شناسهٔ خبر: 67796610 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

انعقاد تفاهم‌نامه همكاری پژوهشكده بیمه و دانشگاه علم و فرهنگ

صاحب‌خبر -
به منظور تعامل، تبادل تجربیات علمی و فراهم آوردن زمینه‌های همکاری برای توسعه تحقیقات کاربردی و مشاوره علمی و با هدف ايجاد زمينه‌هاي همكاري و استفاده از توانايي‌هاي علمي و اجرايي طرفین به‌ منظور ارتقاء فعاليت‌هاي علمي، آموزشي، پژوهشي، مطالعاتی و همچنین ضرروت ایجاد گفتمان مشترک برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های پژوهشی مورد نیاز صنعت بيمه کشور، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و دانشگاه علم و فرهنگ به امضا رسید. همچنین در حاشیه این دیدار، رئیس پژوهشکده بیمه از ظرفیت‌های علمی ، گروه‌های آموزشی و پژوهشی و پـارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ بازدید به عمل آورد.

به گزارش سینا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و دانشگاه علم و فرهنگ روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403 با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، دکتر مهدی باصولی رییس دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر ولی‌محمد دَرینی سرپرست معاونت پژوهشی‌ پژوهشکده بیمه،آقای علی حاتم‌آبادی معاون پشتیبانی پژوهشکده بیمه، دکتر علی سعداله معاون پژوهش و فناوری و مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر مجید نجارزاده معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر ابراهیم حاج خان میرزایی صراف مدیركل دفتر همكاری های علمی و ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه علم و فرهنگ و جمعی از مدیران ارشد دو مجموعه برگزار شد.

در این نشست رئیس پژوهشکده بیمه با قدردانی از دانشگاه علم و فرهنگ برای میزبانی این نشست و اشاره به ماهیت متفاوت علم و فعالیت نهادهای علمی نسبت به مراکز اجرایی تاکید کرد؛ همکاری‌های مقدماتی میان معاونت پژوهشی پژوهشکده بیمه و معاونت پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ با هدف برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و کارگاه‌های تخصصی در زمینه بیمه و تکافل آغاز گردیده است.

دکتر عسگری از بیمه به عنوان زیست بوم دارای قابلیت توسعه از ابعاد مختلف با سازوکارهای متفاوت یاد کرد و افزود؛ پژوهشکده بیمه با ۲۵ سال سابقه فعالیت با هدف برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و کارگاه‌های تخصصی در زمینه بیمه، در ابتدا با سه گروه پژوهشی در حوزه‌های بیمه اشخاص، اموال و مسئولیت و حوزه عمومی بیمه آغاز به کار کرده است و دو گروه‌ پژوهشی جدید شامل گروه پژوهشی فناوری‌های نوین بیمه‌ای و گروه مطالعات اسلامی بیمه نیز طی دو سال اخیر تاسیس گردیده است که موضوعات و مباحث فقهی و حقوقی بیمه و تکافل و فناوری‌های نوین در بیمه نظیر هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی را دنبال می‌نمایند و در آینده نزدیک نیز با راه‌اندازی چهار گروه پژوهشی جدید فعالیت‌های پژوهشکده بیمه در قالب پژوهشگاه صنعت بیمه گسترش خواهد یافت.

دکتر عسگری با اشاره به فعالیت حدود ۴۰ شرکت بیمه در ایران، پژوهشکده بیمه را تنها مرکز آموزشی و پژوهشی صنعت بیمه کشور برشمرد و تصریح کرد؛ ارتقای کیفیت فعالیت‌های علمی پژوهشکده بیمه تاثیر مستقیمی بر رشد علمی صنعت بیمه خواهد داشت.

رئیس پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد؛ صنعت بیمه ایران در گذشته با ۹۰ کشور دنیا و شرکت‌های بزرگ بیمه و بیمه اتکایی دنیا نظیر سوئیسری و مونیخری ارتباط داشته است اما اکنون به سبب وضع تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه کشور، ارتباطات بین‌المللی صنعت بیمه به حداقل رسیده است. با این وجود پژوهشکده بیمه طی دو سال اخیر و با هدف توسعه ابعاد علمی صنعت بیمه و توسعه تعاملات بین‌المللی، بخشی از تلاش خود را به احیا و گسترش روابط بین‌الملل معطوف نموده است که حاصل آن انعقاد 15 سند همکاری مشترک با دانشگاه‌ها و موسسات فعال در زمینه بیمه، تکافل و مالی اسلامیِ پنج کشور مالزی، اندونزی، ترکیه، امارات متحده عربی و پاکستان و برگزاری رویدادهای علمی، آموزشی و پژوهشی با همکاری این مراکز در تهران، کیش، دبی و کوالالامپور بوده است. در حال حاضر نیز دوره آموزشی پنج روزه “مباحث فنی در بیمههای زندگی” با همکاری شریک مدیریت شرکت بین‌المللی مشاوره و خدمات آموزشی شاو اینترنشنال ترکیه و با حضور 75 نفر از اعضای هیات علمی، مدیران و کارشناسان فعال در صنعت بیمه به میزبانی پژوهشکده بیمه در حال برگزاری می‌باشد. همچنین در سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ کارگاه آموزشی به صورت هر هفته دو کارگاه با موضوعات بیمه رایج و تکافل برگزار کرده است که 30درصد آن به صورت بین‌المللی با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات طرف تفاهم‌نامه با پژوهشکده بیمه برگزار شده است.

