شناسهٔ خبر: 67803473 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور جمعی از فعالان حوزه دانش بنیان برگزار شد؛

۱۲ غزال دانش بنیان معرفی شدند/اعطا جایزه نمادین به دانش بنیان اول و ۱۰هزارم

تهران - ایرنا - با حضور معاونان علمی و فناوری رئیس جمهور ضمن رونمایی از برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان، ۱۲ غزال دانش بنیان معرفی و به اولین و ۱۰هزارمین شرکت دانش بنیان به شکل نمادین جایزه‌ اعطا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مراسم رونمایی از برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان، معرفی ۱۲ شرکت غزال دانش بنیان و جشن ۱۰ هزارتایی شدن شرکت های دانش بنیان سه شنبه شب دوم مرداد 1403 در مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری دولت دهم، مهدی غضنفری مدیر صندوق توسعه ملی و جمعی از فعالان حوزه دانش بنیان کشور برگزار شد.

مفهوم غزال‌ها از سال ۱۹۸۱ ابداع شده و این مجموعه ها در واقع شرکت‌های بزرگ و حتی کوچک و متوسطی هستند که هنوز بالغ نشده‌اند اما رشد بسیار سریع را تجربه کرده اند.

در ایران نیز اخیرا و به همت معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان و پس از چندین ماه کار مطالعاتی شرایطی برای شناسایی غزال های دانش بنیان ابداع و تعریف شده به طوریکه این مجموعه ها از یک سطحی بزرگتر هستند، ۲۰۰ نفر نیروی انسانی دارند و فروش سالیانه آنها ۲۰۰ میلیارد تومان است و در روند ۳ تا ۵ سال، روند خوبی را پشت سر نهاده اند.

۱۲ غزال دانش بنیان معرفی شدند/اعطا جایزه به اولین و ۱۰ هزارمین شرکت دانش بنیان
در این مراسم ضمن رونمایی از برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان، ۱۲ غزال دانش بنیان معرفی و به شکل نمادین به اولین و ۱۰ هزارمین شرکت دانش بنیان جایزه و لوح یادبود اعطا شد.

دانش بنیان ها هفته آخر تیرماه ۱۰ هزارتایی شدند
معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه، تحولات زیست بوم دانش بنیان طی سه دهه گذشته به سه دوره تقسیم می شود، افزود: دهه ۷۰ در واقع دهه توسعه گسترش آموزش عالی در کشور بود و دهه ۸۰ دهه پژوهش و در دهه ۹۰ نیز بستر دانش بنیان ها در کشور فراهم شد و حاصل آن شکل گیری تعداد قابل توجهی از شرکت های دانش بنیان در کشور شد.

رضا اسدی فرد افزود: بعد از شکل گیری دانش بنیان ها نیاز بود که تاثیر اقتصادی این حوزه در بخش اقتصاد کشور آن هم بر اساس قانون جهش دانش بنیان مشخص شود.

وی گفت: از این رو رویکرد حمایتی ویژه در دو سال گذشته برای شکل گیری بیشتر مجموعه های دانش بنیان ها در کشور ایجاد شد و امشب بزرگداشت ۱۰ هزارتایی شدن دانش بنیان ها است.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی همچنین با بیان اینکه تابستان گذشته یک دسته بندی جدید با مبنای اقتصادی در دسته بندی مجموعه های دانش بنیان ها انجام شد، افزود: شرکت های کوچکتر که فروش سالانه زیر پنج میلیارد باشند نوپا محسوب می شوند که اکنون ۶۷ درصد دانش بنیان ها را شکل می دهند.

وی گفت: دسته بعدی یا بخشی از کار آنها دانش بنیان ها است که ۲۴ درصد دانش بنیان ها را شکل می دهند که در دسته شرکت های نوآور جای گرفته اند. دسته سومی متشکل از شرکت های بزرگ دانش بنیان هستند که ۹ درصد دانش بنیان ها را شامل می شوند.

اسدی فرد افزود: اکنون سهم دانش بنیان ها در اقتصاد ‌کشور ۲.۸ از جی دی پی است.

شرایط غزال شدن دانش بنیان ها
معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی همچنین با بیان اینکه هفته گذشته ۱۰ هزارمین شرکت دانش بنیان ثبت شد، تصریح کرد: فروش کل دانش بنیان ها بر اساس اظهارنامه ۱۴۰۱ عدد ۶۳۳ همت بوده است.

اسدی فرد همچنین با بیان اینکه بخش عمده فروش شرکت های غزال محصول دانش بنیان بوده است، افزود: از یکسال پیش برنامه ای را شروع کردیم که شرکت هایی که از یک ابعادی بالاتر باشند به عنوان غزال های دانش بنیان شناخته می شوند.

وی فروش کل حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان که ۲۵ درصد فروش آنها دانش بنیان باشد، برخورداری حداقل ۲۰۰ نیروی انسانی و همچنین داشتن یک میلیون دلار صادرات را از شرایط اصلی غزال شدن مجموعه های فناور عنوان کرد.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی همچنین با بیان اینکه اکنون ۱.۷ دهم از کل شرکت های دانش بنیان از شرایط ورور به باشگاه های دانش بنیان برخوردارند، افزود: این مجموعه های فناور از ۴۹ درصد از سهم فروش کل و همچنین فروش محصولات دانش بنیان را دارا هستند.

اسدی فرد همچنین تاکیدکرد: غزال های دانش بنیان باید از شرایط متوسط رشد سالانه ۵۰ درصدی در پنج سال اخیر، استمرار فروش حداقل ۳۰ درصدی و افزایش رشد اشتعال سالانه ۲۰ درصد در سه سال گذشته برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه در یک برنامه مسیر رشد ویژه ای برای هر یک از شرکت های دانش بنیان در مسیر غزال شدن با مشارکت خود شرکت ها در حال تدوین داریم، افزود: بر این اساس یک برنامه حمایتی ویژه برای تحقق برنامه رشد با همکاری نهادهای حمایتی به صورت اختصاصی طراحی و اجرایی می شود.

نظر شما