شناسهٔ خبر: 67797107 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جولان پشه آئدس در این ۶ استان/ علت عمده شیوع تب دنگی چیست؟

کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت آخرین وضعیت تب دنگی در کشور را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین با اشاره به وجود پشه آئدس در ۶ استان کشور گفت: اکثر موارد تشخیص داده شده تب دنگی، سابقه سفر به کشور امارات متحده عربی داشته و در این کشور به بیماری مبتلا شده‌اند.

تسنیم در خبری نوشت: فیروزه گوشه؛ کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت تب دنگی در کشور اظهار کرد:‌ از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا تاریخ ۳۱ تیرماه بالغ بر ۱۵۱ مورد مثبت تب دنگی در کشور تشخیص داده شده است.

وی افزود: اکثر موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به کشور امارات متحده عربی داشته و در این کشور به بیماری مبتلا شده‌اند. ۱۳۰ مورد سابقه سفر به کشور امارات، ۷ مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به کشور بنین (غرب آفریقا) داشته‌اند. ۱۲ بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور هستند که ۱۱ مورد در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان و یک مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان تشخیص داده شده‌اند و انتقال محلی محسوب می‌شوند.

گوشه ادامه داد: به غیر از یکی از بیماران که دارای ملیت افریقایی بوده، باقی بیماران ملیت ایرانی دارند. موارد مثبت واردشده از خارج کشور عمدتاً در استان فارس توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی گراش، لارستان، جهرم و شیراز تشخیص داده شده‌اند؛ این افراد دارای سابقه سفر به خارج از ایران بوده و در کشور دیگری به بیماری مبتلا شده‌اند. باقی موارد در دانشگاه‌های هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهیدبهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان شناسایی شده‌اند.

کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک مورد مرگ بر اثر بیماری تب دنگی گزارش شده است و وضعیت عمومی سایر بیماران پایدار است.

به گفته وی، در حال حاضر پشه "آئدس اجیپتی" در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک)، بوشهر(عسلویه و کنگان) و "آئدس آلبوپیکتوس" در استان گیلان گسترش دارد. در هفته سوم تیر ماه سال جاری در شهرستان رامسر استان مازندران و شهرستان بیله سوار استان اردبیل نیز پشه آئدس آلبوپیکتوس گزارش شده است.

۲۳۳۲۳۶

نظر شما