شناسهٔ خبر: 67802171 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اسرائیل یک گام دیگر به عقب

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محمد طاهری، فعال رسانه در توئیتر نوشت:

حملات انبوه راکتی و موشکی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه موجب تغییر استراتژی اسرائیل در حوزه پدافند هوایی شد. در راهبرد جدید اسرائیل ساختار پدافند هوایی خود را به ساختار یکپارچه با محوریت مرکز مدیریت تصویر بالستیک تبدیل و ساختار دفاع هوایی منطقه‌ای را منحل کرد

پس از آن تمرکز خود را از مقابله با تهدید جنگنده‌های کشورهای عربی به مقابله با موشک‌های بالستیک‌ و راکت‌های ایران و مقاومت تغییر داد.

ساخت سامانه‌هایی مانند گنبد آهنین برای مقابله با راکت‌ها و گلوله‌های توپخانه، فلاخن داود برای مقابله با اهداف در ارتفاع متوسط و سامانه‌آرو در سه نسخه برای مقابله با موشک‌های بالستیک در همین راستا بوده است.

هرچند این سامانه‌های بخصوص گنبد آهنین عملکرد قابل توجهی در مقابله با راکت‌های دست ‌ساز مقاومت داشتند،‌ اما آرام آرام تهدید دیگری در حال رشد بود که اسرائیلی‌ها از آن غافل شدند

وقتی پهپاد ایوب حزب الله بر فراز تاسیسات دیمونا آشکار شد اولین زنگ خطر برای اسرائیلی ها به صدا در آمد اما آنها با ترور حسان اللقیس مغز متفکر پهپادی حزب الله گمان می‌کردند از شر این تهدید خلاص شده‌اند.

پرواز پهپاد حسان در عمق ۷۰ کیلومتری فلسطین اما باردیگر معادلات اسرائیلی‌ها را بهم زد و این روند با ارتقا قدرت پهپادی ایران و در نتیجه تقویت قدرت پهپادی مقاومت سرعت بیشتری گرفت.

عملیات‌های پهپادی در میدان گازی کاریش و بخصوص عملیات‌های اخیر شناسایی و انهدامی حزب الله و عملیات اخیر یمن آنهم در شرایط آمادگی کامل پدافند اسرائیل نشان از ضعف جدی در ساختار پدافندی رژیم برای مقابله با پهپادها دارد.

مجموعه تحولات بالا نشان می‌دهد پدافند هوایی اسرائیل برای مقابله با پهپادها بخصوص پهپادهای موتور پیستونی که از سرعت پایانی برخوردار بوده و رادارها برای کشف آنها با مشکلاتی مواجه هستند با ضعف جدی مواجه است.

حال اسرائیل باید مانند شرایط پس از جنگ ۳۳ روزه که هزینه‌های سنگینی در حوزه پدافند ضد راکتی و موشکی پرداخت، هزینه‌های قابل توجهی برای مقابله با پهپادهای مقاومت انجام دهد و این یعنی یک گام به عقب.

این بدان معنی است که اسرائیل دیگر مانند گذشته قادر به پیش بینی تهدیدات و اتخاذ راهکار مناسب مقابله با آنها نیست و از موضع تهاجمی به موضع انفعالی گذار کرده است.

اسرائیل یک گام دیگر به عقب

اسرائیل یک گام دیگر به عقب

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما