شناسهٔ خبر: 67813003 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

رییس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران خبر داد

عدم تخصیص ارز به موبایل در 150 روز گذشته

رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: متاسفانه از سال 1400 در زمینه تخصیص ارز به تلفن همراه شفافیت نبوده است و مشخص نیست از چه محل، چگونه و به چه برندهایی یا شرکت‌هایی ارز تخصیص می‌یابد.

صاحب‌خبر -

عبدالمهدی اسدی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با بیان اینکه بیش از 150 روز است که به شرکت‌های واردکننده تلفن‌همراه ارزی تخصیص داده نشده است، افزود: همزمان با عدم تخصیص ارز و عدم واردات کالا در برخی شرکت‌ها، بازدیدهای میدانی حاکی از ورود تلفن همراه توسط برخی شرکت‌ها است.

وی ادامه داد: همزمان با عدم شفافیت دولت در واردات تلفن همراه، بازار در تاریکی مطلق به سر می‌برد.

اسدی تصریح  کرد: آماری از میزان واردات تلفن همراه، سهم برندهای وارد شده و شرکت‌های واردکننده وجود ندارد. وی افزود: این در حالی است که تا پیش از دولت سیزدهم آمار واردات تلفن همراه در اختیار انجمن واردکنندگان قرار می‌گرفت و انجمن نیز به شرکت‌ها گزارش می‌داد.

رییس  انجمن تلفن‌همراه، تبلت و لوازم جانبی با تاکید بر اینکه بیش از 200 شرکت از انجمن تلفن‌همراه در نامه‌ای به انجمن خواستار پیگیری و پاسخگویی مرجع ذی‌ربط نسبت به عدم شفافیت در تخصیص ارز بوده‌اند، اظهار کرد: پیوست نامه مطالبه منفی به نهادهای امنیتی، نظارتی، معاون اول رییس جمهور، بازرسی کل کشور، قوه قضاییه و ... زده شده است.

وی تصریح کرد: جلساتی با شورای عالی رقابت، قائم‌مقام بازرسی کل کشور، پیشگیری قوه‌قضاییه و ... داشته‌ایم و پیگیر موضوعات فوق هستیم.

اسدی با بیان اینکه انجمن تلفن‌همراه، تبلت و لوازم جانبی در خردادماه گذشته نامه‌ای به نهادهای مختلف از جمله لطفی‌زاده مشاور عالی و دستیار وزیر صمت، استاندار تهران و ... ارسال کرده است، افزود: در این نامه نیز اعلام شده در سال 1396 کارگروهی به ریاست وزیر وقت صمت تشکیل شد که همه سازمان‌های مرتبط با واردات تلفن‌همراه حضور داشتند.

وی ادامه داد: نتیجه جلسات فوق به ثمر نشستن طرح رجیستری و شفافیت در همه مراحل واردات و خدمات پس از فروش بود به نحوی که تلفن همراه تبدیل به شفاف‌ترین کالای کشور چه در زمینه واردات یا عرضه و خدمات شد.

وی تصریح کرد: در سال 1400 کارگروه تلفن همراه تعطیل و متاسفانه بدون هیچ اطلاع قبلی از آبان ماه 1401 ارائه همه آمارها که باعث شفافیت و جلوگیری از وقوع رانت می‌شد، از طرف سازمان‌های مربوطه متوقف شد.

رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تلفن و لوازم جانبی با تاکید بر اینکه این بازار حدود 15 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم دارد، افزود: ابتدا قرار بود تخصیص ارز به تلفن همراه 45 روز باشد در حالی که این زمان در حال حاضر به بیش از 150 روز افزایش یافته و خطر تعطیلی و بیکاری افراد متخصص در این بازار را تهدید می‌کند.

 

احتمال تجربه دبش در بازار تلفن‌همراه

اسدی گفت: نامه‌‌ای در پایان تیرماه گذشته به پزشکیان رییس جمهور منتخب مبنی بر عدم شفافیت تخصیص ارز به واردات تلفن‌همراه ارسال شده است.

وی با بیان اینکه مضمون نامه‌ها مانند نامه قبلی به وزارت صمت بوده است اظهار کرد: در تکمیل نامه آمده است که در سال‌های اخیر شاهد وقوع تخلفاتی همچون موضوع پرونده چای دبش در کشور بوده‌ایم و به نظر می‌رسد این عدم شفافیت در بازار تلفن‌همراه نیز زمینه مستعد برای اتفاقات مشابه باشد.

وی تصریح کرد: در ادامه نامه آمده است که به عنوان یک فرد ایرانی آرزو داریم روزی شاهد تولید تلفن همراه با کیفیت در کشور باشیم. اما واقعیت این است که برای رسیدن به این آرزو نیازمند تخصص و امکانات و بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا هستیم.

همچنین در نامه فوق انجمن تقاضا کرده که مسوولان و کارشناسان تعریف دقیق و شفافی از تولید تلفن‌همراه را بیان کنند.

اسدی در پاسخ به این سوال که میزان تولید تلفن‌همراه در کشور چه میزان است؟ گفت: این سوالی است که فعالان بازار نیز نتوانسته‌اند جوابی بگیرند که تولید چیست.

وی ادامه داد: آیا تولید به معنای باز کردن یک گوشی در آن طرف مرزها و بستن آن در داخل کشور است؟!

وی افزود: برخی کالاها در خارج تولید و با نام برند ایرانی وارد کشور می‌شوند اما آیا این تولید محسوب  می‌شود.

رییس انجمن تلفن‌همراه، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه گفته شده که در تولید گوشی‌های دکمه‌ای خودکفا شده‌ایم، تصریح کرد: این گونه نیست که بدون تولید این گوشی‌ها در داخل و توقف واردات کالای 500 هزار تومانی به مبلغ 1.5 میلیون تومان در بازار به فروش برسد.

وی ادامه داد: تولید نتوانسته نیاز بازار را تامین کند. گوشی‌های دکمه‌ای بی‌کیفیتی در داخل کشور موجود است. در تولید گوشی دکمه‌ای مردود شده‌ایم چه برسد به گوشی‌های اسمارت فون و لمسی و با تکنولوژی روز.

وی تصریح کرد: قطعا با تولید گوشی تلفن همراه موافقیم ولی تولید به معنای واقعی تا به حال انجام نشده است.

 

ضرر ملی ممنوعیت واردات آیفون

اسدی در خصوص ممنوعیت آیفون 14 و 15 گفت: انجمن تلفن‌همراه پیگیر رفع ممنوعیت از آیفون 14 و 15 است و در دولت جدید نیز پیگیر خواهد بود.

وی ادامه داد: امیدواریم این ممنوعیت واردات آیفون 14 و 15 به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که علاوه بر از دست رفتن هزینه رجیستری، درآمد دولت از محل مالیات و عوارض گمرک نیز از بین می‌رود.

وی افزود: این در حالی است که مردم نیز از تکنولوژی روز دنیا بی‌بهره هستند.

 

تغییر نام انجمن

اسدی با بیان اینکه در مجمع فوق‌العاده‌ای که برگزار شده است نام انجمن واردکنندگان موبایل به انجمن تلفن‌همراه، تبلت و لوازم جانبی تغییر یافته است، گفت: موضوع فعالیت این انجمن نیز به واردات، صادرات، تولید و توزیع تغییر کرده است.

وی افزود: کمیسیون‌های مختلف تولید، خدمات پس از فروش، تنظیم بازار و لوازم جانبی و قطعات تشکیل شده تا موازی‌کاری به وجود نیاید و همه فعالیت‌های زیرنظر انجمن انجام شود و منافع صنف در نظر گرفته است.

نظر شما