شناسهٔ خبر: 67813007 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

پزشکیان تصور نکند که تندروها قائل به اخلاق سیاسی‌اند

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی: محمدجواد ظریف به تازگی گفته است که بنای دولت پزشکیان رفع تخاصم با سه مرحله آتش‌بس، پوزش و دوستی است. او در توضیح این موضوع گفته است که باید اختلافات کنار گذاشته شود، از مردم عذرخواهی شود و در نهایت با یک آشتی ملی، دوستی و صلح جای تخاصم را بگیرد. حالا پرسش آن است که دولت پزشکیان می‌تواند در این مسیر موفق باشد؟

به گزارش نامه نیوز، جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره این موضوع گفت: «موفقیت آقای پزشکیان هم، بستگی به حمایت هوادارانش و کل مردم ایران و هم تعامل نهادهای حاکمیتی و مخالفان او دارد.. اگر مردم می‌خواهند کشور در مسیر درست خود قرار بگیرد بهتر است که به آقای پزشکیان کمک کنند تا بتواند اهدافش را محقق کند. خود آقای پزشکیان هم باید علاوه بر آنکه اختلافاتش را با طیف‌های مختلف کم کند، در عین حال سعی کند سرمایه اجتماعی‌اش را از دست ندهد.

از سوی دیگر مشخص نیست منظور آقای ظریف عذرخواهی دولت از چه کسانی است؟ کدام بخش از مردم؟ مخالفان دولت پزشکیان؟ طرفدارانش یا تحریمی‌ها؟ حالا اگر بتواند چنین حرکت کند در مرحله سوم به دوستی و وحدت می‌رسیم. آقای پزشکیان باید دست دوستی هم در داخل و هم در خارج درزار کند. او باید منادی صلح باشد در داخل و خارج از ایران باشد. دولت او هم باید دولت آشتی ملی باشد تا نشان داده شود که ایرانیان با وحدت و همدلی می‌توانند کشور را به جایگاه واقعی خود برسانند».

او ادامه داد: «آقای پزشکیان اگر تندروی کند و بخواهد با مخالفانش برخورد ناسالم داشته باشد، حتما ضرر می‌کند و اگر شعارهایش را پیگیری نکند طرفدارانش را هم از دست خواهد داد. مسیر پزشکیان به شدت سخت است و مسیر همواری نیست. او از جنبه‌های مختلف تحت فشار است. در این شرایط باید حواسش جمع باشد اسیر افراط و تفریط نشود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «به نظرم آقای پزشکیان نباید سرمایه اجتماعی خودش را از دست دهد. مشخص شد که وزن جناح تندرو 10درصد است. آقای پزشکیان تصور نکند تندروها قائل به رعایت اصول اخلاق سیاسی‌اند. اگر آقای پزشکیان چه با آنها تسامح کند یا نکند، تغییری در رفتار آنها ایجاد نمی‌شود

آقای پزشکیان باید بر سر اصول خود بایستد. 90درصد جامعه چه طرفداران پزشکیان و چه جامعه انتظار دارند که آقای پزشکیان تغییرات و تحولاتی ایجاد کند تا در اوضاع داخلی و خارجی تغییرات مثبتی ایجاد کند. آقای پزشکیان نباید وعده‌هایش به خصوص در حوزه ادیان، مذاهب و اقوام را فراموش کند و نباید اجازه دهد امید شکوفا شده تبدیل به یأس شود بلکه باید این امید را هرچه بیشتر گسترش دهد».

جلالی‌زاده در پایان گفت: «یکی از وظایف رئیس‌جمهور اجرای قانون اساسی است و در همین چارچوب باید کارش را شروع کند و قانو‌مداری را سرلوحه قرار دهد. حتما 90درصد مردم ایران خواستار مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی هستند و آقای پزشکیان باید از فرصت کنونی که مسئولان عالی نظام سعی در کمک کردن به دولت او را دارند، استفاده کند تا اقداماتی در جهت رفع‌ تحریم‌ها و مذاکره انجام دهد».

برچسب‌ها:

نظر شما