دکتر عسگری دومین حوزه مهم فعالیت پژوهشکده بیمه را طراحی محصولات نوین بیمه‌ای خواند و تصریح کرد راه اندازی نظام تکافل یکی از محصولات و حوزه‌های جدید است که در دنیا دارای سابقه 45 ساله است اما کشور ایران تا دو سال گذشته به این حوزه ورود نکرده بود. اگرچه امام خمینی در سال 1343 در زمان تبعید در کشور ترکیه در کتاب تحریرالوسیله از تکافل تحت عنوان تضامن و در قالب نظام جدید بیمه منطبق با اصول شریعت یاد کرده است.

رئیس پژوهشکده بیمه با بیان مزایای تکافل نسبت به بیمه رایج اظهار داشت؛ در دولت سیزدهم رئیس جمهور شهید، وزیر اقتصاد و رئیس کل بیمه مرکزی بر اجرایی سازی تکافل تاکید داشته‌اند لذا یکی از اهداف برگزاری این نشست راه‌اندازی گرایش تکافل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت مالی دانشگاه علم و فرهنگ و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت است که رایزنی‌های آن در گذشته میان معاونین پژوهشی دو مجموعه انجام شده است و آمادگی کامل برای همکاری در این زمینه وجود دارد.

دکتر عسگری افزود؛ در حال حاضر سه عنوان از کتب تخصصی پژوهشکده بیمه در مرکز نشر دانشگاهی و سه عنوان کتاب نیز در سازمان سمت در حال چاپ می‌باشد و امکان همکاری با دانشگاه علم و فرهنگ در زمینه نشر کتب و آثار علمی با این دو مرکز نیز وجود دارد و امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های دو مجموعه همکاری‌های خوبی را در آینده داشته باشیم.

دکتر عسگری با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی بیمه و تکافل در جامعه تصریح کرد؛ در نشست مشترک میان رئیس جمهور فقید و مدیران عامل شرکت‌های بیمه که با هدف معرفی بحث تکافل در سال 1402 برگزار گردید توصیه اکید ایشان بر معرفی تکافل و بیان مزایای آن نسبت به بیمه رایج به آحاد مردم بود.

در ادامه این دیدار، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن خوش آمدگویی به رئیس و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه تاکید کرد؛ دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی و دارای سابقه نزدیک به ۳۰ سال، بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور محسوب می‌شود که در رتبه‌بندی isc در بین دانشگاه‌های غیرانتفاعی موفق به کسب رتبه اول گردیده و در سال گذشته نیز برای اولین بار در رتبه‌بندی تایمز قرار گرفته است که نشان دهنده حرکت رو به جلوی دانشگاه علم و فرهنگ در این مسیر بوده است.

دکتر باصولی تصریح کرد وابستگی دانشگاه علم و فرهنگ به جهاد دانشگاهی وجه تمایزی برای این دانشگاه ایجاد کرده است کما اینکه بعضی از دانشکده‌های دانشگاه در ارتباط با پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی ایجاد شده است. برای مثال دانشکده علوم زیستی دانشگاه علم و فرهنگ با همکاری پژوهشگاه رویان به عنوان یکی از مهمترین پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی شکل گرفته است به گونه‌ای که دانشجویان در این دانشگاه پذیرفته می‌شوند و بخشی از تحصیل خود را در دانشکده و بخش دیگر آن را در پژوهشگاه رویان می‌گذرانند که این فرایند در حال حاضر با سایر پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های وابسته به جهاد دانشگاهی در حال انجام است. در واقع دانشگاه به عنوان یک عضو یا عنصری از زیست بوم جهاد دانشگاهی و به مثابه رکن آموزش در کنار سایر ارکان آن قلمداد می‌شود.

