شناسهٔ خبر: 67807807 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/گزارش/

چرخشِ چرخه‌ی امید در تولید

ابراهیم شریفی

احیای واحدهای تولیدی‌ و کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل لرستان با کلید واژه‌ی مهم مقام معظم رهبری یعنی جهش تولید، امید را به تولید استان بازگردانده است.

صاحب‌خبر -

یکی از مهمترین مشکلات لرستان در این سال‌ها تعطیلی کارخانجات تولیدی و خدماتی بود که این مهم استان را با چالش بیکاری مواجه کرد.

موضوعی که بارها و بارها مورد اعتراض مردم و اذعان برخی مسئولان در این خصوص شد.

آیت‌الله رئیسی، شهید جمهور در مسئولیت رئیس قوه قضاییه یازدهم فروردین ۱۴۰۰ به لرستان سفر کرده بود و در جمع‌بندی این سفر به میان خبرنگاران آمد و گفت: مهمترین مشکل لرستان تعطیلی کارخانجات بوده و در این رابطه باید کارگروه‌هایی متشکل از دستگاه‌های مربوطه زیر نظر استاندار تشکیل و احیای کارخانجاتی که امکان بازگشت به چرخه تولید را دارند در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سابق قوه قضاییه افزود: ۴ کارخانه تعطیل شده در لرستان به خاطر پرونده قضایی در با مانع مواجه هستند که حداکثر ظرف مدت ۳ ماه نسبت به تعیین تکلیف این پرونده‌ها اقدام خواهد شد.

وی با اظهار تاسف از بی‌توجهی مسئولان دولتی و نهادهای نظارتی وقت در تعطیلی کارخانجات لرستان و بیکار شدن جمع کثیری از کارگران این واحدها گفت: در سالی که با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده باید حساسیت بیشتری نسبت به وضعیت واحدهای صنعتی داشته باشیم.

چرخشِ چرخه‌ی امید در تولید

با روی کارآمدن دولت سیزدهم امیدها به مردم لرستان بازگشت چرا که احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم اعلام شد و بر این اساس دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متولی، مأمور شناسایی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی کشور شدند که برای رسیدن به این هدف «نهضت احیای واحدهای اقتصادی» زیر نظر معاون اول در سال ۱۴۰۰ تشکیل شد.

بهبود وضعیت کسب و کار به ویژه در حوزه تولید لرستان

در خصوص آخرین وضعیت واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل استان بهمن جعفری مدیرکل صنعت معدن و تجارت لرستان به ایسنا گفت: سال گذشته ۳۵ واحد صنعتی استان که سال‌های سال تعطیل بودند به چرخه تولید برگشتند.

او بیان کرد: در دولت سیزدهم اولین اقدامی که در راستای بهبود وضعیت کسب و کار به ویژه در حوزه تولید اتفاق افتاد؛ الکترونیکی کردن تمامی مجوزها در حوزه صنایع، معادن و در حوزه بازار در بستر درگاه ملی مجوزها بود.

وی بیان کرد: در اسرع وقت مجوزهای مدنظر متقاضیان صادر که این عامل اقدام مهمی در بهبود فضای کسب و کار استان به شمار می‌رود.

جعفری با بیان اینکه در بحث تولید و حمایت از آن اقدامات بسیار خوبی در لرستان صورت گرفته است، اضافه کرد: ۳۵ واحد صنعتی لرستان که سال‌های سال تعطیل بودند در دولت سیزدهم به چرخه تولید برگشتند.

این مسئول با بیان اینکه احیای یک واحد تولیدی راکد به مراتب آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از ایجاد یک کارخانه جدید است و می‌تواند در رونق تولید، اشتغال‌آفرینی و توسعه اقتصادی استان نقش موثری ایفا کند، ادامه داد: شاخص‌ترین این واحدها خودروسازی بروجرد بود که سرمایه‌گذاری بالغ بر دو همت دارد.

