شناسهٔ خبر: 67797572 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ژاپن به دنبال چتر هسته‌ای آمریکا

تهران- ایرنا- وزرای امور خارجه و دفاع ژاپن و آمریکا در حال مذاکره بر سر تدوین سند مشترک بازدارندگی هستند، این سند به توکیو امکان می‌دهد در مواقع لزوم از چتر امنیت هسته‌ای آمریکا بهره‌مند شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، رسانه‌های ژاپنی نوشتند دولت‌های ژاپن و آمریکا قصد دارند اولین سند مشترک دفاعی خود را با هدف بازدارندگی گسترده تهیه کنند. در این سند، آمریکا از قابلیت‌های نظامی خود از جمله چتر هسته‌ای برای محافظت از ژاپن استفاده می‌کند.

به گفته منابع دولتی، وزرای خارجه و دفاع هر دو کشور اواخر ماه جاری در توکیو درباره بازدارندگی هسته‌ای و سایر موضوعات گفت‌وگو خواهند کرد تا جهت‌گیری این سند را تأیید کنند.

بازدارندگی گسترده یک اقدام امنیتی است که در آن کشورهای متحد با نشان دادن قصد خود برای انجام اقدامات تلافی‌جویانه در صورتی که هر یک از آن‌ها مورد حمله نظامی قرار گیرند، از تجاوز کشورهای ثالث جلوگیری می‌کنند. آمریکا اعلام کرده است چتر هسته ای و سایر قابلیت‌های بازدارندگی خود از جمله سلاح‌های متعارف را در اختیار ژاپن، کره جنوبی و کشورهای عضو ناتو قرار می‌دهد.

ژاپن و آمریکا در سال ۲۰۱۰ چارچوبی را برای گفت‌وگوهای منظم در مورد بازدارندگی گسترده بین مقامات خارجی و دفاعی در سطح کاری ایجاد کردند. به گفته منابع دولتی، این سند مشترک شامل دیدگاه‌های هر دو دولت در مورد اجرای موثر بازدارندگی بر اساس مذاکرات گذشته خواهد بود. بنا بر گزارش‌ها، دو کشور قصد دارند این سند را قبل از پایان سال جاری میلادی تنظیم کرده و به امضا برسانند.

به گفته این منابع، به طور خاص، این سند تصمیم آمریکا برای کمک به بازدارندگی در اطراف ژاپن از طریق تسلیحات هسته‌ای و سایر قابلیت‌های رزمی را شامل خواهد شد و انتظار می‌رود این سند راهنمایی کند که ژاپن باید با چه موقعیت‌هایی مواجه شود تا آمریکا آن را تلافی کند.

جزئیات گفت‌وگوهای ژاپن و ایالات متحده در مورد بازدارندگی گسترده منتشر نشد، زیرا شامل تبادل اطلاعات حساس در مورد عملیات نظامی است. با این حال، خلاصه‌ای از این گفتگوها در سال‌های اخیر منتشر شده است، زیرا به گفته منابع دولتی، دو دولت معتقدند نشان دادن ارتباط نزدیک بین توکیو و واشنگتن، خود به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می‌کند.

این منابع گفتند در حالی که انتظار می رود جزئیات سند مشترک پیش بینی شده به دلایل امنیتی منتشر نشود اما ایجاد آن به طور عمومی اعلام خواهد شد.

ژاپن، کشور همسایه خود چین، را متهم می‌کند که در تلاش است توانمندی‌های نظامی هسته‌ای و غیرهسته‌‍ای خود را به شیوه‌ای مبهم تقویت کند.

وزارت امور خارجه ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات موسوم به "۲+۲" بازدارندگی گسترده را در بر می‌گیرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جریان این سفر با همتای ژاپنی خود یوکو کامیکاوا دیداری دوجانبه خواهد داشت و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز با همتایان خود از ژاپن و کره جنوبی گفت‌وگوهای سه جانبه خواهد داشت.

توکیو و واشنگتن در ماه آوریل (فروردین) مجموعه‌ای از ابتکارات را برای تقویت روابط خود در آنچه که بایدن مهم‌ترین ارتقاء از زمان آغاز اتحاد آمریکا و ژاپن اعلام کرد.

اولین توافق دو کشور در سال ۱۹۵۱ امضا شد. این توافق تلاش برای تعمیق همکاری بین صنایع دفاعی و ارتقای ساختارهای فرماندهی نظامی برای بهبود هماهنگی را شامل می‌شد، زیرا هر دو کشور به دنبال جلوگیری از تهدیدات منطقه ای هستند.

نظر شما