شناسهٔ خبر: 67806943 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فناوری‌های نرم و فرهنگی

روزنامه جوان

نکته قابل توجه این است که صنایع خلاق و محصولات فرهنگى و فناورى‌هاى نرم (در حال حاضر) با قابلیت تولید ۲۲۵۰ میلیارد دلار ارزش اقتصادى و ایجاد حدود ۳۰ میلیون شغل در دنیا، روزبه‌روز مورد توجه کشورهاى بیشترى قرار گرفته است

صاحب‌خبر -

 جوان آنلاین: احمدحسین شریفی در کانال تلگرامی خود از سند ملی فناوری‌های نرم و فرهنگی نوشت. خلاصه‌ای از یادداشت او در ادامه از نظر می‌گذرد: یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری «سند ملی فناوری‌های نرم و فرهنگی» است. به همه علاقه‌مندان به علم و فناوری و پژوهش و به همه مدیران علمی کشور توصیه می‌کنم این سند را که حاصل خرد جمعی بسیاری از متخصصان کشور است، به دقت مطالعه کنند و در برنامه‌ریزی‌های خود به کار گیرند. 
یکی از نکات ارزنده و بسیار مهم سند نقشه جامع علمی کشور آن است که «فناوری‌های نرم و فرهنگی» را در کنار هفت نوع فناوری دیگر یعنی «فناوری هوافضا»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «فناوری هسته‌ای»، «فناوری نانو و میکرو»، «فناوری‌های نفت و گاز»، «فناوری‌های زیستی» و «فناوری‌های زیست محیطی» قرار داده است. 
منظور از فناوری‌های نرم عبارت است از: «مجموعه‌اى از هنجارها، رویه‌ها، مقررات، نهاد‌ها و سامانه‌هاى دانشى که رفتار انسان و نیازهاى روحى، فرهنگى و اجتماعى او را هدف قرار داده و موجبات کارایى و اثربخشى مطلوب‌تر فناورى‌هاى سـخت را فراهم مى‌سـازد.» مصادیق فناوری‌های نرم عبارتند از اموری مثل «تولید محتوا و نشر مکتوب و رقومى (دیجیتالی)، «اسباب‌بازى»، «نوشت‌افزار»، «ظواهر و سبک پوشش»، «صنایع دستى و گردشگرى»، «بازى‌هاى ویدئویى»، «پویانمایى و پى‌نمایى»، «سینما»، «هنرهاى تجسمى»، «هنرهاى نمایشى»، «تبلیغات»، «رسانه‌اى»، «فناوری‌های تجاری مثل فناوری‌های بازاریابی، تبلیغات، توزیع، انبارداری، حسابداری و امثال آن»، «فناوری‌های اجتماعی» که به دنبال کاربردی‌سازی ایده‌های علوم اجتماعی در جهت حل مسائل مردم و بهبود زندگی اجتماعی‌اند. فناوری‌هایی مثل تأمین اجتماعی، فناورری‌های دادرسی، فناوری‌های بهداشتی و درمانی، فناوری‌های ارتباطی و... 
و منظور از «فناوری‌های فرهنگی» عبارتند از: «مجموعه‌اى از روش‌ها، ابزار‌ها و فرآیندهاى تبدیل دانش و منابع فرهنگى به کالا‌ها و خدمات فرهنگى.» 
نکته قابل توجه این است که صنایع خلاق و محصولات فرهنگى و فناورى‌هاى نرم (در حال حاضر) با قابلیت تولید ۲۲۵۰ میلیارد دلار ارزش اقتصادى و ایجاد حدود ۳۰ میلیون شغل در دنیا، روزبه‌روز مورد توجه کشورهاى بیشترى قرار گرفته است. از مهم‌ترین آثار و برکات توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱) گسترش نفوذ فرهنگى و تقویت جایگاه کشور در عرصه‌هاى بین‌المللى؛ ۲) حراست از هویت ملى و متمایزسازى فرهنگ ملى در برابر فرهنگ‌هاى بیگانه؛ ۳) حفاظت از ارزش‌های ایرانی اسلامی؛ ۴) توسـعه اجتماعى و احیا و ترویج سـبک زندگى اسلامى ایرانى؛ ۵) ارتقـاى کیفیت حکمرانى، در عصر متاورس و دنیای مجازی؛ ۶) افزایش سـطح دسترسـى عموم شهروندان به خدمات و محصولات فرهنگى بومى؛ ۷) توسعه اقتصاد مقاومتى از طریق کمک به گذار از اقتصاد منبع پایـه تـک محصولى به اقتصـاد خلاق و دانش‌بنیان.

نظر شما