شناسهٔ خبر: 67804777 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عبدالعلی‌زاده: ایده «کمند» می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری ساختار دولت-ملت در ایران شود/ پزشکیان در همان آغاز این ایده را تایید کرد/ کسی عهده‌دار مسئولیت کشور شده که خودش می‌گوید بر من نظارت کنید

عبدالعلی‌زاده که در ایام انتخابات به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان فعالیت می کرد: آقای رئیس‌جمهور هم ایده کمند را در همان آغاز تأیید کردند و اعلام کردند که از این ایده که مبتنی بر نظارت بر دولت است استقبال می‌کنند. بنابراین مناسب است این زیرساخت به سرعت شکل بگیرد که در زیر فشار بحران‌های تلنبارشده به فراموشی سپرده نشود. به طوری که دولت خود به میدان بیاید و قبول کند که با سازمان مردم‌نهاد «کمند» برج دیده‌بانی ملت شکل بگیرد و این دیده‌بان‌ها از این برجِ مراقبت بر دولت شیشه‌ای نظارت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ به نقل از صدای ایران، رئیس ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب درباره ایده شکل‌گیری «کمند» گفت: ایده کمند که به معنای تشکیل «کمیته مردمی نظارت بر دولت» است مورد تأیید دکتر پزشکیان قرار گرفته و می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری «دولت-ملت» در ایران شود.

علی عبدالعلی‌زاده در جمع طراحان و ایده پردازان ایده کمند، ایده تشکیل این کمیته نظارتی را موضوعی ریشه‌ای دانست و اظهار کرد: اگرچه مشکلات اقتصادی، مسائل معیشتی، بیکاری و مانند اینها موضوعات اساسی هستند و باید رفع شوند، ولی مطلب اساسی که باید به دقت به آن رسیدگی شود و فراموش نشود این است که بررسی شود علت این همه فقر و گرسنگی و بیکاری و بدبختی که داریم چیست؟ به نظر من، علت اساسی شکل نگرفتن ساختار دولت-ملت در ایران است و رسیدگی به این موضوع از همه مسائل مهم‌‌تر است.

رئیس انتخاباتی ستاد پزشکیان ادامه داد: پایه و اساس دموکراسی یا مردم‌سالاری هم همین ساختار دولت-ملت است و چون در ایران چنین چیزی شکل نگرفته خیلی‌ها نمی‌دانند مفهوم دولت-ملت به چه چیزی اشاره دارد.

عبدالعلی‌زاده تأکید کرد: بخش از نهاد دولت-ملت همین است که ملت یا جامعه، که شامل مجموعه‌ای از انسان‌ها، سلیقه‌ها، نگاه‌ها، اعتقادها و باورهای متفاوت است که در یک جغرافیای واحد زندگی می‌کنند، بتواند بر دولت نظارت داشته باشد. دولت نیز به معنای نخبگان شایسته‌ای است که جامعه انتخاب می‌کند و با انتخاب خودش قدرت را به دولت می‌دهد تا امورات جامعه را سامان دهد، نظم را برقرار کند، اقتصاد را رونق بدهد، ارزش پول ملی را حفظ کند، مالکیت را تعریف و از حق مالکانه محافظت کند.

وزیر مسکن و شهرسازی دولت اصلاحات افزود: وقتی این ظرف شکل گرفت، باید جامعه‌ای که قدرت را به دولت داده است ابزار کنترل دولت را داشته باشد، وگرنه دولت-ملت ایجاد نمی‌شود. حتی امکان دارد دیکتاتوری شکل بگیرد، چون دولت قدرت دارد و می‌تواند به جامعه‌ای که رابطه‌اش با دولت تعریف نشده زور بگوید. اولین اقدامی که می‌تواند این موضوع را تلطیف و آن را تبدیل به یک رابطه معنادار کند این است که جامعه حق و توان نظارت بر دولت را داشته باشد و بتواند به دنبال نظارت، بازخواست کند و به دنبال بازخواست، اگر قانع نشد، آرام و بدون خونریزی قدرت را از دولت سلب و به دیگری واگذار کند.

