شناسهٔ خبر: 67804919 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

سفر مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان البرز

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، احمد مقیمی مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان البرز، ابتدا با حضور در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان با غلامرضا درکتانیان سرپرست این اداره کل و روسای ادارات شهرستانی در راستای رفع تبعیض و توزیع عادلانه منابع و امکانات فرهنگی دیدار و گفتگو کرد. 
مقیمی در ادامه این سفر به همراه درکتانیان در دفتر ائمه جمعه شهرستان های نظرآباد و اشتهارد حضور یافتند و ضمن دیدار و گفتگو با ایشان، از چند هنرمند و فعال فرهنگی و قرآنی در این شهرستان ها تقدیر به عمل آوردند و همچنین در شهرستان اشتهارد به دیدار یک خانواده معظم شهید رفته و از ایشان نیز تجلیل نمودند.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این نشست ها اظهار داشت: موضوع محرومیت ‎زدایی از حوزه‎ های مختلف مورد پیگیری قرار گرفت ، اما در بخش فرهنگ و هنر اولین بار در دولت سیزدهم شاهد این موضوع بودیم که به معنای ماموریت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در ذیل حمایت از هنرهای هفت گانه در مناطق کمتر برخوردار یا محروم سابقه نداشته است. 
وی با اشاره به هدف تشکیل قرارگاه عدالت فرهنگی تصریح کرد: سرعت توسعه و پیشرفت فرهنگی در خیلی از مناطق و شهرستان ها پایین بود که با شکل گیری این قرارگاه، مسئله عدالت فرهنگی معنای کامل‎تر و رو به جلویی گرفت که جای امیدواری است. 
مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شهرستان‎ها در تجهیزات و زیرساخت‎ ها با هم یکسان نیستند، افزود: طی این قرارگاه، شهرستان ‎ها در هر استان با مرکز همان استان مقایسه می ‎شوند و بر این اساس مورد حمایت قرار می‎گیرند. 
مقیمی با اشاره به ارائه بسته فرهنگی در راستای حمایت از مناطق کم تر برخوردار خاطرنشان کرد:هم اکنون چند طرح در دست اقدام داریم که اولین آن‎ها طرح قلم است که به حمایت از نویسندگان و اهالی قلم در مناطق دوردست و کمتر برخوردار اختصاص دارد، در این طرح نویسندگانی که درصدد چاپ نخستین اثر مکتوب خود هستند، مورد حمایت قرار می‌گیرند تا علاوه بر ایجاد یک ارزش افزوده برای منطقه، سطح نخبگانی نیز افزایش یابد. 
وی اجرای دوره‎های آموزشی مانند ادبیات طنز و تاریخ شفاهی را از دیگر طرح‎ها عنوان کرد و گفت: همچنین اجرای طرح ثامن در قرارگاه عدالت فرهنگی پیش بینی شده که در هشت مرحله این طرح، بسته‌های فرهنگی اعتبارات آن‌ها بنا به جدول اعلامی ادارات استانی در شهرستان‌ها توزیع خواهد شد. 
مقیمی در بحث رسانه، برگزاری دوره‎های آموزش خبرنگاری را از طرح‎های پیش بینی شده قرارگاه برشمرد و افزود: فعالیت‌های خبری در شهرستان‌ها با مشکلاتی همراه است و در هر منطقه تعدادی فعال خبری در فضای مجازی وجود دارد که لازم است برای ساماندهی آنان چاره‌اندیشی شود. در این طرح بنا داریم این فعالان رسانه‎ای را شناسایی و مشخصات آن‌ها بررسی شود تا در ادامه با همکاری معاونت امور رسانه و تبلیغات وزارت، دوره‌های آموزشی مرتبط برای آنان برگزار و شرایط جهت ارائه مدرک معتبر فراهم شود. 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: با این اقدام درصد خطای فعالان این حوزه نیز کاهش‌یافته و نظارت‌ها در راستای بهبود عملکردها پیش رفته و همچنین این افراد مورد حمایت قرار می‎گیرند. 
وی به اجرای ۲ طرح در حوزه تئاتر و نمایش مناطق کمتر برخوردار نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری جمعی از فعالان شناخته شده حوزه تئاتر خیابانی کشور، بخشی از برنامه‌های گردهمایی‌های آنان در استان‌ها به آموزش هنرجویان در شهرستان‌ها اختصاص می‌یابد تا بتوان از این فرصت برای ارتقای هنری مناطق مختلف استفاده کرد. 
مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه فیلم و هنرهای نمایشی ورود کرد و افزود: متاسفانه فضایی جداگانه برای تولیدات مناطق کمتر برخوردار در جشنواره‌های معتبر فیلم کشور دیده نشده است برای همین در این طرح جشنواره فیلم کوتاه و مستند گریز از مرکز تلاش می‌کند با همراهی تعدادی از بزرگان حوزه فیلم، زمینه لازم برای رونق بخشی به این هنر در شهرستان‌ها و مناطق کمتر برخوردار فراهم شود. 
مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: برای حمایت این قرارگاه باید موضوع، موقعیت و عوامل فیلم کوتاه و مستند مختص به آن منطقه باشند و ساخت نیز با مشاوره یکی از بزرگان فیلم‌سازی آغاز شود که به این شکل علاوه بر اجرای نوعی برنامه آموزشی، محصول تولیدی هم به جشنواره‌های مختلف ارائه می‎شود. 
وی با اشاره به اینکه هفت روستای شاخص قرآنی در کشور شناسایی شده است، ادامه داد: روستاهایی که پایه قرآنی دارند در کشور کم نیستند؛ بنا داریم ذیل قرارگاه عدالت فرهنگی و با شناسایی، معرفی و کمک به فعالیت‌های قرآنی روستاهای قرآنی دیگر، آنها را افزایش دهیم بنابراین روسای ادارات ارشاد شهرستان‎ها در این زمینه باید تلاش بیشتری داشته باشند. 
وی همچنین آمادگی قرارگاه در راستای بهتر دیده شدن مفاخر شهرستان‎ها که تاکنون برنامه مشخصی برای معرفی و بزرگداشت آنان اجرا نشده است را اعلام کرد تا به صورت مشارکتی وارد میدان شوند. 
مقیمی حمایت از موسسات فرهنگی و هنری شهرستان‌ها و هنرمندان خاص به صورت موردی و تولیدات آثار فاخر و خلاقانه عرصه موسیقی در مناطق کمتر برخوردار را از دیگر برنامه‌های اجرایی قرارگاه محرومیت‌زدایی در راستای اجرای عدالت فرهنگی عنوان کرد. 
مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان افزود: هدف از سفر به استان های مختلف از جمله البرز، برای شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های فرهنگی و هنری هر منطقه به صورت میدانی است.

