شناسهٔ خبر: 67811885 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نتایج یک پژوهش در دانشگاه شهید بهشتی نشان داد:

تاثیرات منفی بلندمدت استفاده زیاد از صفحه‌ نمایش در نوجوانی

تهران-ایرنا- مردانی که در دوره نوجوانی روزانه بیش از ۲ ساعت از وقت خود را صرف تماشای صفحه‌نمایش کرده بودند، در مقایسه با کسانی که کمتر از این مدت زمان از صفحه‌نمایش استفاده می‌کردند نارضایتی بیشتری از عملکرد اجتماعی خود در دوران جوانی داشتند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مطالعه جدیدی که توسط پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است، به بررسی اثرات بلندمدت استفاده از صفحه‌نمایش در نوجوانان بر سلامت جسمانی و روانشناختی آن‌ها در سال‌های بعدی زندگی پرداخته است. این پژوهش بخشی از مطالعه قند و لیپید تهران بوده از سال ۱۳۷۸ در منطقه ۱۳ تهران آغاز شده و هدف اصلی آن بررسی عوامل خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و پیامدهای آن‌ها است.

طی این تحقیق که توسط محققان مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت انجام پذیرفته، اطلاعات مربوط به بیش از ۶۰۰ نوجوان ۱۳ تا ۱۹ ساله و والدین آن‌ها که بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ وارد مطالعه قند و لیپید تهران شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر پریسا امیری، ریاست مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت در گفت وگو با ایرنا گفت: نتایج این مطالعه نشان داد مردانی که در دوره نوجوانی روزانه بیش از ۲ ساعت از وقت خود را صرف تماشای صفحه‌نمایش کرده بودند، در مقایسه با کسانی که کمتر از این مدت زمان از صفحه‌نمایش استفاده می‌کردند، سلامت روان خود را در سال‌های جوانی نامطلوب تر گزارش کرده‌اند.

وی افزود: بررسی ها نشانگر این یافته بود که همین افراد نارضایتی بیشتری از عملکرد اجتماعی خود در دوران جوانی داشتند.

به گفته امیری؛ نتایج حاصل از این مطالعه اطلاعات مهمی در ارتباط با تأثیر مدت زمان تماشای صفحه‌نمایش در نوجوانی بر کیفیت زندگی در بزرگسالی ارائه می‌دهد که می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های مرتبط با سلامت عمومی مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما