شناسهٔ خبر: 67810771 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

تحصیل دانشگاهیان در حوزه علمیه از دغدغه‌های شهید مطهری بود

مدیر مدرسه معصومیه قم گفت: ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاه به حوزه علمیه از برکات و پدیده‌های معجزه‌گونه انقلاب اسلامی است که جزو دغدغه‌ها و آرزو‌های شهید آیت‌الله مرتضی مطهری در سال‌های پایانی عمر شریفشان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، همان‌طور که بسیاری از طلاب و روحانیون پس از تحصیل در حوزه علاقه‌مند می‌شوند که در دانشگاه تحصیل کنند و با این علوم نیز آشنا شوند، کسانی هم هستند که پس از اتمام تحصیل خود در دانشگاه به تحصیل علوم دین در حوزه روی می‌آورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی قنواتی، مدیر مدرسه معصومیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا به بهانه آغاز پذیرش فارغ‌التحصیلان دانشگاه در حوزه علمیه قم گفت: ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاه به حوزه علمیه از برکات و پدیده‌های معجزه‌گونه انقلاب اسلامی است که جزو دغدغه‌ها و آرزو‌های شهید آیت‌الله مرتضی مطهری در سال‌های پایانی عمر شریفشان بوده و روز به روز به کمیت و کیفیت آن افزوده شده، بطوری‌که در سال‌های اخیر صد‌ها نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای ورود به حوزه علمیه مراجعه می‌کنند که با توجه به مجموع محدودیت‌ها، تنها بخشی از آنها موفق به اخذ پذیرش در حوزه علمیه می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: این استقبال گسترده موجب شد تا با موافقت اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، مدرسه معصومیه قم که از سابقه درخشان علمی و انقلابی و ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار است، به طلاب فارغ‌التحصیل از دانشگاه اختصاص پیدا کند و در حال حاضر حدود یک‌هزار طلبه در سطح یک و مقدمات، مشغول به تحصیل در این حوزه هستند.

وی ادامه داد: از جمله شاخصه‌های طلاب دانشگاهی می‌توان به انگیزه‌های الهی و نیات خالصانه آنها اشاره کرد که علیرغم فرصت‌های متنوع مادی و دنیوی، جبهه جهاد خود را تحصیل علم و تهذیب و ادای تکلیف در حوزه‌های علمیه یافته‌اند، همچون مجاهدانی که با رویگردانی از زخارف دنیا و معامله با خدا، راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل گشته‌اند.

قنواتی بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های آنها، بینش و بصیرت ممتازی است که نسبت به انجام مأموریت‌های طلبه تراز انقلاب اسلامی و پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری دارند. استعداد و برجستگی‌های علمی و نیز روحیه جهادی از دیگر شاخصه‌های مثبت طلاب دانشگاهی است.

وی درباره جزئیات پذیرش دانشگاهیان در مدرسه علمیه معصومیه قم گفت: ما در سال تحصیلی جدید شرایط ویژه‌ای را برای پذیرش دانشگاهیان علاقمند به تحصیل در حوزه و طلاب متقاضی انتقال به سطح ۱ و سطح عالی فراهم کرده‌ایم بطوری‌که برای سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ از بین برادران فارغ‌التحصیل از دانشگاه به عنوان داوطلب ورود به حوزه و یا انتقالی و همچنین از بین دارندگان مدرک دیپلم به عنوان انتقالی، به‌صورت بسیار محدود و با شرایط خاص طلبه می‌پذیرد. 

مدیر مدرسه علمیه معصومیه مزایا و ویژگی‌های این مدرسه را چنین برشمرد: طرح ویژه در عرصه نظام تعلیم و تربیت حوزوی (طرح تحول)، بهره‌مندی از اساتید متعدد برجسته و مجرّب در هر درس؛ با امکان انتخاب برای طلاب، اهتمام به رشد جامع، متوازن و مأموریت‌گرا در رشد و پرورش طلاب، بخش مکالمه زبان‌های خارجی در راستای توانمندسازی طلاب و اهتمام به قرآن، حدیث، نظام جامع اندیشه، معارف انقلاب و تبلیغ در تمامی دوران تحصیل؛ از جمله ویژگی‌های این مدرسه است.

قنواتی درباره نحوه ثبت‌نام گفت: داوطلبان دانشگاهی ورود به حوزه علمیه می‌بایست ضمن ثبت‌نام در سایت پذیرش حوزه https://paziresh.ismc.ir و شرکت در آزمون ورودی، نسبت به تشکیل پرونده و مصاحبه حضوری در پایگاه سنجش و پذیرش مدرسه اقدام کنند و تاریخ مصاحبه در تماس تلفنی با مدرسه هماهنگ خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: داوطلبان دانشگاهی متقاضی انتقال به مدرسه علمیه معصومیه می‌بایست با مراجعه حضوری یا تماس با مدرسه با برخورداری از شرایطی همچون؛ ارائه کارنامه و ارزیابی تحصیلی طلبگی، معدل ۱۷ به بالا در یکایک سال‌های تحصیلی؛ درخواست انتقال خود را ارائه کنند.

گفتنی است فارغ‌التحصیلان دانشگاه می‌توانند تا اول شهریور ۱۴۰۳با مراجعه به سایت پذیرش حوزه، ثبت‌نام خود را در پرتال حوزه علمیه انجام دهند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس ۰۲۵۳۲۹۱۹۲۷۴ و خط عمومی مدرسه به شماره ۰۲۵۳۲۹۳۲۰۸۱-۳ داخلی ۲۱۰ و ۲۲۵ تماس بگیرند.

نظر شما