شناسهٔ خبر: 67796852 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

در مانور ۲۰۲۴ ایران و روسیه در دریای خزر چه گذشت؟

رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ در آب‌های سرزمینی ایران روز گذشته در دریای خزر برگزار شد و شناورهایی از دریابانی فرماندهی انتظامی کل کشور و شناور 45 SB روسیه حضور داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ با حضور شناور 45 SBروسیه در آب‌های سرزمینی ایران روز دوشنبه یکم مرداد در دریای خزر برگزار و یگان شناوری روسیه برای شرکت در رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ روز یکشنبه سی‌ویکم تیر وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شد.

در این رزمایش، یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو موشک‌انداز «پیکان»، «جوشن»، «درفش»، «سپر»، دو فروند بالگرد 212 ABو یگان شناوری از نیروی دریایی سپاه پاسداران با نام «شهید بصیر»، شناورهایی از دریابانی فرماندهی انتظامی کل کشور و همچنین شناور 45 SB روسیه که روز یکشنبه سی و یکم تیر وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شد، حضور داشتند.

همچنین نمایندگانی از کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و فدراتیو روسیه بر مراحل مختلف این رزمایش نظارت داشتند.

در مانور ۲۰۲۴ ایران و روسیه در دریای خزر چه گذشت؟

نشست توجیهی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر برگزار شد

نشست توجیهی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر با حضور فرماندهان یگان‌های شناور و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی کل کشور و نیروی دریایی فدراتیو روسیه و با نظارت نمایندگانی از کشورهای حاشیه دریای خزر روز یکشنبه سی و یکم تیر برگزار شد.

در این نشست مراحل اجرای رزمایش با جزئیات کامل مورد بررسی قرارگرفته و نکات عملیاتی و تاکتیکی بین فرماندهان تبادل و نقطه نظرات تخصصی جهت هماهنگی بیشتر لحاظ شد.

امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این نشست توجیهی، اظهار کرد: معتقدیم دریا عامل پیوند ملت‌ها است و تاکید داریم که دریای خزر دریای صلح و دوستی است.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی دریای خزر، اضافه کرد: دریای خزر نقش مهمی در تجارت و حمل و نقل دریایی در سطح منطقه و به ویژه برای کشورهای حاشیه آن دارد.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش، ارتقای ایمنی کشتیرانی در دریای خزر را یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رزمایش مرکب اعلام و تصریح کرد: برقراری ایمنی شناورها و تأمین امنیت خطوط کشتیرانی در این منطقه، ضامن حفظ منافع اقتصادی در صحنه جهانی است که همکاری و همگرایی نیروهای دریایی کشورهای حاشیه دریای خزر را می‌طلبد.

امیر دریادار دوم تاج‌الدینی تمرین تبادل اطلاعات و گسترش شبکه فرماندهی و کنترل مشترک در دریا و همچنین تمرین نجات کشتی سانحه دیده را از مهم‌ترین عملیات‌های پیش‌بینی شده در این رزمایش است، خاطرنشان کرد: ناوگان شمال مأموریت دارد با به‌کارگیری سازمان رزم مورد نظر و به‌منظور هم‌افزایی با کشورهای همسایه حاشیه دریای خزر در جهت تحقق اهداف مشترک، یک رزمایش دریایی مرکب یک‌سویه کنترل‌شده را در محدوده زمانی مشخص به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در منطقه چهارم دریایی امام رضا (ع) انزلی در دریای خزر برگزار کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: برگزاری این گونه رزمایش‌ها به ارتقا سطح همکاری بین نیروهای دریایی کشورهای حاشیه خزر منجر خواهد شد که می‌تواند بستری برای توسعه تعامل در زمینه‌های دیگر از جمله موضوعات اقتصادی، تجاری و انرژی میان این کشورها شود.

بازی دوستانه فوتسال تیم‌های منتخب نیروی دریایی ارتش ایران و کارکنان ناو SB45 فدراتیو روسیه

در حاشیه برگزاری رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ در دریای خزر، مسابقه فوتسال دوستانه بین تیم‌های منتخب منطقه چهارم امام رضا (ع) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و کارکنان ناو SB45 فدراتیو روسیه روز یکشنبه سی و یکم تیر برگزار شد.

