شناسهٔ خبر: 67813169 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعتراض و تحریم در انتظار نتانیاهو در واشنگتن/ «جنایتکار جنگی را بیرون کنید»

تهران-ایرنا- بنیامین نتانیاهو در حالی به امید تقویت حمایت واشنگتن از اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه در کنگره آمریکا سخنرانی می کند که با اعتراضات و تحریم برخی از نمایندگان و اتهام «جنایتکار جنگی» مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود نتانیاهو در شرایطی امروز در کنگره به امید تقویت حمایت آمریکا سخنرانی می کند که حتی دولت جو بایدن نیز از او خواسته بر دستیابی به توافقی برای پایان دادن به جنگ مخرب ۹ ماهه در غزه متمرکز شود.

بر اساس این گزارش، به نتانیاهو اطمینان داده شده بود که مورد استقبال قانونگذاران جمهوریخواهی قرار خواهد گرفت که در تدارک این سخنرانی نقش داشتند. وی اولین مقام خارجی است که چهار بار در نشست مشترک کنگره سخنرانی کرده و از وینیستون چرچیل نخست وزیر دوران جنگ انگلیس پیشی گرفته است. اما بسیاری از دموکرات ها و نمایندگان مستقل قصد دارند وی را تحریم کنند.

کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا غایب اصلی مراسم سخنرانی وی خواهد بود و به بهانه یک سفر از قبل برنامه ریزی شده در این نشست حضور نخواهد داشت. سناتور دموکرات پتی موری از ایالت واشنگن در این نشست حاضر خواهد شد.

جمهوریخواهان غیبت هریس را که نامزد پیشتاز ریاست جمهوری حزب دموکرات است نشانه بی وفایی به یک متحد توصیف کرده اند اما جی دی ونس معاون ترامپ نیز گفته به دلیل کارزارهای انتخاباتی در سخنرانی نخست وزیر اسرائیل حضور نمی یابد.

در خارج از کنگره، معترضان به شهادت حدود ۴۰ هزار فلسطینی ها و ضعف نتانیاهو در آزادی اسرا، در صدد برگزاری اعتراضات گسترده هستند.

مایک جانسون سخنگوی مجلس نمایندگان نسبت به «سیاست تحمل صفر» در هر گونه نشانه بروز آشوب در کنگره هشدار داده است.

اعتراض و تحریم در انتظار نتانیاهو در واشنگتن/ «جنایتکار جنگی را بیرون کنید»

جانسون این سخنرانی را به بهانه روابط گرم تاریخی و حمایت آمریکا از رژیم اسرائیل ترتیب داد اما توجهات به این دیدار بعد از بروز ناآرامی های سیاسی هفته های اخیر در آمریکا از جمله تلاش برای ترور دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان و تصمیم جو بایدن برای خودداری از رقابت های انتخاباتی کاهش یافت.

بسیاری از دموکرات های آمریکا که از رژیم اسرائیل حمایت می کنند اما منتقد سیاست های نتانیاهو هستند دعوت از وی را تلاش جمهوریخواهان برای نشان دادن خود به عنوان حزب وفادار به اسرائیل و اعطای یک فرصت سیاسی به نخست وزیر این رژیم قلمداد می کنند.

انتظار می رود همزمان با سخنرانی نتانیاهو چندین اعتراض نیز در اطراف ساختمان کنگره برگزار شود. بزرگترین آنها صبح چهارشنبه برگزار می شود و سازمان دهندگان قصد دارند خواستار بازداشت نتانیاهو به اتهام ارتکاب جنایت جنگی شوند.

تحریم دموکرات ها عمق خشم این حزب از عملکرد نتانیاهو را نشان می دهد

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: ردیف صندلی های حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا خالی تر از جمهوریخواهان خواهد بود و تنش ها تا حدی بالاست که جانسون رئیس مجلس تهدید کرده هر فردی که در صحن مجلس اختلال و آشوب ایجاد کند بازداشت خواهد شد.

این رسانه افزود وقتی نتانیاهو برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره، عصر چهارشنبه وارد این ساختمان می شود با نهاد قانونی مواجه است که به دلیل رهبری او در جنگ غزه دچار تفرقه است و برخی علنا مخالفت خود را با کابینه ای که نزدیک ترین متحد آمریکا محسوب می شود ابراز کرده اند.