چرخشِ چرخه‌ی امید در تولید

مدیرکل صنعت معدن و تجارت لرستان یادآور شد: در حال حاضر روزانه ۵۰ دستگاه خودرو در خودروسازی بروجرد تولید می‌شود و بالغ بر ۵۰۰ نفر نیز در این مجموعه مشغول فعالیت هستند.

جعفری به شرکت ماشین سازی لرستان نیز اشاره کرد و گفت: این شرکت در شهرستان خرم‌آباد قرار داشته که این مجموعه الان به یکی از تولیدکنندگان خوب در حوزه سازه‌های فلزی است.

این مسئول بیان کرد: این شرکت تعطیل شده در سال‌های قبل الان با حمایت‌های صورت گرفته و همت سرمایه‌گذار، مبدل‌های حرارتی و دیپ‌ بار تحت فشار را برای اولین بار تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: ماشین سازی لرستان الان جزء تولیدکنندگان خوب کشور محسوب می‌شود. در سال جاری بالغ بر ۲۵ میلیون دلار قرارداد توسط این شرکت منعقد شده و در این مجموعه هم بالغ بر ۲۵۰ نفر مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت لرستان گفت: در شهرستان دورود کارخانه خمیرمایه به عنوان یک کالای بسیار استراتژیک تقریباً ۱۰ سال تعطیل بود که با همت سرمایه‌گذار، حمایت‌های دستگاه قضا و تلاش‌های دولت این مجموعه هم احیا شده و به صورت کامل در حال فعالیت است. کارخانه شیشه لرستان نیز در شهرستان الیگودرز در شرف تعطیل شدن بود که الان فعال بوده و مسائل حقوقی آن نیز حل و فصل شد.

ارتقای ظرفیت ۵۰ واحد نیمه‌فعال لرستان / احیای ۳۴ واحد راکد در استان

فرزاد محمدی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان نیز از ارتقای ظرفیت ۵۰ واحد نیمه‌فعال استان خبر داد و گفت: درباره احیای واحدهای راکد در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی استان، ۳۴ واحد احیا شدند.

وی اظهار کرد: در حوزه صنایع کوچک، اقدامات خوب و قابل اعتنایی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان انجام شده است. احیای واحدهای راکد و باز فعال‌سازی آنها را داشتیم. همچنین ارتقای ظرفیت واحدهای فعال در لرستان انجام شده است.

محمدی بیان کرد: با هدف احیای واحدهای راکد، کمیته احیا را تعریف کردیم و افراد خبره از دستگاه‌های اجرایی، موانع را شناسایی و آسیب‌شناسی کردند. خروجی آن در ستاد تسهیل، کمیته قضایی و توسعه صادرات استان مطرح می‌شد تا بتوان با تزریق منابع، موانع را برطرف کنیم.

چرخشِ چرخه‌ی امید در تولید

او افزود: از مجموع واحدهای احیا شده ۱۶ واحد مربوط به داخل شهرک و بقیه مربوط به خارج شهرک بودند.

احیای۳۰۰ واحد تولیدی در لرستان

در این خصوص سیروس ابراهیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: ۳۰۰ واحد تولیدی در بخش‌های مختلف کشاورزی، شیلات و صنعت و بخش‌های مختلف در لرستان احیا شد.

وی گفت: امسال نیز با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت دولت و برداشتن موانع در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پرتحرک‌تر از سال گذشته به سمت راه‌اندازی واحدهای تعطیل و ایجاد واحدهای جدید حرکت خواهیم کرد.

ابراهیمی افزود: سیمان سفید ازنا، فاز دوم سیمان دورود، راه‌اندازی مجموعه بهراد دورود، راه‌اندازی مجموعه غذایی راتا مهر، فازدوم فولاد خرم‌آباد و ظرفیت تولید سه‌هزار تا چهار هزارتن تخم‌مرغ در ماه‌های آینده در استان انجام خواهد شد.