آغاز رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر روز دوشنبه یکم مرداد آغاز شد؛ سخنگوی رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر اظهار کرد: در این رزمایش، یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو موشک‌انداز «پیکان»، «درفش»، «سپر»، دو فروند بالگرد AB-۲۱۲ و یگان شناوری از نیروی دریایی سپاه پاسداران با نام «شهید بصیر»، و همچنین شناور SB۴۵ روسیه که روز کذشته وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شد، حضور داشتند.

در مانور ۲۰۲۴ ایران و روسیه در دریای خزر چه گذشت؟

اجرای عملیات اطفای حریق توسط تیم‌های امدادی ایران و روسیه

ناخدایکم ستاد عباس حسنی، سخنگوی رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ افزود: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ با حضور نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و فدراتیو روسیه، یگان‌های شناور و پروازی دو کشور براساس سناریوی از پیش تعیین شده عملیات اطفا حریق و نجات کارکنان آسیب دیده و رفع صدمات ایجاد شده در شناور تجاری را انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله از رزمایش پس از ارسال پیام اضطراری کشتی دچار حریق شده، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جستجو قرار گرفت و سپس ناو موشک‌انداز "سپر" شناورهای مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات اطفا حریق اعزام کرد.

سخنگوی رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ اضافه کرد: نیروهای عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با فرود آمدن از هوا و سطح برروی عرشه شناور عملیات امداد رسانی به آسیب دیدگان و انتقال آنها به مراکز درمانی را انجام دادند. همچنین نیروهای شرکت کننده در رزمایش، نسبت به اجرای عملیات اطفا حریق کشتی سانحه دیده اقدام کردند و در نهایت اجرای عملیات یدک شناور تجاری به لنگرگاه امن با موفقیت انجام شد.

در مانور ۲۰۲۴ ایران و روسیه در دریای خزر چه گذشت؟

اجرای عملیات امداد هوایی توسط بالگرد AB-۲۱۲

در ادامه برگزاری رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ یگان‌های پروازی ایران عملیات امداد هوایی توسط بالگرد AB-۲۱۲ در دریای خزر اجرا و مصدومان با انتقال از شناور دچار حریق شده به بالگرد به مراکز درمانی در ساحل منتقل شدند.

حسنی خاطرنشان کرد: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ با حضور نیروهای دریایی ایران و روسیه یگان‌های شناور و پروازی دو کشور براساس سناریوی از پیش تعیین شده عملیات اطفا حریق و رفع صدمات ایجاد شده در شناور تجاری را انجام دادند و در جریان این عملیات انتقال مصدومان توسط بالگرد به ساحل توسط بالگرد AB-۲۱۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

وی تصریح کرد: در این مرحله از رزمایش پس از ارسال پیام اضطراری کشتی دچار حریق شده، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جستجو قرار گرفت و سپس ناو موشک‌انداز "سپر" مأموریت یافت شناورهای مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات اطفا حریق اعزام کند و مصدومان توسط بالگرد و قایق‌های نجات برای ادامه مراحل درمان به ساحل منتقل شدند.

در مانور ۲۰۲۴ ایران و روسیه در دریای خزر چه گذشت؟

تیراندازی شناورهای شرکت کننده در رزمایش به سمت اهداف دریایی

عملیات تیراندازی شناورها به سمت اهداف دریایی در رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر انجام شد.

سخنگوی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ گفت: در این مرحله از برگزاری رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر، یگان‌های شناور جمهوری اسلامی ایران و فدراتیو روسیه که از بامداد امروز به محل اجرای مأموریت در دریایی خزر حرکت کرده بودند، به اجرای تمرینات پرداختند.

