شناسهٔ خبر: 67797539 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ماجرای فاز ٢ خاوران تبریز چیست؟

طاها اعتمادی

فاز ٢ خاوران تبریز سال های متمادی است که معضل شهری و اجتماعی شهروندان صاحب زمین آن منطقه شده است و در روزهای اخیر موضوع حل این زمین‌ها با موافقت طرح کلی در شورای عالی شهرسازی کشور دوباره در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

زمین‌های فاز ۲ خاوران تبریز حکایت از درد ۵ هزار و ۲۰۰ خانواده‌ای دارد که آغاز ماجرایشان به سال ۱۳۸۹ برمی‌گردد؛ احتمالا این خانواده‌ها هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند که تحویل ۱۹۰ متر زمین مسکونی در عوض هزار متر زمین کشاورزی در حد شرقی زرنق تبریز که باید توسط شهرداری منطقه ۹ انجام می‌شد اینقدر طول بکشد که اگر می‌دانستند شاید دست به چنین معامله‌ای نمی‌زدند و به کشاورزی در زمین‌های خود مشغول می‌شدند.

سال ۱۳۸۹ بود که شهرداری تبریز با اجازه کتبی از استانداری و مصالحه‌ای که با مالکین زمین‌های زراعی منطقه زرنق انجام داد، قرار شد به ازای گرفتن هزار متر زمین کشاورزی از مالکین، ۱۹۰ متر زمین مسکونی (۱۹ درصد) و تفکیک شده در منطقه فاز ۲ خاوران به هر نفر تحویل دهد؛ برای این معامله ۵ هزار و ۲۰۰ نفر زمین‌های خود را تحویل دادند و بنا بود شهرداری حداکثر تا مدت زمان ۱۰ سال، ۱۹۰ متر را به آن‌ها تحویل دهد و در صورت عدم تحویل، مالکان زمین‌های کشاورزی حق فسخ داشته باشند.

‎اهالی منطقه ۲ خاوران تبریز مشکل خود را در سفر های استانی شهید جمهور آیت الله رئیسی و در سفر اردیبهشت ماه مهرداد بذرپاش وزیر راه‌وشهرسازی به استان به صورت مکتوب به ایشان اعلام کردند که هم رییس جمهور شهید و هم بذرپاش قول حل این مسئله را داده‌ بودند و در راستای حل این مشکل نیز استانداران فقید، مرحوم عابدین خرم و شهید مالک رحمتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبریز، آذرشهر و اسکو تلاش های بسیاری کردند.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی روز ۲۹ تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران ماجرای زمین های فاز ۲ خاوران را تشریح کرد و گفت: من به معاونت شهرسازی ماموریت دادم، یکی دو ماه است داریم روی موضوع کار می‌کنیم تا حل کنیم. مردم درست می‌گویند منتها اول کسانی که این زمین‌ها را (شهرداری منطقه ۹ تبریز) به مردم فروختند کار نادرستی کردند؛ آن‌ها زمین را در خارج از محدوده شهری به مردم دادند و الان می‌خواهند ساخت و ساز انجام بدهند، ولی خارج از محدوده است. ما باید زمین را به محدوده شهری اضافه کنیم حالا با این اضافه کردن نباید طرح تفصیلی شهر بهم بخورد و سرانه‌های شهری را هم ببینیم.

روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگاران از موافقت کلی شورای عالی شهرسازی کشور با این طرح خبر داد و افزود: با پیگیری بنده، اهالی محترم این منطقه و شهردار کلانشهر تبریز این موضوع با موافقت کلی به سازمان برنامه‌ریزی استان ارجاع داده شد.

سید احمد موسوی مدیرکل اداره راه و ‌شهرسازی استان نیز در گفت‌وگو با ایسنا از حل مشکل پنج هزار خانوار منطقه فاز ۲ خاوران خبر داد و گفت: فاز ۲ خاوران یکی از مشکلات سنواتی ۲۰ ساله کلانشهر تبریز بود که خارج از محدوده شهر در بخش اراضی کشاورزی تفکیکاتی صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: در راستای دستور شهید جمهور، آیت الله رییسی بعد از سفر اول استانی، جلسات متعددی بین شهرداری کلانشهر تبریز، سازمان راه‌وشهرسازی و کمیسیون ماده ۵ برگزار شد و با بهره‌گیری از انواع روش های حل مسئله، این موضوع به شورای عالی شهرسازی و معماری بصورت فورس ماژور ارجاع داده و با دستور مقام عالی وزارت این مسئله خارج از نوبت مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط منطقه، نوع خاک و ورودی اتوبان، جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری جلسه بحث‌برانگیزی داشتیم ولی با کلیات این مسئله موافقت شد و برای بررسی جزئیات بیشتر، اختیار پیگیری به سازمان برنامه‌ریزی استان داده شد.

موسوی در خصوص حل کامل مشکل فاز ۲ خاوران با مشارکت استانداری آذربایجان‌شرقی، شهرداری کلانشهر تبریز و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام

نظر شما