شناسهٔ خبر: 67812662 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روستابازار؛ فرصتی برای حضور تولیدکننده محصولات باکیفیت

مریم سلطانی

یک تولیدکننده روستایی گفت: رقابت با تولیدکننده برای واسطه‌ها سخت است و روستابازار فرصتی برای حضور تولیدکننده محصولات باکیفیت است.

صاحب‌خبر -

عصر روز سه شنبه ۲ مرداد افتتاح اولین روستابازار مشهد با هدف معرفی و فروش محصولات ارگانیک روستایی صورت گرفت، بنا به گفته محسن داوری، فرماندار مشهد اگر استقبال مردمی خوب باشد، این طرح‌ها ادامه خواهد یافت. این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به اینکه حذف واسطه‌ها و حضور مستقیم تولیدکنندگان در این نوع بازار می‌تواند موجب کاهش قیمت شود، چه عواملی می‌تواند مانع از ادامه یافتن چنین بازارهایی باشد، با این نگاه ایسنا به سراغ چند تن از تولیدکنندگان حاضر در روستابازار می‌رود تا چالش‌ها و فرصت‌های روستابازار را بشنود. 

سارا ایوبی، تولیدکننده عرقیجات گیاهی و یکی از غرفه‌داران این روستابازار در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: من ۶ سال است که در کار تولید ۲۵ نوع از انواع عرقیجات گیاهی هستم و از طریق تعاونی بخش ملک‌آباد با این روستا بازار آشنا شدم. من به عنوان تولیدکننده روستایی مسیری پر چالش را به زحمت پیش می‌برم و از مسئولان توقع بازار مناسب را دارم. 

وی ادامه داد: قیمت اجاره غرفه این روستا بازارها نباید طوری باشد که تولیدکننده روستایی برای حضور در این طرح‌ها اذیت شود، زیرا که هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل محصولات از روستا به اینجا نیز بر دوش تولیدکننده است. تقاضا دارم که از تولیدکننده در جهت ایجاد بازار فروش حمایت‌های ویژه‌ای شود.

حمید اسماعیلی و مرضیه محمودی زوج روستایی تولیدکننده عسل نیز از دیگر غرفه‌داران حاضر در این روستابازار هستند. حمید اسماعیلی تولید کننده عسل در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود ۱۷۰ کندو عسل داریم که کندوهای خود را از جنوب کشور به شمال کوچ می‌دهیم و انواع مختلفی از عسل‌ را تولید می‌کنیم.

باید نظارت‌ها بیشتر شود تا دست متقلبان‌ و افراد غیر تولیدکننده کوتاه شود

وی ادامه داد: از طریق تعاونی بخش احمدآباد با این روستا بازار دائمی آشنا شدیم. شروع و تئوری این طرح‌ها خوب است، اما در عمل باید نظارت‌ها بیشتر شود، به‌طوری که دست متقلبان‌ و افراد غیر تولیدکننده، کوتاه شود. بعضی‌ اوقات افرادی در این بازارها حضور پیدا می‌کنند که تولیدکننده نیستند که البته به ضرر خودشان است، به دلیل آنکه رقابت با تولیدکننده برای واسطه‌ها سخت است و این روستا بازار فرصتی برای حضور تولیدکننده محصولات باکیفیت است.

این تولید کننده عسل بیان کرد: باید نظارت‌ها طوری باشد که از تولیدکننده روستایی حمایت شود و از فروش اجناس بی‌کیفیت و تقلبی در روستابازار جلوگیری شود و هدف از ایجاد این روستا بازار باید اطلاع‌رسانی به مردم در جهت شناختن اجناس باکیفیت و ارگانیک روستایی باشد تا تولیدکننده اصلی رشد کند.

لیلا قربانی، تولیدکننده در عرصه مشاغل خانگی و از غرفه‌داران حاضر در این روستابازار اظهار کرد: من تولیدکننده انواع ترشی و شوری هستم. قبل از افتتاح روستا بازار، محصولات خود را در بازارچه‌های شهرداری به فروش می‌گذاشتم، تا اینکه متوجه شدم چنین فضایی را با اجاره کمتر در اختیار مشاغل خانگی و روستاییان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: افتتاح این روستا بازار  بسیار مناسب است، زیرا که محصولات مستقیما از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده می‌رسد. این طرح برای تولیدکننده بسیار کمک‌کننده است، همچنین برای مصرف‌کننده نیز سودمند است.

قربانی با اشاره به اینکه آقای داوری، فرماندار مشهد چندین دفعه از این محل بازدید کردند و این حمایت‌ها بسیار برای تولیدکننده دلگرم‌کننده است، گفت: تقاضایی که از مسئولان دارم این است که وام و تسهیلات بیشتری در اختیار تولیدکننده قرار دهند تا بتواند شغل خود را وسعت بخشد.

انتهای پیام 

نظر شما