وی پس از معرفی ویژگی‌های خاص و وجوه تمایز شش دانشکده این دانشگاه تصریح کرد؛ دانشگاه علم و فرهنگ قریب به ۹ هزار نفر دانشجو دارد و ۱۲۰ عضو هیئت علمی و ۸۰۰ مدرس مدعو با این دانشگاه همکاری دارند و به همین سبب بزرگترین دانشگاه‌ غیرانتفاعی کشور محسوب می‌شود که تاکنون چندین هزار نفر فارغ التحصیل داشته است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود، این دانشگاه با نهادها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های مختلف تفاهم‌نامه همکاری منعقد نموده است که این امر با هدف هم‌افزایی و بهبود عملکرد طرفین و با تاکید بر وجه عملیاتی و اجرایی آن صورت پذیرفته و می‌تواند مسیر روشنی را پیش روی مراکز طرف تفاهم قرار دهد. به علاوه برخورداری از معاونین جوان و با انگیزه به پیگیری جدی‌تر و عملیاتی‌ شدن برنامه‌ها کمک شایانی نموده است.

دکتر باصولی تصریح کرد دانشگاه علم و فرهنگ آمادگی دارد تا با همکاری پژوهشکده بیمه گام‌های موثری در زمینه فرهنگسازی بیمه، آشناسازی آحاد مختلف جامعه با انواع رشته‌ها و محصولات بیمه‌ای به ویژه در رشته‌هایی که دانشگاه در آنها تمایز و برتری دارد بردارد.

وی با قدردانی مجدد از پژوهشکده بیمه ابراز امیدواری کرد که این تفاهم‌نامه مقدمه‌ای برای اقدامات بعدی باشد.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد این دانشگاه آمادگی دارد تا با همکاری پژوهشکده بیمه پذیرش دانشجو در در رشته بیم‌سنجی که در سال‌های اخیر متوقف شده است را از سر گیرد و آمادگی داریم تا شاغلین صنعت بیمه که از سوی پژوهشکده بیمه به این دانشگاه معرفی می‌شوند را پذیرش نماییم. همچنین در زمینه برگزاری آزمون‌ها و دوره‌های تخصصی، دانشگاه علم و فرهنگ از ظرفیت بنیاد توسعه کسب و کار برخوردار است که وظیفه آن ارائه آموزش‌های تخصصی و کوتاه مدت یا میان مدت بدون مقطع است که با هدف پر کردن شکاف بین بازار و محیط دانشگاهی است و امیدواریم در این زمینه نیز همکاری‌های موثری بین دو مرکز به خصوص در حوزه بیمه صورت گیرد.

در این نشست مدیران گروه‌های پژوهشی و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه پس از معرفی فعالیت‌های واحدهای علمی، پژوهشی و فنی تحت سرپرستی خود، به تبیین زمینه‌های همکاری با دانشگاه علم و فرهنگ در حوزه حمایت مادی و معنوی از پایان نامه‌های دانشجویی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، انجام طرح‌های پژوهشی در راستای اولویت‌های پژوهشی پژوهشکده بیمه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای و آزمون‌های صنعت بیمه، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در داخل و خارج از کشور، تعریف رویدادها و همایش‌های بین‌المللی در داخل و خارج از کشور، تالیف و ترجمه کتب، انتشار مقالات و اسناد علمی مشترک و … پرداختند.

پس از آن دکتر علی سعداله معاون پژوهش و فناوری و مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ تاکید کرد یکی از اولویت‌های معاونت پژوهشی ارتباط با جامعه و صنعت در راستای توسعه تعاملات علمی و همکاری‌های فی مابین است و نمونه‌های موفقی نیز با پژوهشگاه رویان و پژوهشگاه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی انجام شده است و امیدواریم انعقاد این تفاهم‌نامه نیز در راستای این اهداف باشد.

دکتر سعداله افزود به کار گیری ظرفیت متخصصین دانشکده‌های فنی مهندسی و عمران دانشگاه در همکاری‌های مشترک و همچنین برگزاری دوره‌های مشترک بین المللی نیز امکان‌پذیر است. همچنین این دانشگاه با سه دانشگاه‌ کشور ترکیه ارتباطات بسیار خوبی دارد و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت با همکاری یکی از این دانشگاه‌ها در مرداد ماه سال جاری به مدت یک هفته در ترکیه برگزار خواهد شد و می‌توانیم از این ارتباطات برای برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز پژوهشکده بیمه نیز استفاده نماییم.

معاون پژوهش و فناوری و مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه ابرا ز امیدواری کرد با همکاری پژوهشکده بیمه و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و منابع علمی این مرکز دوره‌های کارآموزی و کارورزی دانشجویان، انجام طرح‌های پژوهشی متناسب با اولویت‌های پژوهشی پژوهشکده بیمه و دوره‌های آموزشی بلند مدت را برگزار نماییم.

