شناسهٔ خبر: 67801071 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابراز نارضایتی وانگ یی از سفر مقامات ژاپنی به تایوان

تهران- ایرنا- به گفته یکی از اعضای ارشد حزب حاکم ژاپن، وزیر امور خارجه چین، امروز (سه‌شنبه دوم مرداد) از سفر قانون‌گذاران این کشور به تایوان ابراز نارضایتی کرده و گفته است که مقامات ژاپنی به جای سفر به سرزمین اصلی چین، به تایوان می‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کیودو، هیروشی موریاما، قانون‌گذار باسابقه مجلس نمایندگان ژاپن و رئیس شورای عمومی حزب لیبرال دموکرات، در مصاحبه‌ای گفت که وانگ یی این نگرانی را در جریان دیداری در پکن به وی ابراز کرده است.

وزیر امور خارجه چین همچنین هشدار داد که تنگه تایوان میدان نمایش سیاسی نیست و از توکیو خواست تا در گفتار و کردار خود محتاط باشد و اطمینان حاصل کند که موضوع تایوان لطمه‌ای به روابط میان چین و ژاپن وارد نکند.

موریاما، که سفری پنج روزه به چین داشت، گفت عواملی مانند پاندمی کووید-۱۹ مانع از سفر بسیاری از اعضای مجلس ژاپن به سرزمین اصلی چین شده است، اما او معتقد است که تا حد امکان قانون‌گذاران حاکم و مخالف باید برای تبادل نظر حضوری به چین سفر کنند.

۳۱ عضو مجلس از هیات‌های پارلمانی ژاپن برای مراسم تحلیف لای چینگ ته، رئیس تایوان، به تایپه سفر کرده‌ بودند که یکی از بزرگترین هیات‌های اعزامی از توکیو به تایوان بوده است.

وانگ یی همچنین خواستار همکاری موریاما برای حل‌وفصل مناقشه دوجانبه بر سر رهاسازی پساب نیروگاه هسته‌ای فاجعه‌دیده فوکوشیما توسط ژاپن شد. این اتفاق که در آگوست سال گذشته میلادی (مرداد ۱۴۰۲ شمسی) رخ داد، باعث شد چین واردات غذاهای دریایی ژاپن را به طور کامل ممنوع کند.

چین و تایوان از سال ۱۹۴۹ به دلیل جنگ داخلی، به طور جداگانه اداره می‌شوند. پکن با هرگونه تعامل رسمی بین تایوان و کشورهایی که با سرزمین چین واحد روابط دیپلماتیک دارند، مخالف است.

نظر شما