شناسهٔ خبر: 67797936 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز خبر داد

استفاده از راهکارهای علمی در جهت ساماندهی و کنترل سگ‌های بلاصاحب

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: با اتخاذ رویکردهای علمی به دنبال افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ سازی برای مدیریت سگ‌های بلاصاحب هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، صمد پناهیان امروز_ سه شنبه دوم مرداد_ در اولین همایش استانی مدیریت ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های بلا صاحب در خصوص اقدامات شهرداری شیراز اظهار کرد: شهرداری شیراز روش‌های جمع‌آوری را بر اساس دستور العمل وزارت کشور اجرا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اجرا با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم، افزود: غذا رسانی بسیار زیاد به سگ‌های ولگرد از جمله این چالش‌هاست که اغلب از سوی شهروندان از روی حس ترحم به حیوان انجام می‌شود. لذا بر آن شدیم تا با برگزاری همایش‌های علمی از جمله این همایش که برای اولین بار در شیراز پایتخت محیط زیست آسیا برگزار می‌شود آشنایی شهروندان در خصوص معضلات غذا دادن به سگ‌های بلا صاحب و به دنبال آن بروز مشکلات و انتقال بیماری‌ها از این حیوانات به انسان اطلاع رسانی شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تصریح کرد: این همایش با همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز، شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز به میزبانی سازمان مدیریت پسماند و با حضور اساتید برجسته کشوری و استانی برگزار شد تا راهکارهای علمی در این زمینه ارائه شود تا خروجی بسیار خوبی برای شهر شیراز و استان فارس در جهت رفع این معضل صورت گیرد.

پناهیان خاطر نشان کرد: شهرداری شیراز همواره عملیات جمع‌آوری سگ‌های بلا صاحب را در دستور کار دارد که کلیه عملیات صفر تا صد این موضوع به دستگاه‌های خدمات شهری الحاق شده است.

وی اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت اساتید مجرب، آموزش پیمانکاران در جهت جمع‌آوری سگ‌های بلا صاحب در دستور کار قرار گرفت تا جمع‌آوری این حیوانات علمی تر و بروزتر باشد تا بتوانیم کنترل جمعیت سگ‌های بلا صاحب را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تاکید کرد: جمع‌آوری سگ‌های بلا صاحب معطوف به شکایت‌های مردمی است که در این راستا پس از جمع‌آوری حیوانات، به مکان‌های موقت که دامپزشک حضور دارد، انتقال داده می‌شوند.

پناهیان در خصوص مدت نگهداری این حیوانات، اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده بازه زمانی نگهداری سگ‌های بلا صاحب ۱۴ روزه بوده و اتمام این زمان به معنای رها سازی مجدد آن‌ها نیست.

وی افزود: ظرفیت نگهداری مراکز از سگ‌های بلا صاحب ۳۰۰ قلاده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز ادامه داد: در مراکز نگهداری کلیه معاینات از سوی دامپزشکان انجام می‌شود تا در صورت داشتن بیماری، شناسایی آنها انجام شود و عقیم سازی آنها صورت گیرد.

پناهیان تصریح کرد: در حال حاضر سازمان با مجموعه حفاظت محیط زیست استان اختلافاتی وجود دارد که در این راستا با برگزاری چنین همایش‌هایی این موضوع تعیین تکلیف شود و بر اساس راهکارهای علمی، عملیات نگهداری و آزادسازی حیوان صورت گیرد.

وی همچنین تاکید کرد: شهروندان می‌توانند با مشاهده سگ‌های بلا صاحب در سطح محلات در تماس با سامانه ۱۳۷ شهرداری شیراز این موضوع را اعلام کنند.

اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی سگ‌های بلا صاحب باید مستمر باشد

در ادامه این نشست سید ابوذر حسینی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان شیراز در سخنانی اظهار کرد: در شرایط موجود کار به جایی رسیده است که موضوع به یک بحران تبدیل شده است و این موضوع تنها مربوط به شهرستان شیراز نبوده و بلکه در سطح کشور وجود دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان شیراز با اشاره به اینکه با اقداماتی که در حال انجام است این موضوع در آینده مدیریت خواهد شد، افزود: برگزاری چنین رویدادهایی نشانگر اهمیت این موضوع است که باید مدیریت شود و معتقدم گام اول برای موفق شدن در چنین موضوعاتی رسیدن به یک نتیجه واحد و کامل است. چرا که در غیر این صورت نتیجه‌گیری در بر نخواهد داشت.