دکتر مجید نجارزاده معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و فرهنگ نیز در ادامه ابراز امیدواری کرد ضمن از سر گیری پذیرش دانشجو در رشته بیم سنجی این دانشگاه با پیوست تضمین اشتغال با همکاری پژوهشکده بیمه، بر لزوم و اهمیت اجرایی شدن تفاهم‌نامه تاکید کرد.

دکتر نجارزاده اتصال دانشگاه و نهادهای پژوهشی را حرکتی ارزشمند دانست و تاکید کرد دانشگاه در دوره اخیر خود این سیاست را به طور جدی دنبال کرده است که با پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور همکاری نزدیک داشته باشد به ویژه به این دلیل که دانشگاه علم و فرهنگ متعلق به مجموعه پژوهشی است و همکاری نزدیکی با مراکز پژوهشی جهاد دانشگاهی و خارج از مجموعه جهاد دانشگاهی دارد.

وی تصریح کرد دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور نسبت بخش اجرایی دولتی دارای چابکی و مقررات منعطف‌تری است و امیدواریم که تفاهم‌نامه‌ای که امروز میان دو مجموعه منعقد می‌گردد به الگویی در امور پژوهشی، تعریف پروژه‌ها و رساله‌های مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد تبدیل شود و پاسخ مناسبی برای نیازهای آموزشی و پژوهشی دو مجموعه ارائه دهد. بنیاد توسعه کسب و کار این دانشگاه نیز که مرکز آموزش‌های تخصصی است می‌تواند دوره‌های آموزشی ضمن خدمت را برای کارکنان و اقشار مد نظر پژوهشکده بیمه ارائه نماید.

دکتر صراف مدیركل دفتر همكاری های علمی و ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه علم و فرهنگ نیز خاطرنشان کرد؛ این جلسه حاصل رایزنی‌های مختلف با معاونت پژوهشی پژوهشکده بیمه بوده است و ظرفیت‌های همکاری مشترک دو مجموعه در دو بخش پژوهش و آموزش شناسایی و امکان‌سنجی شده است و آماده بهره‌برداری متقابل می‌باشد.

دکتر صراف افزود؛ تعریف رشته‌های مشترک مانند الگویی که در حال حاضر با پژوهشگاه رویان در حال انجام است می‌تواند با همکاری پژوهشکده بیمه انجام پذیرد و در زمینه نگارش طرح‌های پژوهشی نیز آمادگی کامل برای همکاری با این مجموعه وجود دارد.

شایان ذکر است در انتهای این نشست، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژهشکده بیمه و دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. به موجب این تفاهم‌نامه، دو مجموعه در زمینه «انجام گزارش‏ها و طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی»؛ «تشکیل هسته‌های کارشناسی، گروه‏های تخصصی مشاوره‎ علمی و صنعتی، گروه‏های تبادل اطلاعات و تجربیات»؛ «اجرای دوره‎های آموزشی، حرفه‎ای و تخصصی مشترک اعم از داخلی و بین‏المللی»؛ «انتشار کتب، مقالات، نشریات و ویژه‌نامه‌های علمی»؛ «تألیف، تدوین و ترجمه منابع تخصصی، متون، کتب و اسناد علمی و طرح‌های پژوهشی»؛ «انتشار و تبادل اسناد و مدارک علمی، پیوند‏های اطلاع‌رسانی و استفاده از پایگاه‎های اطلاعاتی»؛ «نگارش پایان‌نامه‌های دانشجویی کارشناسی‌‌ارشد و رساله‏های دکتری»؛ «تبادل امکانات، آمار و داده‌ها»؛ «امور رسانه‏ای، تبادل اطلاعات و اطلاع‌رسانی رویدادها، اخبار و دستاوردها»؛ «بهره‌برداری متقابل ازپتانسیل‌های پژوهشی، آموزشی، ترویجی، مطالعاتی، اجرایی، فنی و تخصصی»؛ «برگزاری رویدادهای علمی، نمایشگاه‌های تخصصی، جشنواره‌ها و …»؛ «بهره‌گیری از اساتید، متخصصین، کارشناسان و پژوهشگران معرفی شده از سوی طرفین برای حضور در همایش‌های علمی، نشست‌های تخصصی و نظایر آن»؛ «معرفی مدرسان و اعضای هیأت علمی واجد شرایط برای تدریس دروس مورد نیاز»؛ «اجرای فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی در صنعت بیمه و تکافل»؛ «طراحی و برگزاری آزمون‎های حرفه‎ای، عمومی و تخصصی مرتبط با بیمه»؛ «برگزاری دوره‏های کارآموزی و کارورزی»؛ «تبادل تجربیات در زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مستندسازی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت سازمان» و «طراحی، اجرا و توسعه محصولات نوین بیمه‏ای، محصولات مالی اسلامی، تکافل و تکافل اتکایی» همکاری خواهند داشت.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما