید.

به گفته رانگانات، به جای گذراندن وقت با افراد مختلف، رفتن به مکان های مختلف و تجربه تجربیات جدید، قدم بزنید.

اعتماد بیش از حد به توانایی خود در به خاطر سپردن چیزها

اگر می‌خواهید کاری انجام دهید که شامل حفظ کردن باشد، مانند زمانی که به گروهی از افراد معرفی می‌شوید یا سعی می‌کنید یک زبان خارجی یاد بگیرید، بپذیرید که احتمالاً چیزی را که حفظ خواهید کرد، بیش از حد تخمین می‌زنید.

مرحله دوم این است که به خودتان فرصت اشتباه بدهید.

چگونه حافظه خود را بهبود ببخشید: به جای حفظ یادداشت، مؤثرترین یادگیری در شرایطی رخ می دهد که در آن تلاش می کنیم به خاطر بسپاریم و سپس پاسخ مورد نظر خود را دریافت کنیم.

به عنوان مثال، چند دقیقه پس از یادگیری چیزی، سعی کنید خودتان را امتحان کنید. سپس بعد از یک ساعت دوباره این کار را انجام دهید. هر چه این تلاش ها از هم دورتر باشند، بهتر است.

 

نظر شما