شناسهٔ خبر: 67805160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

برای بهبود مناسبات میان ایران و عربستان

تلاش پکن برای ایفای نقشی استراتژیک در خاورمیانه

چین مدت‌هاست سعی دارد به وزنه‌ای غیرقابل انکار در مناسبات سیاسی خاورمیانه بدل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش آسیانیوز؛ پس از تلاش پکن برای بهبود مناسبات میان ایران و عربستان که در نهایت به بازگشایی سفارت منجر شد، حال به‌نظر می‌رسد این کشور سعی دارد درباره جنگ اسراییل و حماس هم میانجی‌گری کند.

در همین راستا، حماس روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد ۱۴۰۳) اعلام کرد که با فتح به عنوان بزرگترین رقیب خود و دیگر گروه‌های فلسطینی تحت نظارت چین توافقنامه وحدت ملی امضا کرده است. این توافق که با میانجی‌گری پکن تسهیل شده است، شرایط «حکمرانی مشترک» را پس از دوران جنگ در غزه فراهم خواهد کرد.

نمایندگان ۱۴ جناح فلسطینی برای امضای این توافق به چین سفر کردند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین از موسی ابومرزوق، یکی از مقامات ارشد حماس و همچنین محمود العالول، فرستاده جنبش فلسطینی فتح استقبال کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی چین اعلام کرده است: «در این توافق به ویژه ایجاد دولت موقت آشتی ملی پیش‌بینی و تصریح شده که خود فلسطینی‌ها باید فلسطین را اداره کنند.»

چین، در حالی‌که روابط دیپلماتیک خوبی با اسرائیل دارد، مدت‌هاست از آرمان فلسطین حمایت کرده و از راه‌حل دو کشوری دفاع می‌کند. به‌رغم این توافق، نخستین واکنشی که از طرف اسراییل مطرح شده، مثبت نبوده است. به نقل از روسیا الیوم، یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به «اعلامیه پکن» و توافق جنبش‌های فتح و حماس برای اداره مشترک غزه بعد از جنگ، مخالفت صریح خود را ابراز کرد. کاتس ضمن اشاره به مخالفت تل‌آویو با اجرای این طرح، مدعی شد که اجرای این توافق در عمل رخ نخواهد داد.

نظر شما