شناسهٔ خبر: 67807530 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روایت ساخت تندیس حاج قاسم در برج میلاد/ تندیس را از روی ارادت قلبی ساختم

هنرمند مجسمه‌ساز گفت: پس از شنیدن خبر شهادت حاج قاسم تصمیم گرفتم که تندیسی از او بسازم که در حال حاضر در موزه دفاع مقدس است، پس از آن نیز شروع به ساخت تندیس دوم کردم که در دومین سالگرد حاج قاسم سلیمانی ساخته شد و اکنون در برج میلاد قرار دارد.

صاحب‌خبر -

حمید کنگرانی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با شروع فعالیت در رشته مجسمه‌سازی اظهار کرد: در تهران متولد شدم و اصلیتم به شهرستان تفرش بازمی‌گردد؛ از کودکی علاقه‌مند به نقاشی بودم و شروع به کار کردم و در ادامه وارد مجسمه‌سازی شدم.

وی ادامه داد: در سن ۱۶ سالگی در قامت شاگرد استاد عباس اینالو در آمدم و شروع به یادگیری رشته مجسمه‌سازی کردم و کار هم کردم.

این هنرمند مجسمه‌ساز درباره چگونگی یادگیری مجسمه‌سازی این چنین بیان کرد: ۱۹ ساله بودم که خبری در تلویزیون در رابطه با موزه مادام توسک پخش شد که سبک جدیدی از هنر مجسمه‌سازی را نشان می‌داد، اما در ایران چنین رشته‌ای نداشتیم و بر این اساس با برنامه‌های تلویزیونی شروع به یادگیری کردم و بالاخره در سال ۱۳۸۰ تندیس آیت‌ الله قاضی طباطبایی را برای موزه عبرت ساختم.

وی تصریح کرد: سپس مجسمه استاد علی نصیریان را برای ستاد چهره‌های ماندگار ساختم که در مجموعه سعدآباد رونمایی شد و پس از آن تماسی از لندن دریافت کردم که از طرف موزه مادام توسو لندن دعوت‌نامه فرستاده بودند، اما به‌دلیل مشمول بودن سربازی نتوانستم بروم.

این مجسمه‌ساز اضافه کرد: به سربازی رفتم و در نهایت معافیت پزشکی گرفتم؛ پس از آن به آلمان مهاجرت کردم و در آلمان آموزش‌های پیشرفته‌تری در زمینه مجسمه‌سازی دریافت کردم.

فراهانی درباره ساخت مجسمه حاج قاسم سلیمانی این چنین بیان کرد: در دوران یورش داعش بود که به مرور به نام حاج قاسم سلیمانی علاقه‌مند شدم و شخصیت او را دنبال می‌کردم، داعش یک پدیده بسیار بد بود و رشادت شهید حاج قاسم سلیمانی که یکی از پر آوازه‌ترین سرداران ایران بود، توانست مانع پیشرفت چنین نیروی اهریمنی شود.

وی با تاکید بر ارادت قلبی خود به حاج قاسم سلیمانی افزود: بنابراین تصمیم به نامه نوشتن برای سردار دل‌ها کردم و او به نامه جواب داد، پس از شنیدن خبر شهادت حاج قاسم تصمیم گرفتم که تندیسی از او بسازم که در حال حاضر در موزه دفاع مقدس است؛ این تندیس بسیار سریع و در کمتر از ۱۸ شبانه‌روز ساخته شد، پس از آن شروع به ساخت تندیس دوم کردم که در دومین سالگرد حاج قاسم سلیمانی ساخته شد و اکنون در برج میلاد قرار دارد.

نظر شما