شناسهٔ خبر: 67798097 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

جهانگیر کوثری: فوتبال ایران ارتقای کیفی عجیبی را تجربه می کند / هیچ‌کجای دنیا ۱۰۰ هزار نفر برای تماشای بازی نمی‌روند /فوتبال زنان نیازمند تحول جدی است

ما سه بار جام ملت‌های آسیا را به دست آورده‌ایم و در چند دوره فرصت حضور در جام‌جهانی را داشته‌ایم. این‌ها دستاوردهای بسیار خوبی است. از نظر تماشاگر هم در هیچ‌کجای دنیا ۱۰۰ هزار نفر برای تماشای یک بازی نمی‌روند. این‌ها موفقیت‌های مهمی است که نظام ما و مدیران ما باید از آن بهره‌برداری کنند.

صاحب‌خبر -
جهانگیر کوثری تهیه‌کننده باسابقه سینما و از مجریان پیشکسوت برنامه‌های ورزشی در تلویزیون، درباره سطح کیفی فوتبال به خبرنگار عصر ایران گفت: شاهد ارتقای عجیبی در سطح کیفی فوتبال هستیم. 
 
من به‌صورت حرفه‌ای سابقه فوتبال بازی کردن داشته‌ام. مدت بسیار زیادی هم به‌عنوان خبرنگار و سردبیر، درحال مطالعه و پیگیری فوتبال دنیا بوده‌ام. معتقدم فوتبال امروز دنیا بسیار پیشرفت کرده، حتی در کشور ما هم این پیشرفت اتفاق افتاده و برای همین است که هفت دوره فرصت حضور در جام‌جهانی را به دست آورده‌ایم.

وی که اخیرا با حضور در ویژه‌برنامه یورو ۲۰۲۴ آپارات اسپرت خبرساز شده بود، درباره طرح انتقادات نسبت به کیفیت فوتبال ایران اظهار کرد:‌ اینکه ما با این شرایط جهان سومی و با این میزان نقش‌آفرینی مردان سیاسی‌ای که هیچ شناختی از ورزش و فوتبال ندارند، به چنین جایگاهی در فوتبال رسیده‌ایم، بسیار خوب است. تازه در نظر بگیرد با نگاه تبعیض‌آمیز، ما نیمی از استعدادهای کشور خودمان را در زمینه فوتبال که زنان هستند، از این حوزه حذف کرده‌ایم.
 
با وجود همه این موانع معتقدم عملکرد فوتبال ایران در این سال‌ها بسیار خوب بوده است. ما سه بار جام ملت‌های آسیا را به دست آورده‌ایم و در چند دوره فرصت حضور در جام‌جهانی را داشته‌ایم. این‌ها دستاوردهای بسیار خوبی است. از نظر تماشاگر هم در هیچ‌کجای دنیا ۱۰۰ هزار نفر برای تماشای یک بازی نمی‌روند. این‌ها موفقیت‌های مهمی است که نظام ما و مدیران ما باید از آن بهره‌برداری کنند.

کوثری تأکید کرد: امروز باید وزیری برای حوزه ورزش انتخاب شود که همه این ظرفیت‌ها و استعدادها را پرورش دهد نه اینکه یک بازیکن درجه سه را با پرداخت میلیون دلاری، از جای دیگری به کشورمان بیاوریم. تازه بعد از اینکه اینجا فوتبال یادش می‌دهیم، در کشور خودش به تیم ملی دعوت می‌شود!
 
این کارشناس فوتبال درباره نسخه پیاده شده در فوتبال عربستان و تلاش برای جذب ستاره‌هایی همچون رونالدو هم گفت: این نسخه، نسخه‌ای تحولی است که حتما منجر به پیشرفت در فوتبال این کشور می‌شود. طبیعی که بن‌سلمان به‌دنبال تحول در همه وجوه است و می‌خواهد عربستان را از عقب‌ماندگی نجات دهد. او می‌خواهد رفتار تاریخی موجود در این کشور را تغییر دهد و حتی در حوزه زنان هم نگاه تحولی دارد. امروز شاهد حضور گسترده زنان در ورزشگاه‌های عربستان هستیم و رفتن به سمت این تغییرات و تن دادن به آن، شهامت بسیار بالایی می‌خواهد. 

وی افزود: ما هم امروز نیاز به چنین تکانه‌هایی در جامعه خود داریم. به کسی نیاز داریم که جرأت داشته باشد و این تکانه‌ها را در جامعه ما رقم بزند. در طول بیش از ۴۰ سال گذشته، چنین فردی را در صحنه نداشته‌ایم. حتی روشنفکرانی را داشته ایم که با فوتبال زنان چندان موافق نبوده اند چون درک واقعی از این پدیده نداشته اند. ما نیاز به یک تحول بزرگ داریم. پتانسیل چنین تغییری هم امروز در جامعه ما وجود دارد و مردم قطعا از آن استقبال خواهند کرد. معتقدم بالاخره هم این اتفاق رخ خواهد داد.

نظر شما