شناسهٔ خبر: 67808116 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش|

اوقات فراغت دانش‌آموزان معلول در تابستان؛ زمان زیاد و برنامه‌های محدود

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ضمن اشاره به اینکه داشتن معلولیت زمان اوقات فراغت را به شدت افزایش می‌دهد گفت: با این وجود اما برنامه‌های اوقات فراغت برای این افراد آن قدر ناچیز است که نمی‌توانیم به آن اشاره‌ای داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - اوقات فراغت به زمان‌هایی گفته می‌شود که افراد فارغ از مشغله‌های شخصی و گرفتاری‌های شغلی و درسی، کاری ضروری برای انجام ندارند و معمولا به انجام فعالیت‌های فرح‌بخش و نشاط‌آور تمایل پیدا می‌کنند. استفاده مطلوب از اوقات فراغت می‌تواند تأثیر درخور توجهی در بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه داشته باشد.   

چگونگی گذران اواقات فراغت برای کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه برخوردار است چراکه آن‌ها اوقات فراغت بیشتری به نسبت بزرگسالان دارند. فصل تابستان یکی از زمان‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان است و می‌توان از آن در جهت آموزش انواع مهارت‌ها و همچنین افزایش نشاط و تقویت روحیه آن‌ها بهره برد.

در این میان اما عده‌ای از دانش‌آموزان دارای انواع معلولیت‌های جسمی و حرکتی هستند، این دسته از افراد به نسبت سایر دانش آموزان اوقات فراغت بیشتری دارند و می‌توانند از این زمان در جهت توانبخشی بیشتر و یادگیری انواع مهارت‌ها و به تبع آن بهبود کیفیت زندگیشان در آینده استفاده کنند، از این رو توجه به اوقات فراغت دانش‌آموزان دارای معلولیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و زمانی طلایی برای کسب هر چه بیشتر مهارت توسط این افراد محسوب می‌شود.

داشتن معلولیت زمان اوقات فراغت را به شدت افزایش می‌دهد

علی همت محمودنژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان در گفت‌وگو با میزان درباره ضرورت توجه به اوقات فراغت دانش‌آموزان دارای معلولیت گفت: داشتن معلولیت زمان اوقات فراغت را به شدت افزایش می‌دهد. افراد عادی حتی اگر اوقات فراغتشان را با برنامه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی پر نکنند این زمان را با رفتن به پارک، مهمانی، سینما و مکان‌های دیگر می‌گذرانند. از طرفی دیگر فصل تابستان اوقات فراغت داشن‌آموزان را افزایش می‌دهد و این زمان برای دانش‌آموزان دارای معلولیت با سرعت کندتری پیش می‌رود. از این رو لازم است برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای اواقات فراغت دانش‌آموزان دارای معلولیت توسط شهرداری‌ها، وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش استثنانی و سازمان بهزیستی در نظر گرفته شود.

برنامه‌های اوقات فراغت برای دانش‌آموزان دارای معلولیت بسیار ناچیز است

وی ضمن اشاره به اینکه برنامه‌های اوقات فراغت برای دانش‌آموزان دارای معلولیت آن قدر ناچیز است که نمی‌توانیم به آن اشاره‌ای داشته باشیم، ادامه داد: دانش‌آموزان دارای معلولیت که تا بیش از یک ماه پیش در مدرسه بودند و مدرسه هم محیطی آموزشی و هم محیطی توانبخشی برایشان بوده است در فصل تابستان اوقات فراغت بسیاری دارند، اما برنامه‌ای برای آغاز اوقات فراغت این دسته از دانش‌آموزان وجود ندارد و حتما باید به این مسئله توجه ویژه‌ای شود.

محمود نژاد بیان کرد: با توجه به عدم مناسب‌سازی اماکن و نبود استاندارد‌های لازم برای افراد دارای معلولیت اواقات فراغت این افراد معمولا در خانه و پای تلویزیون بدون تحرک بدنی سپری می‌شود که می‌تواند موجب اختلال در عملکرد متابولیسم بدنشان شود.

لزوم توجه دولت چهاردهم به برنامه‌های لازم برای افراد دارای معلولیت

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان افزود: امیدواریم در دولت چهاردهم برنامه‌های لازم برای افراد دارای معلولیت چه در حیطه آموزشی و برگزاری کلاس‌های آموزشی متناسب با توانایی‌های افراد دارای معلولیت نظیر کلاس‌های موسیقی، خطاطی، خیاطی ... و چه در سایر حوزه‌ها از جمله برگزاری رویداد‌های فرهنگی و توجه به توسعه ورزش معلولان در نظر گرفته شود.

همکاری مدیریت شهری با سازمان‌ها و گروه‌های فعال در حوزه معلولیت

علیرضا نادعلی سخنگو و عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت‌وگو با میزان در این مورد توصیح داد: مدیریت شهری با سازمان‌ها و گروه‌هایی که در زمینه افراد دارای معلولیت فعالیت می‌کنند از جمله سمن‌ها، گروه‌های تخصصی و نهاد‌های حاکمیتی همکاری دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه بعضی از مجموعه‌های سازمان ورزش شهرداری تهران از جمله استخر‌های مخصوص افراد دارای معلولیت در حال خدمت‌رسانی به این افراد است، ادامه داد: با مطالبه و هدایت فعالان حوزه خدمت به افراد دارای معلولیت اگر در زمینه‌های مختلف مطالبه و مسائلی در این مورد با شهرداری تهران وجود داشته باشد آماده کمک هستیم و چنانچه مسئله را با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران مطرح کنند در خدمتشان خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظر شما