شناسهٔ خبر: 67799768 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

کاهش تعرفه واردات خودرو منوط به افزایش عمق داخلی‌سازی

عصر خودرو- مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت؛ کاهش تعرفه واردات خودرو را از سیاست‌های تشویقی وزارت صمت به منظور افزایش عمق ساخت داخل عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، حسن کریمی سنجری با اشاره به انتقال فناوری در خودرو‌های برقی، گفت: واردات فناوری در آغاز این فرایند ضروری است و بخشی از خودرو‌ها در ابتدای این طرح قطعا وارداتی خواهد بود.

وی به واردات 8 تا 10 هزار خودروی برقی به کشور اشاره کرد و افزود: تعدادی از این خودرو‌های وارداتی هم اکنون در ناوگان شهری تهران خدمت رسانی می‌کنند.

به گفته مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت؛ توسعه زیرساخت و افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ در کنار برق رسانی و خدمات پس از فروش به این خودرو‌ها باید در کنار تامین خودرو همزمان انجام شود.

کریمی سنجری به چالش‌های تامین برق به عنوان یکی از عوامل زیرساختی اشاره و اضافه کرد: ایستگاه‌هایی در تهران هم اکنون به برق مجهز شده اند و برخی هم در حال تکمیل و اجرا هستند که این امر مستلزم سرعت بیشتر دستگاه‌های مسئول در امر برق رسانی به این ایستگاه هاست.

وی در خصوص خدمات پس از فروش گفت: هر شرکتی که خودرو وارد می‌کند پیش از آن استاندارد لازم برای ارائه خدمات پس از فروش را کسب کرده و ایستگاه‌هایی را به صورت پایلوت (نمونه) برای ارائه خدمات پس از فروش به خودرو‌های برقی تعبیه کرده است.

مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه استفاده از برق خانگی برای شارژ خودرو‌های برقی بدون ایجاد چالش برای دیگر ساکنان گفت: این موضوع یک مبحث سخت افزاری دارد که توسط شرکت‌های زیادی تامین شده ولی بحث دیگر تعریف و تحویل انشعابات خانگی است که بر عهده وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: دارنده خودرو برقی باید با ارائه درخواست به وزارت نیرو انشعاب خانگی خریداری کند که این موضوع از سوی وزارت صمت در حال پیگیری است هم برای ساخت و ساز‌های آینده و هم ساختمان‌های فعلی، دستورالعملی برای تعبیه شارژ خانگی برای متقاضیان ارائه شود، زیرا تعرفه شارژ خودر‌های برقی باید متفاوت از تعرفه مصرف برق خانگی باشد.

ساخت خودرو‌های ایرانی با اتکا به دانش فنی داخلی

به گفته مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت؛ هم اکنون برخی خودروسازان داخلی محصولاتی با عمق ساخت داخل بالا تولید کرده اند طوری که با وجود محدودیت در جذب مشارکت خارجی و دانش فنی صرفا با اتکا به دانش داخلی شاهد اتفاقات خوبی در صنعت خودرو هستیم.

کریمی سنجری در پاسخ به پرسشی در خصوص سیاست تشویقی وزارت صمت برای افزایش عمق داخلی سازی و خروج از مونتاژکاری صِرف گفت: سیاستگذاری وزارت صمت بدینگونه است که هر چقدر عمق ساخت داخل خودرو‌های بنزینی افزایش یابد خودروسازان از تعرفه کمتری برای واردات برخوردار خواهند شد که همین امر به نهادینه شدن فناوری و داخلی سازی کمک می‌کند.

کریمی سنجری اضافه کرد: تعرفه واردات خودرو‌های برقی را بدلیل شروع فناوری در این خودرو‌ها تا حد صفر کاهش داده ایم.

مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت از نصب 20 ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی در تهران خبر داد و گفت: توسعه ایستگاه‌های شارژ به 3 هزار و 500 نقطه در دستور کار است.

وی به برنامه‌ریزی برای واردات تا 100 هزار خودرو برقی به کشور اشاره کرد و افزود: ارائه خدمات پس از فروش به این خودرو‌ها یکی از الزامات وزارت صمت برای واردات است.

نظر شما