شناسهٔ خبر: 67800174 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشکل آبیاری بوستان جنگلی چیتگر پایتخت حل شد

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار منطقه ۲۲ تهران با اشاره به رفع مشکل آبیاری برای درختان بوستان چیتگر پایتخت با افتتاح خط لوله در حریم این بوستان گفت: چیتگر در آینده نزدیک متحول و به جایگاه اصلی خود برمی‌گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مسعود نصرتی روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح خط لوله ۳۱۵ انتقال آب خام به طول سه کیلومتر به بوستان جنگلی چیتگر اظهار کرد: تامین آب چیتگر با لوله‌گذاری ۳۱۵ اینچی به طول سه هزار مترمربع انجام شده و این قابلیت را دارد که ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب را وارد چیتگر کند.

وی ادامه داد: اتفاق آب خام با سقف ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به همراه منابع آبی دیگر همانند چند حلقه چاه، قنوات و پساب حاصل از تصفیه‌خانه‌ها همگی می‌توانند منابع آبی چیتگر را تامین کنند البته پساب حاصل از تصفیه‌خانه‌ها در پایین‌ دست منطقه استفاده می‌شود و منابع آبی پایین‌ دست در چیتگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهردار منطقه ۲۲ با بیان اینکه برای انتقال منابع آبی از پایین‌ دست لوله‌گذاری‌ ها انجام شده است افزود: تصفیه‌خانه مجتمع شهید باقری آب پایین‌ دست را به چیتگر هدایت می‌کند و از سوی دیگر قرارداد تصفیه‌خانه خرگوش دره به امضا رسیده که با اجرای این تصفیه‌خانه بخش زیادی از مشکلات حل‌ و فصل خواهد شد.

وی ادامه داد: برای آبیاری کامل بوستان جنگلی چیتگر به منابع آبی ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر آب بر ثانیه نیاز است و این موضوع به عنوان ظرفیتی مناسب در قالب یک افق دنبال خواهیم کرد که البته کاملا قابلیت تحقق دارد و بخش اعظمی از آن به نتیجه رسیده به شکلی که در هفته گذشته ۲ حلقه چاه وارد مدار شد و امروز نیز با افتتاح این خط انتقال ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد بوستان جنگلی چیتگر می‌شود و به این ترتیب نگرانی آبیاری این درختان با این اقدامات حل و فصل خواهد شد.

مشکل آبیاری بوستان جنگلی چیتگر حل شد



نصرتی با اشاره به ورود یک سازمان مردم‌نهاد برای نگهداشت و موضوع کاشت و جایگزینی درختان در چیتگر افزود: براساس توافق انجام شده در طول سال ۵۰ هزار درخت به همراه هزینه نگهداشت در برنامه‌ای پنج ساله از سوی این سازمان مردم‌نهاد انجام خواهد شد.

به گفته وی، بوستان جنگلی چیتگر ۴۵۰ هزار درخت دارد که اکنون چهار هزار و ۷۰۰ اصله درخت با تشخیص منابع طبیعی در مرحله خشک شدن است اما منابع طبیعی معتقد است اگر این درختان به روش غرق‌آبی آبیاری شوند بخشی از آنها قابلیت برگشت دارند همچنین ۲ هزار درخت با بن بالا ظرف ۲ ماه گذشته در این بوستان کاشته شده است.

شهردار منطقه ۲۲ تهران درباره تعیین مسببین و عاملان خشک شدن درختان جنگلی چیتگر نیز گفت: ورود دادستان به موضوع در ابتدا با اولویت هم‌افزایی دستگاه‌ها و قرارگیری آنها در کنار یکدیگر برای تامین منابع آبی و حل مشکل آبیاری درختان بوده اما هنوز تشخیصی برای عامل یا عاملان کوتاهی در این امر داده نشده و یا اینکه اعلام نشده است.

مشکل آبیاری بوستان جنگلی چیتگر حل شد

به گفته وی، با تکنیک‌های بکار گرفته شده که حتی قابلیت اجرا از سال‌های قبل را داشت، می‌توانیم این بوستان را نجات داد تا از شرایط نامناسب خارج شود.

نصرتی تاکید کرد: اکنون بیش از ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد مجموعه چیتگر می‌شود که اگر تصفیه‌خانه خرگوش دره وارد مدار شود می‌توانیم بگوییم که مشکل ما حل خواهد شد. اکنون با میزان ورودی آب به این بوستان، دیگر با نگرانی خشک شدن درختان روبه‌رو نیستیم.

به گزارش ایرنا، بوستان جنگلی چیتگر در شمال غرب تهران حدود ۸۷۴ هکتار وسعت دارد و به دلیل عبور مسیل چیتگر از میان آن، به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده که بخش شرقی ۲۵۳ هکتار و بخش غربی ۶۵۸ هتکار وسعت دارد.

نظر شما