شناسهٔ خبر: 67810109 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهرداری پایتخت در ۱۰۸۱ روز گذشته چگونه مدیریت شد؟

نگاهی به کارنامه مالی شهرداری تهران در دوره ششم

تهران بزرگ - ایرنا - پنج برابر شدن بودجه شهرداری، کاهش بدهی به بانک‌ها، تسویه معوقات پیمانکاران و اتمام تعدادی از پروژه‌های نیمه تمام گوشه‌ای از اقدامات علیرضا زاکانی در ۱۰۸۱ روز مدیریتش بر کلانشهر تهران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی هفدهم مرداد ۱۴۰۰ با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رأی از سوی ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نوزدهمین شهردار تهران برگزیده شد، در این دوره بودجه شهرداری به پنج برابر افزایش داشت و بدهی شهرداری به بانک‌ها کاهش یافت و مطالبات سال‌های قبل پیمانکاران تسویه شد و تعدادی از پروژه‌های نیمه‌تمام نیز به پایان رساند.

زاکانی همچنین با بهره‌گیری از شیوه مدیریتی جدید با مشارکت دادن شهروندان در تصمیم گیری و اولویت بندی پروژه‌های محله‌ای و منطقه‌ای و اعمال در بودجه سالیانه شهرداری تحت عنوان «من شهردارم» توانست شهرداری را از یک نهاد خدماتی صرف به یک «نهاد اجتماعی فرهنگ‌محور و خدمت‌محور» ارتقا دهد.

نگاهی به کارنامه مالی شهرداری تهران در دوره ششم

عرضه املاک شهرداری تهران در بورس کالا برای نخستین بار و خرید کالا و تجهیزات مورد نیاز شهرداری در بورس از دیگر اقدامات مدیریت ششم شهری است.

شهرداری تهران سال ۱۴۰۱ با راه‌اندازی پویشی تحت عنوان «پویش امید و افتخار» تلاش کرد یک قرار هفتگی با مردم تهران داشته باشد تا در ابتدای هر هفته پروژه‌هایی را که نیاز شهروندان است در دستور کار قرار دهد.

این پویش با بیش از ۱۳۰ رویداد از ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ تاکنون هر هفته برگزار شده و شهرداری تهران یک هزار و ۱۸ نقطه در کلانشهر پایتخت پروژه‌های مختلف افتتاح کرده که ارزش کل پروژه‌ها ۵۸۲ هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار ارزش پروژه‌های افتتاح شده ۵۶ هزار میلیارد تومان، ارزش پروژه‌های در دست اجرا ۲۴۴ هزار میلیارد و ارزش پروژه‌های کلنگ زنی ۲۸۲ هزار میلیارد تومان بود و به گفته شهردار تهران دو سوم پروژه‌ها در بخش‌های جنوبی شهر ایجاد شده است.

زاکانی در دوره مدیریتی‌اش با شعار خدمت و پیشرفت سعی کرد با تشکیل قرارگاه جهادی مقابله با آسیب‌های اجتماعی، توانمندسازی کودکان کار و تحت پوشش قرار دادن هفت هزار کودک، افزایش تعداد میادین میوه و تره‌بار، قرارداد شهرداری تهران و چین، طراحی اپلیکیشن نوماند و تفکیک پسماند خشک و تر، احداث پارک علم و فناوری در چهار نقطه تهران، پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه الزهرا(س)، اجرای پروژه چهار باغ با الهام از چهار باغ بهشتی، گسترش فضای سبز جهت رفاه پایتخت‌نشینان سطح خدمت رسانی و رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری را ارتقا دهد.

نگاهی به کارنامه مالی شهرداری تهران در دوره ششم

افزایش ۵ برابری بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۳

افزایش بودجه بی سابقه شهرداری ۵۰.۳ همت در ۱۴۰۱، ۷۵.۹ همت در ۱۴۰۲ و ۱۵۱ همت در ۱۴۰۳ که رشد ۵ برابری بودجه سالانه نسبت به سال ۱۳۹۹ را نشان داده و همچنین تحقق بی سابقه درآمدها و منابع بودجه شهرداری نسبت به همه ادوار گذشته مدیریت شهری تاکنون نشان از اعتبارات قابل توجه برای رفع مسایل شهر در جهت رفاه پایتخت‌نشینان صورت گرفته است.

