شناسهٔ خبر: 67808778 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ساماندهی راه دسترسی غار کلدر برای ثبت جهانی دره خرم آباد

خرم آباد - ایرنا - مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: تکمیل و اجرای راه دسترسی غار کلدر در راستای ثبت جهانی دره خرم آباد انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، عطا حسن پور روز چهارشنبه افزود: این اداره کل در راستای ثبت جهانی دره خرم آباد با محوریت غارهای پیش از تاریخ و قلعه فلک الافلاک و بازدید میدانی ارزیاب یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) از پرونده ارسالی، نسبت به آماده سازی و اجرای زیرساخت دسترسی به غار کلدر اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: در این خصوص عملیات شن ریزی مسیر، ایجاد نشانک، ایجاد پله سنگی ، نورپردازی و نصب تابلو صورت گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: غارهای هفتگانه دره خرم آباد به عنوان بخشی از پرونده ثبت جهانی این دره، توسط این اداره کل در دست مرمت، بهسازی و ایجاد راه دسترسی قرار گرفته است.

حسن پور اضافه کرد: غارهای کلدر، قمری، گیلوران، یافته، کنجی و دو پناهگاه صخره ای گر ارجنه و پاسنگر در دره تاریخی خرم آباد قرار دارند.

وی اظهار داشت: "قلعه فلک الافلاک" و "دره خرم‌آباد" به عنوان سهمیه ایران برای ثبت جهانی یونسکو انتخاب شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: برای هر کشوری تنها یک اثر تاریخی به صورت سالانه ثبت جهانی می شود که امسال سهمیه ثبت جهانی سال ۲۰۲۴ ایران در یونسکو به لرستان اختصاص یافت و تلاش برای ثبت دره خرم آباد و قلعه فلک الافلاک ادامه دارد.

غار کلدر خرم آباد در پنج کیلومتری شمال شهر خرم آباد به شماره ۱۸۷۹۶ در فهرست آثار غیر منقول کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است، پارینه سنگی میانه منتسب به دوره زیست انسانهای نئاندرتال و غار کلدر در مبحث پارینه سنگی جدید (دوران زیست انسان های هوشمند (Home-Sapiens با قدمت ۵۴ هزار و ۴۰۰ سال، تا به امروز قدیمی ترین محوطه پارینه سنگی جدید ایران است.

مطالعات باستان شناسی در غار کلدر خرم آباد نتایج جدیدی از قدمت دره خرم آباد را نشان داد که قدمت این منطقه را از ۴۰ هزار سال به ۵۴ هزار سال پیش رسانده است.

در مطالعات سال گذشته بخشی از جمجمه انسان هوشمند در غار کلدر خرم آباد کشف شد که به این غار جایگاه جهانی بخشیده و تکمیل کننده نظریات کارشناسان پیرامون فرآیند موج دوم مهاجرت انسان‌های هوشمند یا هموساپین به اروپا است.

نظر شما