شناسهٔ خبر: 67797361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۴ درصد از بهای گندم خریداری شده از کشاورزان استان اردبیل پرداخت شد

اردبیل - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پرداخت ۱۵ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال معادل ۳۴ درصد از بهای گندم خریداری شده از کشاورزان این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

نوبخت اژدری روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا مجموع بهای گندم خریداری شده از کشاورزان استان اردبیل را ۴۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: روند برداشت گندم در مناطق سردسیری استان ادامه دارد ولی روند خرید محصول تا آغاز فصل جدید کشت ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به خرید تضمینی ۲۶۰ هزار تن از محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل تا اول مردادماه افزود انتظار می‌رود امسال ۴۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با پیش‌بینی تولید ۵۷۰ هزار تن گندم در این استان طی سال زراعی جاری اظهار کرد: امسال میزان تولید گندم در استان اردبیل نسبت به سال گذشته بسیار مطلوب است و خرید این محصول توسط ۴۸ مرکز پیش‌بینی شده جریان دارد.

وی میانگین تولید گندم در مزارع آبی استان اردبیل را چهار هزار و ۷۸۲ کیلوگرم در هر هکتار و میانگین تولید در مزارع دیم را نیز یک هزار و ۱۷۳ کیلوگرم اعلام کرد.

اژدری همچنین با اشاره به کشت گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از سطح ۶۱۷ هزار هکتار مجموع اراضی کشت شده استان اردبیل اظهار کرد: گندم بیشترین سهم را در کشت محصولات کشاورزی استان دارد به طوری که ۴۷ درصد از اراضی کشت شده در سال زراعی جاری به این محصول اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه برداشت گندم در مناطق شمالی استان اردبیل پایان یافته است، اظهار کرد: برداشت گندم از ۱۰ تیرماه در ۵۶ هزار هکتار از مزارع شهرستان اردبیل شروع شده و در حال اتمام است و پنج مرکز خرید در این شهرستان اقدام به خرید گندم تولیدی کشاورزان می کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به خرید ۲۷۹ هزار تن محصول گندم از کشاورزان استان در سال زراعی گذشته گفت: روند خرید گندم تا زمان تعیین شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در اواخر تابستان ادامه خواهد داشت.

وی علت افزایش تولید گندم در مزارع این استان را اجرا موفق طرح جهش تولید در دیم‌زارها عنوان کرد و ادامه داد: امسال ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم این استان با ۳۷ هزار کشاورز گندم‌کار در یک هزار و ۲۷۱ روستا در اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها همکاری دارند.

۳۴ درصد از بهای گندم خریداری شده از کشاورزان استان اردبیل پرداخت شد

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی ، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

استان اردبیل در تولید غلات گندم و جو، در رتبه هشتم کشوری قرار دارد.

برداشت گندم در استان اردبیل

نظر شما