حسنی افزود: در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور شرکت کننده در رزمایش به سر فرماندهی ناو موشک‌انداز جمهوری اسلامی ایران «سپر» و با استفاده از سلاح‌های تعیین شده به منظور ارتقای سطح مهارت کارکنان در برقراری امنیت، به سوی اهداف سطحی در دریا تیراندازی کردند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد تمرین صورت بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت کننده در رزمایش متناسب با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگردها و پهپادهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی انجام شد.
سخنگوی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر، اجرایی شدن تدابیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر ارتقا دیپلماسی دفاعی و آمادگی رزمی مبتنی بر همکاری‌های بین‌المللی را از جمله مهمترین اهداف این رزمایش اعلام کرد و افزود: ایجاد همگرایی و هماهنگی در اقدامات مشترک بین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر جهت تأمین ایمنی و امنیت دریانوردی در دریای خزر برای کشتی‌های تجاری و نفت‌کش، دستیابی به یک روش مورد پذیرش طرفین جهت طراحی و اجرای رزمایش‌های مرکب آینده و مشارکت نیروهای نظامی در تعمیق روابط دوستانه را در این رزمایش دنبال می‌کنیم.

حسنی‌، خطر بروز سوانح دریایی و ایجاد شرایط مخاطره‌آمیز برای شناورها و خدمه آنان را یکی از دغدغه‌های همیشگی کشورهای دارای مرزهای آبی دانست و گفت: دولت‌های ساحلی در طول تاریخ سعی خود را جهت فراهم نمودن امکانات لازم برای کمک به شناورهای صدمه‌دیده و کارکنان آنان به‌کار بسته‌اند تا علاوه بر حفظ وجهه بین‌المللی و تثبیت خود در جامعه دریایی جهانی موجب تقلیل سوانح جانی و مالی در عرصه بین‌المللی دریاها گردند.

وی ادامه داد: این رزمایش در راستای تأمین ایمنی کشتیرانی و با توجه به لزوم انجام تمرینات نوبه‌ای برای افزایش سطح هماهنگی‌ها و کاهش مدت‌زمان عملیات نجات کشتی‌ها اجرا خواهد شد تا عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران جهت تأمین امنیت دریایی در ابعاد مختلف را به جهانیان ارائه کنند.

در مانور ۲۰۲۴ ایران و روسیه در دریای خزر چه گذشت؟

اجرای تمرین عکسبرداری هوایی (Photo Ex)و صورت بندی و آرایش‌های تاکتیکی

یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴، تمرین عکسبرداری هوایی (Photo Ex) و اجرای صورت‌بندی و آرایش‌های تاکتیکی را با موفقیت انجام دادند.

سخنگوی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر گفت: در این مرحله از رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴، یگان‌های شناور نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و فدراتیو روسیه تمرین عکسبرداری هوایی (Photo Ex)و صورت‌بندی و آرایش آفندی را انجام دادند.

حسنی افزود: تمام مراحل رزمایش با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگردها و پهپادهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: برقراری امنیت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران اجازه هیچ‌گونه تعدی را در حوزه دریا نخواهند داد.

در مانور ۲۰۲۴ ایران و روسیه در دریای خزر چه گذشت؟

پایان رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴

رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ با رژه دریایی یگان‌های شناور سطحی شرکت کننده در رزمایش از مقابل ناو موشک‌انداز جمهوری اسلامی ایران «سپر» پایان یافت.

سخنگوی رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ گفت: رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ با برگزاری رژه دریایی یگان‌های شرکت کننده از مقابل ناو موشک‌انداز جمهوری اسلامی ایران «سپر» در منطقه دریای خزر روز دوشنبه یکم مرداد پایان یافت.

در این رژه، یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناوهای موشک‌انداز «سپر»، «پیکان»، «جوشن»، دو فروند بالگرد 212 ABو شناور نیروی دریایی سپاه پاسداران با نام «شهید بصیر»، شناورهایی از دریابانی فرماندهی انتظامی کل کشور و همچنین شناور 45 SB روسیه حضور و نمایندگانی از کشورهای حاشیه دریایی خزر به عنوان ناظر بر مراحل مختلف این رزمایش نظارت داشتند.

نظر شما