شناسهٔ خبر: 67797146 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سازمان امور عشایری کشور خبر داد:

عشایر در ۵۹ درصد از گستره جغرافیای کشور قلمرو دارند/ آبرسانی سیار به عشایر سمنان

معاون سازمان امور عشایری کشور گفت: عشایر در ۵۹ درصد از گستره جغرافیای کشور دارای قلمرو هستند.

صاحب‌خبر -

مهدی میزبان ۲ مردادماه در سفر به سمنان در شورای عشایر این استان اظهار کرد: رویکرد دولت سیزدهم در پیگیری، بررسی و رسیدگی به امور عشایر در جای جای کشور امری بسیار مطلوب بوده است.

وی جمعیت عشایر کشور بر اساس آخرین آمار اعلام شده مرکز آمار ایران را ۲۵۱ هزار خانوار برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر عشایر کل کشور ۱.۴ جمعیت کشور را تشکیل می دهند.
وی از عشایر به عنوان جمعیتی مولد نام برد و ادامه داد: عشایر ایران ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تامین می کنند.

 معاون زیربنایی سازمان امور عشایری کشور به اهمیت عشایر در گستره جغرافیایی کشور پرداخت و گفت: عشایر در ۵۹ درصد فضای جغرافیای کشور دارای قلمرو هستند که یکی از بزرگترین این قلمرو ها در استان سمنان واقع شده است.

وی به نقش عشایر در انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله تحمیلی اشاره و تصریح کرد: عشایر به نظام جمهوری اسلامی لبیک گفته و امروز بر عهد و میثاق خود با امام راحل هستند.

میزبان با بیان اینکه عشایر به حضور اجتماعی و فرهنگی در عرصه های مختلف بویژه انتخابات علاقه بسیار وافری دارند ادامه داد: هر سیاه چادر عشایر امروز به یک پایگاه تولیدی و اجتماعی و همچنین به یک پایگاه انتظامی امنیتی در حاشیه مرزها تبدیل شده است.

وی با اشاره به برخی از مصوبات امروز شورای عشایر استان سمنان اظهار کرد: اختصاص اعتبار و پیگیری برای تخصیص سهم مناسب برای حمایت از عشایر در حوزه های مختلف بویژه راه و آب، از مصوبات این جلسه خواهد بود.

‌معاون سازمان امور عشایری کشور تاکید کرد: استان سمنان در بحث تخصیص نهاده های دامی و خرید دام از عشایر جزو استان های شاخص کشور بود.

وی به کمبود منابع آبی در مناطق عشایری استان اشاره و اضافه کرد: بحث آبرسانی سیار برای عشایر استان سمنان به عنوان یک راهکار راهبردی به صورت ویژه در دستور کار باشد.

استاندار سمنان نیز در جلسه شورای عشایری استان گفت: جلسه شورای عشایری استان در راستای بررسی و رسیدگی به موارد، مباحث و همچنین مطالبات عشایر استان به عنوان یک مبحث اولویت دار، با حضور معاون سازمان امور عشایر کشور برگزار شده است.

 سید محمد رضا هاشمی، با تقدیر از همراهی عشایر غیور و بزرگوار استان در عرصه های مختلف و برگزاری یادواره عشایر استان افزود: عشایر ایل سنگسر قدمتی بسیار طولانی داشته و از عشایر ریشه دار کشور هستند و طولانی ترین مسیر ایل عشایر کشور متعلق به عشایر سنگسر است.
هاشمی خاطرنشان کرد: در دور اول سفر رئیس جمهور شهید به استان، آیت الله رئیسی(ره) در سیاه چادر عشایر استان حضور یافته و اقدامات بسیار خوبی در حوزه عشایری برای استان به نتیجه رسید.
وی بیان کرد: امنیت عشایر استان در مسیر تردد برای جلوگیری از خطرات احتمالی و همچنین سرقت احشام، به صورت ویژه مَدنظر قرار دارد.
استاندار سمنان گفت: آبرسانی، بازگشایی جاده، پرداخت تسهیلات، حمایت های مختلف در حوزه های گوناگون بویژه آرد و نان، پرداخت اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده، تمهیدات لازم برای تخصیص نهاده های دامی و همچنین خرید دام زنده عشایر از جمله اقدامات شاخص صورت گرفته در حوزه عشایر در استان بوده است.

انتهای پیام

نظر شما