 

در این نشست ها همچنین، درکتانیان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، به ایراد سخن پرداخت و گفت: اولویت ما در تحولات فرهنگی نگاه به شهرستان ها و توزیع عادلانه امکانات فرهنگی است. 
وی با اشاره به بحث اقتصاد فرهنگ افزود: قرار است چهار شهرستان پر جمعیت استان را به سینما تجهیز کنیم که مردم برای گذران اوقات فراغت از آن بهره مند شوند. 
درکتانیان افزود: یکی از سیاست های دولت مردمی شهید جمهور، مردمی سازی فرهنگ بود کما اینکه هر کاری به مردم سپرده شده نتیجه خوبی از آن حاصل شد، به عنوان نمونه برگزاری مراسم اربعین حسینی که مردم به صورت خود جوش اقدام به برپایی موکب نمودند و هزینه کردند. 
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، ادامه داد: توجه ما بر روی تکریم و تجلیل و حمایت از هنرمندان و پیشکسوتان است و در بحث جریان سازی و انجام کارهای فاخر اهتمام داریم تا بتوانیم در هر حوزه استعدادهای آن را پیدا کنیم و آنها را شکوفا سازیم، خوشبختانه استان البرز سرشار از استعدادهای فرهنگی هنری است که همیشه کارآمد هستند. 
درکتانیان چاپ کتاب مفاخر را یکی دیگر از برنامه های خود عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس گنجینه ای هستند که باید در زمان حیاتشان از آنها بهره جست و خاطرتشان حفظ شود و چاپ این کتاب می تواند کمک شایانی در حفظ و نشر اندیشه های مفاخر استان باشد. 
وی ادامه داد: باید به مناطق کم برخوردار بیشتر توجه شود و عدالت فرهنگی در حوزه این اتفاقاتی که می افتد به این صورت شکل می گیرد که ما صرفاً نگاه و توجهمان معطوف به مرکز استان نباشد و در دورترین نقطه استان نیز باید چتر حمایتی را بگسترانیم. 
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، تصریح کرد: یکی از اهداف ما در بحث حمایت این است که هنرمندان با مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قهر نکنند و تلاش می کنیم طوری از هنرمندان حمایت کنیم که لازم نباشد به تهران بروند، بدین معنا که شاخص ها، چهره ها و پیشکسوتان استان را حمایت کنیم تا نتیجه کارهای فاخری که انجام می دهند را در همین استان شاهد باشیم. 
درکتانیان همچنین به رتبه بندی شهرها اشاره کرد و گفت: ما باید شهرستان ها را به کم برخوردار، نیمه برخوردار و برخوردار احصا کنیم و بر این اساس هیچ تفاوتی بین مرکز استان و سایر شهرها نباشد تا بتوانیم جریان سازی ارزشی فرهنگ و هنر را شناسایی کنیم و بتوانیم با تولید محتوای فاخر استعدادها را شناسایی و به فرهنگ و هنر کشور معرفی کنیم . 
وی اضافه کرد: همانطور که گفته شد هدف ما رونق اقتصاد فرهنگ است و در راستای اجرای شعار سال، با واگذاری تولید محتوا به مردم محقق می شود و ما هیچگونه رقابتی با بخش خصوصی نخواهیم داشت و وظیفه ما فقط تسهیل گری، حمایت و نظارت است. 
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود ابراز داشت: امید است با پیوست فرهنگی که برای همه کارها مد نظر است، به جهت اینکه فرهنگ، موتور، پیشران، مبنا و اصل حرکت همه کارها است، بتوانیم امور را پیش ببریم.


نظر شما