شناسهٔ خبر: 67806093 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

برنامه‌ریزی برای نصب ۳۵۰۰ ایستگاه شارژ

دنیای اقتصاد : مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت از نصب ۲۰ ایستگاه برق خودروهای برقی خبر داد و گفت: برنامه درازمدت ما توسعه ایستگاه‌های شارژ به سه هزار و ۵۰۰نقطه است. حسن کریمی سنجری افزود: در حال حاضر بحث ما تامین برق ایستگاه‌های شارژ است که روند کندی از نظر برق‌رسانی دارند و به‌طور کلی ایستگاه‌های شارژ، فشاری روی شبکه برق کشور ندارند.

صاحب‌خبر -

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت تصریح کرد: ناترازی برق کشور فراتر از اعداد ذکر‌شده است و برق ایستگاه‌های شارژ نمی‌تواند اثری بر برق کشور وارد کند؛  برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۱۰۰هزار خودروی برقی به کشور وارد کنیم. وی اضافه‌کرد: باتوجه به اینکه ناترازی در بحث برق داریم، برای مدیریت بار شبکه، ورود خودروهای برقی به کشور را مدیریت کرده‌ایم.

کریمی سنجری یادآور شد: توانایی کشور برای توسعه خودروهای برقی بالاست، اما به دلیل توسعه زیرساخت و موضوع برق فعلا مدیریت می‌کنیم. وی خاطرنشان‌ کرد: هر خودروی برقی بالای ۳۵۰ کیلومتر می‌تواند مسافت طی کند و متوسط پیمایش خودروهایی که وارد شده‌اند چیزی بیش از ۴۰۰ الی ۵۰۰کیلومتر است.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت درباره خدمات پس از فروش خودروهای برقی گفت: شرط واردات در وهله نخست خدمات پس از فروش است؛ بنابراین یکی از الزامات واردات، خدمات پس از فروش است و تاکید وزارت صمت ارائه خدمات گارانتی مطلوب‌تر برای واردات است.

مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت، کاهش تعرفه واردات خودرو را از سیاست‌های تشویقی وزارت صمت به منظور افزایش عمق ساخت داخل عنوان کرد. حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به انتقال فناوری در خودرو‌های برقی، گفت: واردات فناوری در آغاز این فرآیند ضروری است و بخشی از خودرو‌ها در ابتدای این طرح قطعا وارداتی خواهد بود.  وی به واردات ۸تا ۱۰هزار خودروی برقی به کشور اشاره کرد و افزود: تعدادی از این خودرو‌های وارداتی هم‌اکنون در ناوگان شهری تهران خدمت‌رسانی می‌کنند.

به گفته مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت، توسعه زیرساخت و افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ در کنار برق‌رسانی و خدمات پس از فروش به این خودرو‌ها باید در کنار تامین خودرو هم‌زمان انجام شود. کریمی سنجری به چالش‌های تامین برق به عنوان یکی از عوامل زیرساختی اشاره و اضافه کرد: ایستگاه‌هایی در تهران هم اکنون به برق مجهز شده‌اند و برخی هم در حال تکمیل و اجرا هستند که این امر مستلزم سرعت بیشتر دستگاه‌های مسوول در امر برق‌رسانی به این ایستگاه‌هاست.

وی در خصوص خدمات پس از فروش گفت: هر شرکتی که خودرو وارد می‌کند پیش از آن باید استاندارد لازم برای ارائه خدمات پس از فروش را کسب کرده و ایستگاه‌هایی را به صورت پایلوت (نمونه) برای ارائه خدمات پس از فروش به خودرو‌های برقی تعبیه کرده باشد. مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه استفاده از برق خانگی برای شارژ خودرو‌های برقی بدون ایجاد چالش برای دیگر ساکنان گفت: این موضوع یک مبحث سخت‌افزاری دارد که توسط شرکت‌های زیادی تامین شده، ولی بحث دیگر تعریف و تحویل انشعابات خانگی است که بر عهده وزارت نیرو است. وی ادامه داد: دارنده خودروی برقی باید با ارائه درخواست به وزارت نیرو انشعاب خانگی خریداری کند که این موضوع از سوی وزارت صمت در حال پیگیری است.

 

نظر شما