عبدالعلی‌زاده افزود: در مقابل، دولت یا حاکمیت هم به عنوان منتخب جامعه‌ به دنبال تأمین خیر و صلاح آن است و از این رو قانون‌گذاری می‌کند و نهاد مجلس را شکل می‌دهد که آنها نیز منتخب مردم هستند تا قانون بنویسند و دولت در چارچوب آن قانون جامعه را اداره کند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات بر حسب ضرورت یا اضطرار، عجله و فوری بودن موضوع ایجاب می‌کند که زودتر نظر خود مردم اخذ شود، یا آن‌قدر مسئله مهم است که نیاز است کل مردم نظر بدهند. این موضوع ضامن تقویت مجلس و مردم است و زمینه مهار بیشتر دولت را فراهم می‌کند.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان افزود: این موضوع البته ابزار بهتری هم برای دولت است که بتواند سریع‌تر حرکت کند و موضوعات مهم را با مردم مطرح کند تا با گرفتن تأییدیه از مردم بتواند مستحکم‌تر و باپشتوانه‌تر حرکت کند. یعنی هم جامعه هم دولت با این ابزارها تقویت می‌شوند. اگر این اتفاق‌ها به این ترتیب که عرض کردم رخ دهد، ساختار دولت-ملت شکل می‌گیرد.

عبدالعلی‌زاده اظهار کرد: اینکه جمعی از جوانان مطالبه‌گر در زمان برگزاری انتخابات پیشگام شده‌اند و ایده کمند را مطرح کرده‌اند، اقدام مبارکی است. این اتفاق درست در موقعیتی روی داده که رئیس دولتی عهده‌دار مسئولیت کشور شده است که خودش می‌گوید بر من نظارت کنید و می‌گوید من آمده‌ام صدای کسانی باشم که صدای آنها شنیده نمی‌شود و آمده‌ام کسانی را ببینم که تا کنون دیده نشده‌اند.

وی افزود: در این فضا و در این شرایط طرح ایده‌ کمند یا همان کمیته مردمی نظارت بر دولت می‌تواند نتایج و پیامدهای خوبی داشته باشد و شرایط را برای یک جهش بزرگ مساعد کند.

رئیس ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: دکتر پزشکیان هم قطعاً باید به دنبال حل ریشه‌ای مسائل باشند تا بحران‌هایی که اکنون وجود دارد، بعداً دوباره تکرار نشود. یعنی دولت دکتر پزشکیان ان‌شاءالله در طی چهار سال و هشت سال آتی به گونه‌ای باشد که مثل یک قطعه‌ای از پازل چیدمان تاریخ ایران فقط در قفسه نماند و بتواند نوع و روش حکومتی پایدار برای جامعه با شکل دادن نهاد دولت-ملت ایجاد کند.

وی افزود: طرح کمند نه بار مالی برای دولت و مجلس دارد نه بار سیاسی. نیازی نیست برای آن صبر شود تا بودجه تصویب شود و یا برایش اعتبار تأمین شود، یا اینکه نیازی به قانون جدید داشته باشد، چراکه در چارچوب یک سازمان مردم نهاد (سمن) یا اِن‌جی‌او، کمیته‌ای به نام کمیته مردمی نظارت بر دولت تشکیل می‌شود که کاملاً قانونی نیز هست. و این سمن چون از آبادی‌های کوچک، از روستاها، از دهستان‌ها شروع می‌شود در واقع یک زیرساخت بزرگ در پهنه سرزمین به وجود می‌آید.

عبدالعلی‌زاده افزود: آقای رئیس‌جمهور هم ایده کمند را در همان آغاز تأیید کردند و اعلام کردند که از این ایده که مبتنی بر نظارت بر دولت است استقبال می‌کنند. بنابراین مناسب است این زیرساخت به سرعت شکل بگیرد که در زیر فشار بحران‌های تلنبارشده به فراموشی سپرده نشود. به طوری که دولت خود به میدان بیاید و قبول کند که با سازمان مردم‌نهاد «کمند» برج دیده‌بانی ملت شکل بگیرد و این دیده‌بان‌ها از این برجِ مراقبت بر دولت شیشه‌ای نظارت کنند.

در ابتدای این دیدار، طه ذبیحی طراح ایده کمند به همراه مصطفی حسنی مشاور طرح به بیان دیدگاه ها و نظرات خود و ارتباط کمند با گفتمان پزشکیان مبنی بر آشتی ملی و شنیدن صدای بی صدایان پرداختند.

در این دیدار همچنین محمد صالحی و احمد حسینخانی از تیم اجرایی کمند حضور داشتند.

لازم به ذکر است که ایده کمند به معنای تشکیل «کمیته مردمی نظارت بر دولت» در ایام انتخاباتی و با حمایت مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب شکل گرفت. اطلاع رسانی و  انتشار اخبار این سمند اجتماعی از طریق لینک @iran_kamand در شبکه اجتماعی ایکس انجام می شود.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما