شناسهٔ خبر: 67801105 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پژوهشگران مشهدی کیت تشخیص «مننژیت» را طراحی کردند

مشهد- ایرنا- پژوهشگران گروه میکروب‌شناسی و ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی کیت تشخیصی جدید بیمار «مننژیت باکتریال» شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر هادی فارسیانی روز سه‌شنبه افزود: "کیت مولکولی طراحی شده هم به جهت هزینه و هم سرعتِ تشخیص می‌تواند جایگزین خوبی برای روش‌های اسمیر و کشت به ویژه در موارد منفی کاذب این بیماری باشد.

وی در خصوص ضرورت طراحی، تولید و بکارگیری کیت تشخیصی مولکولی جدید بیان کرد: تست‌های روتین تشخیص مننژیت باکتریال مانند تهیه اسمیر و کشت نمونه سی.اس.اف مشکلاتی را به همراه داشتند، از جمله اینکه به دلیل تاخیر در ارسال نمونه، تجویز آنتی بیوتیک و تعداد کم باکتری‌ها، اغلب نتیجه کشت منفی کاذب بود و این موضوع کاهش حساسیت تشخیص این بیماری را موجب می شد.

عضو گروه میکروب شناسی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین با توجه به هزینه بالای کیت‌های تشخیصی مننژیت باکتریال موجود در بازار (بین ۶ تا هشت میلیون ریال برای هر نمونه) و اینکه این هزینه قابل پرداخت برای بیمارستان نبوده و بیماران نیز توانایی پرداخت آن را نداشتند، بنابراین برای تولید کیت تشخیصی، تصمیم به اجرای یک طرح محصول محور تحت عنوان پایان نامه دانشجویی در مقطع دکتری گرفته شد.

وی با بیان اینکه این کیت هم در بزرگسالان و هم در اطفال قابل استفاده است، ادامه داد: این کیت ۲ قسمت دارد یک قسمت آن مربوط به تشخیص سه نوع از باکتری‌های شایع در مننژیت نوزادان زیر یک سال است و یک قسمت دیگر مربوط به تشخیص سه نوع از باکتری‌های شایع در اطفال بالای یک سال و بزرگسالان است.

دکتر فارسیانی افزود: هزینه کیت طراحی شده برای هر نمونه تقریبا یک سوم مشابه خارجی است، به طوریکه در این کیت برای هر نمونه حدود ۲ میلیون ریال هزینه خواهد شد که این مبلغ نیز توسط بیمه پوشش داده می‌شود، لذا اکنون آماده هستیم که به صورت درمانی از آن در بیمارستان‌های اکبر و دکتر شیخ استفاده کنیم.

وی گفت: مزیت مهم طراحی این کیت افزایش زمان تشخیص جنس و گونه باکتری در کشت از ۴۸ ساعت به کمتر از پنج ساعت است که با استفاده از این کیت در تشخیص مننژیت باکتریال، هم موارد منفی کاذب و هم مدت زمان تشخیص باکتری عامل مننژیت کاهش می‌یابد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

نظر شما