کاهش بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها

در دوره زاکانی ۹۰ درصد بدهی‌های شهرداری تهران تا پایان سال ۱۴۰۲ تسویه شد و همه بدهی‌ها به ۶ بانک از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ با شهرداری تهران تعیین تکلیف شد که ۱۷۰ همت در سال ۱۴۰۲ ادعای بانک‌ها بود و در مذاکرات براساس قانون و دستوالعمل‌ها ۸۹ همت کاهش یافت و به ۸۱ همت رسید.

از سال ۱۴۰۲ تاکنون تسویه ۳۴ همت انجام شده و الباقی امسال تسویه خواهد شد، برابر توافق به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تسویه مجدد تسهیلات برای حمل و نقل عمومی دریافت شد.

نگاهی به کارنامه مالی شهرداری تهران در دوره ششم

تسویه همه مطالبات پیمانکاران تا پایان سال ۱۴۰۲

شهرداری تهران همچنین با شناسایی پیمانکاران و میزان بدهی از طریق بودجه نقد و برات کارت، این بدهی‌ها را تا پایان سال گذشته تسویه کرد.

افتتاح طرح‌های عمرانی و خدماتی و پایان پروژه‌های نیمه تمام

افتتاح فاز اول بزرگراه شهید بروجردی پس از حدود ده سال با هزینه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان که ۴۴ درصد این بزرگراه در حدود ۲ سال در دوره مدیریت ششم شهری تکمیل و بهره برداری شده است.

همچنین انجام عملیات محور غربی بزرگراه یادگار امام با هزینه‌ای بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و برای رفع ترافیکی میدان جی و انتهای یادگار امام (ره) که قرار است در اسفند ۱۴۰۳ افتتاح شود.

انجام عملیات آزادراه شهید شوشتری در شرق تهران و به موازات بزرگراه بسیج و تکمیل کننده کمربند پیرامونی تهران نیز پروژه دیگری است، این آزادراه ۵ درصد از ترافیک شرق تهران و ۱.۵ درصد از ترافیک کل تهران را کاهش می‌دهد؛ در بهمن امسال افتتاح می‌شود.

نگاهی به کارنامه مالی شهرداری تهران در دوره ششم

من شهردارم

کنار پروژه‌های سخت‌افزاری، توجه به پروژه‌های متفاوت همچون پروژه من شهردارم نشان می‌دهد که مدیران شهری به‌نظرات و ایده‌های مردمی نیز اهمیت می‌دهند و بر همین اساس در یکی از پویش‌های امید و افتخار از دستاوردهای پروژه من شهردارم رونمایی شد

اجرای طرح من شهردارم برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ در جهت مشارکت شهروندان در تصمیم گیری و اولویت بندی پروژه های محله ای و منطقه ای و اعمال در بودجه سالیانه شهرداری با مشارکت ۳۵۶ هزار نفر و انتخاب یک هزار و ۴۶۲ پروژه به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان که بالای ۹۳ درصد انجام شد.

در سال ۱۴۰۲ نیز با مشارکت بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و انتخاب ۲ هزار و ۹۵۵ پروژه محلی با اعتبار پروژه به ارزش بیش از ۷۰ میلیارد ریال در سطح محلات مختلف صورت گرفت که شهرداری توانست از طریق این طرح، وجهه خود را از یک نهاد خدماتی صرف به یک «نهاد اجتماعی فرهنگ‌محور و خدمت‌محور» ارتقا دهد.

نگاهی به کارنامه مالی شهرداری تهران در دوره ششم

عرضه املاک شهرداری تهران در بورس کالا برای اولین بار در کشور و خرید کالا و تجهیزات مورد نیاز شهرداری در بورس از جمله ۱۵۰ هزار تُن قیر، ۴۰ هزار تُن سیمان و ۱۰۰ هزار تُن محصولات فولادی بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، بازپس‌گیری ۵۱۳ ملک شهرداری که به صورت غیر قانونی در اختیار افراد حقیقی و حقوقی بود با ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان و بازپسگیری برند شهروند به قیمت ۶۰۰ میلیارد تومان از دیگر اقدامات مدیریت ششم شهری است.

از دیگر اقدامات شهرداری تهران در نزدیک به سه سال فعالیت دوره ششم، استفاده از آبیاری زیرسطحی هوشمند که موجب افزایش کارایی آبیاری تا مرز ۹۷ درصد و کاهش تلفات آب به میزان چشمگیری شده و تاکنون به میزان ۲۴۰ هکتار آبیاری زیر سطحی انجام شده و تا پایان سال در محدوده‌ای به وسعت ۱۰۰۰ هکتار به اجرا در خواهد آمد.

نظر شما