حسینی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان شیراز کارگروه‌ها تشکیل شده است و اعضای کارگروه به صورت فعال پای کار هستند، تصریح کرد: ضرورت دارد با توجه به برگزاری این همایش استانی، اعضا بیش از پیش پای کار باشند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص موضوع سگ‌های بلا صاحب دخل و تصرفات که از سوی انسان‌ها در طبیعت ایجاد شده است منجر به افراط و تفریط شده است که نتیجه آن ایجاد بحران‌های مختلف است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان شیراز تاکید کرد: همه مسائل را می‌توان با دانش و روش‌های علمی حل کرد.

حسینی با ذکر یک مثال که موضوع حاشیه نشینی در اطراف کلان شهر شیراز به عنوان یک چالش در این شهر مطرح است، ادامه داد: متأسفانه تاکنون مطالعه علمی و آسیب شناسی در خصوص این موضوع انجام نشده است که چگونه این اتفاق رخ می‌دهد. این در حالی است که در برخی موارد اقدامات فرابخشی راهکار حل موضوعات است.

وی اضافه کرد: در خصوص این موضوع ضرورت دارد تا مطالعات جامع، لزوم آسیب شناسی به شکل ویژه در سطح شهرستان شیراز انجام شود تا کنترل و مهار سگ‌های بلا صاحب انجام شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان شیراز اظهار کرد: روش‌های کنترل موجود است اما باید اقدامات مستمر باشد. چرا که اگر به صورت مقطعی و کوتاه مدت باشد و تنها جلساتی در این خصوص برگزار شود و رها شود، مجدداً موضوعات تکرار می‌شود. لذا اقدامات انجام شده در خصوص سگ‌های بلا صاحب باید مستمر باشد.

حسینی با اشاره به اینکه تشکیل جلسات مستمر و پای کار بودن دستگاه‌های اجرایی نشان از تلاش همه برای رفع این چالش به صورت مستمر است، تصریح کرد: دولت نیز در این حوزه وظایفی را بر عهده دارد و ورود دولت بیشتر نیازمند تدوین قوانین بیشتر است.

وی ابراز امیدواری کرد: در شهر شیراز به صورت پایلوت در سطح استان موضوع ساماندهی سگ‌های بلا صاحب در یک مقطع به جهت دستیابی به یک شرایط پایدار و موارد به صورت مستمر پیگیری شود.

استفاده از راهکارهای علمی در جهت ساماندهی و کنترل سگ‌های بلاصاحب

در خصوص معضل سگ‌های بلا صاحب در رسانه ملی هیچ گزارشی پخش نمی‌شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان شیراز همچنین با اشاره به اینکه در خصوص این موضوع بایستی تمام دستگاه‌های اجرایی پای کار بوده و نباید همه نقش و وظایف بر عهده شهرداری باشد، خاطر نشان کرد: به موضوع ساماندهی سگ‌های بلا صاحب باید به صورت سیستماتیک نگاه کرد. چرا که اگر همه دارای یک تفکر سیستمی نباشیم موفق نخواهیم شد.

حسینی با تاکید بر اینکه نقش فرهنگ در این موضوع نباید فراموش شود، اضافه کرد: این فرهنگ نیاز است از سیستم آموزش و پرورش، صدا و سیما ترویج یابد. این در حالی است که در موضوع سگ‌های بلا صاحب در رسانه ملی هیچ گزارشی پخش نمی‌شود. همچنین در مدارس نیاز است درباره فرهنگ نگهداری از سگ و یا سایر حیوانات مطالب بازگو شود تا آگاهی دانش آموزان و پس از آن مردم نسبت به این موضوع افزایش یابد.

خاطرنشان می‌شود، احمدرضا رضایی کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این نشست اظهار کرد: هر دو سال، ۵۰ درصد به آمار بیماری ناشی از سگ گزیدگی در فارس اضافه می‌شود.

به گزارش ایمنا، بر اساس آمار بیشترین گزش حیوان، در وهله اول توسط سگ‌ها و در وهله دوم توسط گربه‌ها اتفاق می‌افتد و در سال‌های اخیر روند گزش توسط حیوانات پستاندار به انسان خصوصاً سگ و گربه در کشور و استان رو به افزایش است به طوری که در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ آمار حیوان گزیدگی ۴۸/۷ درصد ‏افزایش داشته و به صورت غالب این گزش‌ها در مناطق شهری اتفاق افتاده است.

همچنین مهم‌ترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، علاوه بر معضلات روانی و اجتماعی، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسانی و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان است که از جمله رایج‌ترین آنها می‌توان به بیماری‌هایی نظیر هاری و کیست هیداتیک و بیماری‌های زئونوزی اشاره کرد.

نظر شما