نیویورک تایمز افزود در واقع دیدار نتانیاهو اختلافات در کنگره به ویژه در بین دموکرات ها را نشان می دهد. این اختلافات بر سر جنگ اسرائیل و حماس و در شرایطی است که حزب دموکرات به دنبال اتحاد برای نامزدی هریس است.

الکساندریا اوکازیو کورتز نماینده دموکرات از نیویورک مدعیست هریس در سخنرانی نتانیاهو حاضر نخواهد شد فقط به این دلیل ساده که او فکر می کند نتانیاهو یک «جنایتکار جنگی» است.

اعتراض و تحریم در انتظار نتانیاهو در واشنگتن/ «جنایتکار جنگی را بیرون کنید»

رشیده طلیب نماینده دموکرات میشیگان و تنها عضو آمریکایی فلسطینی تبار کنگره آمریکا نیز به دلیل مشابهی در سخنرانی نتانیاهو حاضر نخواهد شد. وی در بیانیه ای گفت شرم آور است که رهبران دوحزب از او برای سخنرانی در کنگره دعوت کرده اند. نتانیاهو باید بازداشت و به دیوان بین المللی کیفری فرستاده شود.

اعتراض و تحریم در انتظار نتانیاهو در واشنگتن/ «جنایتکار جنگی را بیرون کنید»

ایلهان عمر نماینده مینه سوتا و دیگر عضو ترقی خواه دموکرات نیز نحوه مدیریت جنگ غزه توسط نتانیاهو را محکوم کرده و گفته بلیت خود برای شرکت در این نشست را به اعضای خانواده های اسرا خواهد داد. وی از منتقدان دیرینه رژیم اسرائیل است.

پرامیلا جایپال نماینده واشنگتن نیز در این نشست حاضر نمی شود و گفته می شود فهرست اعضایی که این نشست را تحریم کرده اند تا بعد از ظهر روز سه شنبه در حال افزایش بوده است.

لورن آندرود نماینده دموکرات ایلینویز نیز روز سه شنبه دوبار تحت فشار خبرنگاران برای تایید شرکت در این نشست قرار گرفت اما او از پاسخ دادن خودداری کرد.

نانسی پلوسی نماینده دموکرات از کالیفرنیا و رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا نیز از بیان این که ایا در سخنرانی نتانیاهو حاضر خواهد شد یا خیر، خودداری کرده است. سخنگوی او از شفاف سازی در این زمینه خودداری کرد اما پلوسی اوایل تابستان گفته بود فکر نمی کند چاک شومر سناتور دموکرات و رئیس اکثریت مجلس که منتقد شدید نتانیاهو بوده است نیز اسم خود را در این دعوتنامه ذکر کرده باشد.

اعتراض و تحریم در انتظار نتانیاهو در واشنگتن/ «جنایتکار جنگی را بیرون کنید»

در سنا تعدادی از اعضای حزب دموکرات از جمله سناتور ریچارد جی دوربین از ایلینویز و پتی موری از واشنگتن قصد دارند از شرکت در سخنرانی نتانیاهو صرف نظر کنند.

جف مرکلی، سناتور دموکرات و برنی سندرز سناتور مستقل نیز قصد امتناع از حضور دراین نشست را دارند. کریس ون هولن سناتور دموکرات درباره نتانیاهوگفته است نمی خواهد در اقدام فریبکارانه نقش داشته باشد زیرا وی به خوبی از روابط بین آمریکا و اسرائیل محافظت نکرده است.

گروهی از مشاوران کارکنان کنگره نیز گفته اند برای ابراز مخالفت با جنایت جنگی نتانیاهو در زمان سخنرانی خود راهپیمایی می کنند و روز سه شنبه اعلامیه ای را پخش کردند که بیان می کرد کارکنان می گویند «جنایتکار جنگی را از کنگره بیرون کنید».

گروه هایی از مقامات اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در نامه ای خطاب به سران کنگره «نگرانی شدید» خود را درباره آسیب های احتمالی بر اهداف مشترک واشنگتن و تل آویو ابراز کردند.

نظر شما