شناسهٔ خبر: 67802092 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معین: دانشگاه‌ها موتور محرک گسترش و تثبیت صلح هستند

تهران - ایرنا - وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها فقط مراکزی برای آموزش و پژوهش، یادگیری و تربیت نیروی انسانی و تخصصی نیستند بلکه موتور محرک گسترش و تثبیت صلح هم هستند و باید باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مصطفی معین روز سه شنبه دوم مرداد ۱۴۰۳ در همایش گفتمان صلح و دولت آینده در ایران افزود: اگر دانشگاه به صورت نهادمند با جامعه متصل و با مسایل و مشکلات روبرو شود می‌تواند به بروز اتفاقات در نوآوری‌ها و در سطح جامعه از طریق استارتاپ‌ها و «ان جی او» ها کمک کند اما این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: ایران یک کشور جنگ زده بود و هشت سال جنگ داشتیم، دانشگاه ها در زمان جنگ در زمینه علمی و فنی کمک می کردند همچنین در بازسازی هم به صورت فردی و نهادمند نقش داشتند اما نقش آنها در سطح مطلوب نبوده است.

وزیر پیشین علوم تصریح کرد: دانشگاه در بازسازی زیرساخت‌ها و بازآفرینی نظامات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و کمک به افراد گروه‌ها، اقلیت‌ها و کشورها می‌تواند نقش حیاتی داشته باشد که آن سرزمین جنگ زده بتواند در جهت توسعه پایدار و ملت ساز حرکت کند.

معین با اشاره به زمینه همکاری بین‌المللی و دیپلماسی گفت: همانطور که می دانید علم یک میراث مشترک بشری است و حد و مرز ندارد همه ملت‌ها از جمله ایران با تمدن درخشانی از میراث نقش داشته‌اند بنابراین دانشگاه‌ها به طور طبیعی باید در زمینه گسترش ارتباطات بین‌المللی و میان فرهنگی از طریق برنامه تبادل دانشجو و استاد بتواند فعال و با پروژه‌های علمی مشترک و همکاری‌های بین دانشگاهی به عنوان پلی بین ملت‌ها و درک مشترک موثر باشد.

وزیر پیشین علوم افزود: یک طرحی را چند سال قبل در دولت اصلاحات انجام دادیم که تولید علمی ایران را قبل از انقلاب در دوران جنگ و بعد از انقلاب مقایسه کردیم و چاپ شد و نشان داد که ما چه فرایندی را طی کردیم.

معین عنوان کرد: قبل از انقلاب تولید علمی ما ناچیز بود زمان جنگ به صفر رسید و بعد از دولت سازندگی و اصلاحات سریع رشد کرد، زیرا زیرساخت‌ها تقویت شد، دانشگاهیان ارتقا پیدا کردند.

وی گفت: حتی در زمانی که ایران در حال جنگ بود و در دوران تحریم قرار داشتیم مقالات مشترک ایرانیان با دانشمندان خارجی که در آمریکا، اروپا یا استرالیا کم نشد.

وزیر پیشین علوم ادامه داد: یعنی فارغ از مسائل جنگ و نزاع دانشگاه‌ها می‌توانند در جایگاه خود و فعال و پیشتاز باشند و در ترویج صلح و تفاهم و در سطح همزیستی در سطح جهان پیشقدم باشند.

معین افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند با ارائه پیشنهادات و ابتکاراتی در زمینه خلع سلاح و پیشگیری از جنگ و صلح و پیشقدم باشند هم در کشور خود و هم در سطح جهانی بتوانند از راه‌های صلح‌آمیز حمایت کنند و در کارزارها و کمپین‌های جهانی شرکت کنند اما همین تحریم اقتصادی که وجود دارد دانشگاه‌های ما را هم منزوی کرده است.

وی بیان کرد: ارتباطاتی که در دولت سید محمد خاتمی داشتیم قابل قیاس با اکنون نیست حتی مهارت علمی ما هم در آنجا سانسور می‌شود به دلیل اینکه تحریم هستیم.

وزیر پیشین علوم ادامه داد: در صورتی که علم نباید ارتباطی به تحریم داشته باشد متاسفانه از این نظر شاهد یک نوع پس رفت هستیم.

معین تصریح کرد: دانشگاه ها فقط مراکزی برای آموزش و پژوهش، یادگیری و تربیت نیروی انسانی و تخصصی نیستند بلکه موتور محرک گسترش و تثبیت صلح هم هستند و باید باشند.

وی اظهار کرد: ایفای مسئولیت اخلاقی و اجتماعی دانشگاه و نقش آن در ارتقای صلح به طور جدایی ناپذیری به یکدیگر مرتبط است و شامل رویکردها، راهبردها و سیاست‌ها و برنامه‌های بسیار متنوعی است.

معین افزود: دانشگاه در ترویج جوامع صلح آمیز از طریق ارتقای گفت وگوی تفاهم و حمایت طلبی برای اولویت بخشی صلح و مدارا و حقوق بشر نقش چند وجهی و حیاتی دارد.

نظر شما