شناسهٔ خبر: 67799910 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

استاندار خوزستان:

امکانات خوزستان برای پاکسازی نقاط انتشار پشه آئدس بسیج می‌شود

استاندار خوزستان گفت: با توجه به ضرورت امر پیشگیری، همه امکانات استان برای پاکسازی نقاط مستعد انتشار پشه آئدس بسیج خواهند شد.

صاحب‌خبر -

جام جم آنلاین - خوزستان، علی اکبر حسینی محراب ظهر امروز (سه شنبه 2 مرداد) در نشست قرارگاه زیستی مقابله با پشه آئدس، اظهار کرد: منشأ این حشره در کشور پاکستان بوده و منجر به بروز تلفاتی در آنجا شده است. سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز هشدارهای لازم را در خصوص شیوع تب دنگی داده‌اند و در این راستا جهت اتخاذ تمهیدات و پیشگیری‌های لازم این جلسه تشکیل شد.

 

وی افزود: این پشه در واقع ناقل بیماری تب دنگی است و در صورت آلوده بودن منجر به ابتلاء می‌شود و به خودی خود خطرناک نیست. در مناطقی که آب‌های راکد و مانده یا تجمع زباله وجود دارد، همچنین لاستیک‌ها و ظروف یکبار مصرف از جمله مراکز تجمع و انتشار این پشه است.

 

استاندار خوزستان گفت: در جلسه امروز مقرر شد با کمک دستگاه‌های مربوطه، با مشارکت مردم و گروه‌های جهادی، محلات مستعد آلودگی را پاکسازی کرده و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم. با توجه به ضرورت امر پیشگیری همه امکانات استان برای پاکسازی نقاط مستعد انتشار این حشره بسیج خواهند شد.

 

حسینی محراب عنوان کرد: بنا بر گزارشات دریافتی به استثنای یک مورد شهروند خوزستانی مسافر دبی امارات که در استان فارس مبتلا و به خوزستان منتقل شده که خوشبختانه بهبود یافته است، هیچ فردی که دچار بیماری ناشی از گزش این پشه باشد شناسایی نشده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

 

براساس این گزارش، تب دنگی یا تب استخوان‌شکن، یک بیماری ویروسی است که توسط پشه آئدس منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان بروز پیدا می‌کند. سالانه میلیون‌ها مورد از عفونت تب دنگی در سراسر جهان رخ می‌دهد که بیشتر در جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا شایع شده، اما این بیماری در مناطق جدیدی از جمله اروپا و جنوب ایالات متحده آمریکا نیز گسترش پیدا کرده و اخیراً هم در کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی شیوع یافته است.

 

از میان طغیان‌های اخیر تب دنگی در جهان، گسترش آن در پاکستان متعاقب سیل در سال‌های اخیر و همچنین در کشور امارات در ماه‌های اخیر را می‌توان اشاره کرد که مسافران به این کشورها باید در صورت داشتن علائم بیماری بعد از ۱۴ روز بازگشت از سفر و داشتن علائمی مانند تب و درد، به نزدیکترین مراکز بهداشتی مراجعه و سابقه سفر خود را گزارش کنند.

 

تخم پشه آئدس بسیار مقاوم است و تا ۴۰۰ روز در شرایط خشک دوام می‌آورد. انتقال بیماری تب دنگ از طریق نیش پشه آئدس است که بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است. پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری آغاز شده و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

 

علائم تب دنگی تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است.

 

آسیب‌پذیری افراد مبتلا به آسم یا دیابت ممکن است نسبت به سایر افراد بیشتر باشد و خطر مرگ ناشی از تب دنگی در موارد حاد کمتر از یک درصد است.

نظر شما