احیای ۸۷۷۰ واحد تولیدی در دولت سیزدهم

«سید امیرحسین مدنی»، نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی، نیز با بیان این‌که ۸۷۷۰ واحد تولیدی در دولت سیزدهم احیا شده است، گفت: «ماهیانه حدود ۱۰ همت از طریق خط اعتباری به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و فولاد، منابع تزریق می‌شود که واحدهای نیمه‌فعال بسیاری نیز از این طریق احیا شده‌اند.»

«علی‌حسین رعیتی‌فرد»، معاون امور کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اخیرا اعلام کرده است: «یکی از تأکیدات آقای رئیس‌جمهور احیای بنگاه‌ها بود که نزدیک به ۱۰ هزار واحد تولیدی احیا و فعال شدند، به نحوی که در حوزه وزارت کار و امور اجتماعی از ابتدای دولت تا پایان اسفند ۱۴۰۲، بیش‌از ۳۰۰ واحد تولیدی مشکل‌دار با اهتمام ویژه آقای رئیس‌جمهور احیا شد.»

احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال اولویت دولت است

همچنین محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌ جمهوری در این رابطه گفت: احیای واحدهای راکد و نیمه فعال از اولویت‌های اصلی دولت است.

وی اظهار کرد: این کارخانه زیرساخت خوبی داشت، اما در سال‌های گذشته تعطیل‌ شد و اکنون بانک‌های دولتی سهامدار و مالک آن هستند. با توجه به اینکه این کارخانه قابلیت احیا دارد، در اولین فرصت در جلسه ستاد نهضت احیا مطرح و مسائل آن بررسی می‌شود.

چرخشِ چرخه‌ی امید در تولید

او ادامه داد: پیگیری مصوبات سفر رئیس‌ جمهوری در دستور کار است و از مجموع مصوبات دور اول با همت دستگاه‌ها، بیش از هفت هزار میلیارد تومان منابع وارد استان شده که در پروژه‌های مختلف در عملیات و اقدامات مختلف هزینه شده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۵۷ پروژه به‌طور ۱۰۰ درصد عملیاتی و اجرایی شده و بخشی از پروژه‌ها در مدار اجراست.

منصوری افزود: احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال از اولویت‌های اصلی دولت است و این واحد با همین هدف توسط دولت در سطح ملی بررسی می‌شوند تا از بلاتکلیفی خارج شوند. در این راستا، یا به بخش خصوصی واگذار خواهند شد یا بانک‌های عامل باید آنها را فعال کنند.

احیاء واحدهای راکد از جمله اقدامات مهم رئیس‌جمهور شهید

عباس علی‌آبادی وزیر صمت نیز در این رابطه گفت: رئیس‌جمهور شهید به احیای واحدهای راکد تأکید داشت و توجه به تولید مهمترین برنامه دولت رئیس‌جمهور بود.

وی افزود: یاد ندارم جلسه‌ای تشکیل شده باشد و رئیس‌جمهور شهید بر تولید و رفع موانع آن تاکید نکرده باشد.

این وزیر دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: احیاء واحدهای راکد و به ظرفیت رساندن واحدهای ناتمام از جمله اقدامات مهم رئیس‌جمهور شهید بود و ایشان بر تکمیل واحدهای نیمه‌تمام تاکید داشتند.

وزیر صمت ادامه داد: اولویت ما گرفتن جشن احیاء واحدهای راکد و تکمیل واحدهای نیمه‌تمام در تمامی استان‌ها است.

وی با بیان اینکه با استان‌هایی که در صنایع برخوردار هستند مشارکت کنید و صنایع راکد را احیا کنید، اظهار کرد: ۳۲۱ واحد راکد و نیمه فعال در لرستان وجود دارد که بر اساس آمار ۳۰۹ واحد از آن‌ها قابل احیا و راه‌اندازی است.

به گزارش ایسنا، اثر چرخه‌های تجاری بر زندگی مردم لرستان تاثیرگذار بوده و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی باعث افزایش امید به زندگی می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما