شناسهٔ خبر: 67812199 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پرداخت تسهیلات ارزان‌ قیمت به تولیدکنندگان موبایل تکذیب شد!

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت، پرداخت ارز و تسهیلات کم‌بهره به شرکت‌های سازنده موبایل از سوی معاونت علمی را تکذیب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رئیس مرکز ارتباطات، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و تخصیص ارز به شرکت‌های تولیدکننده موبایل ایرانی را  تکذیب کرد.

محمد خاکساری، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت با اشاره به اظهارات رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با عنوان «ارزخواری به اسم تولید موبایل ایرانی» گفت: اظهار نظر رئیس کیمسیون صنایع اتاق بازرگانی که توسط برخی از رسانه‌ها منعکس شده است غیرواقعی و جهت تنویر افکار عمومی و تببین ادعاهای کذب مطروح شده است. 

خاکساری درباره اولویت معاونت علمی اضافه کرد: رویکرد و اولویت معاونت علمی، تکمیل زنجیره‌های ارزش فناوری‌های اولویت‌دار و ارزش آفرین بوده و منابع محدود حمایتی خود را بر توسعه محصولات فناورانه با ارزش افزوده بالا در زنجیره صنایع مختلف به ویژه صنعت مخابرات و اتصال‌پذیری متمرکز کرده است.

او با تاکید بر اینکه هیچ تولیدکننده موبایلی از سوی این معاونت به بانک مرکزی معرفی نشده است،‌ ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف دارو، تجهیزات پزشکی، نفت، انرژی، پایین دست پتروشیمی و غیره با دریافت مجوزهای قانونی ثبت سفارش از نهادهای مسئول و مراجعه به این معاونت و دفاع از اهمیت محصول از اولویت بالاتری در تخصیص ارز برخوردار می‌شوند که در این فقره نیز بر خلاف اظهارنظر غیرمسئولانه مطرح‌شده، هیچ شرکت تولیدکننده موبایل از سوی این معاونت به بانک مرکزی معرفی نشده است.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص ادعای مطرح شده در خصوص تخصیص ارز گفت: موضوع تخصیص ارز در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و ارتباطی با اختیارات معاونت علمی ریاست جمهوری ندارد. معاونت علمی صرفا نقش حمایتی و تسهیل‌گری دارد و این فرایند را تسریع و تسهیل می‌کند. میزان ۳۶۰ میلیون دلار تخصیص ارز از سوی این معاونت، کذب محض است.

به گفته خاکساری، رشد بالای ۲۰ درصدی اشتغال تخصصی برای بیش از ۴۰۰ هزار متخصص و دانشگاهی در این شرکت‌ها نمود عینی در اقتصاد کشور داشته است. حمایت مبتنی بر فناوری و نوآوری معاونت علمی از شرکت‌های دانش‌بنیان، مانع مستحکم خروج سالانه میلیاردها دلار ارز از کشور شده است و این شرکت‌ها رکورد ۸.۵ برابر شدن صادرات در سه سال گذشته را به ثبت رسانده‌اند.

227227

نظر شما