شناسهٔ خبر: 67796131 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فودپرس | لینک خبر

شروع مثبت بازار غلات با کناره گیری بایدن

پس از کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده،فعالان بازار احتمال پیروزی ترامپ را کمتر برآورد کرده‌ و نگرانی‌ها درباره جنگ تجاری جدید آمریکا و چین را کاهش داده اند. 

صاحب‌خبر -

یاشار غریبی
بازار غلات و دانه‌های روغنی پس از افت شاخص ها در هفته گذشته که به دنبال گزارش USDA اتفاق افتاد، هفته جاری را با خبر انصراف جو بایدن از رقابت🗳️در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، با شروعی مثبت آغاز کرد. بازار آتی دانه سویا، مشخصاً به دلیل کاهش انتظارات از پیروزی ترامپ روند افزایشی داشت. دوره اول ریاست جمهوری او با جنگ تجاری بین چین، بزرگترین واردکننده سویا، و ایالات متحده همراه بود. 
پیش‌بینی‌های هوای گرم و خشک 🥵در کمربند غربی مناطق زیر کشت ذرت نیز از افزایش قیمت بازار آتی سویا حمایت کرده است.
از سوی دیگر، بازار آتی گندم به دلیل خشکی🥵در کانادا و شمال ایالات متحده که بر وضعیت کیفی گندم بهاره تأثیر منفی گذاشته، مجدداً حمایت شد. قیمت کلزا هم به دلیل نگرانی‌ها درباره وضعیت محصول کانولای کانادا و نتایج ضعیف برداشت کلزا در اتحادیه اروپا بهبود یافت. 
آژانس پایش محصولات اتحادیه اروپا (MARS) پیش‌بینی عملکرد ذرت در اتحادیه اروپا را به ۷.۲۴ تن در هکتار به دلیل خشکسالی در رومانی، مجارستان و بلغارستان و باران زیاد بهاره در مرکز اروپا کاهش داده که ۴درصد کمتر از سال ۲۰۲۳ است. عملکرد دانه آفتابگردان هم ۵ درصد کاهش یافته و به ۲.۰۹ تن در هکتار رسید.  
و اما در روسیه، طبق آخرین پیش‌بینی ها، تولید کل غلات کشور به دلیل شرایط جوّی، حدود ۱.۵ میلیون تن کاهش ️داشته و به ۱۲۸ میلیون تن رسید، اگر چه برآورد از میزان برداشت گندم در حدود ٨٣ میلیون تن باقی مانده است. انتظار می‌رود صادرات جو  به شدت کاهش ️و به ۳.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسد، در حالی که در سال ۲۰۲۳، ۸.۳ میلیون تن بود. همچنین، پیش‌بینی میزان برداشت محصول ذرت به دلیل خشکی و هوای گرم ۱۸ درصد کاهش ️و به ۱۴ میلیون تن خواهد رسید.
در زیر، میزان روند صادرات دانه سویا امریکا را طی فصل جاری و قبل با متوسط ٥ سال قبل بررسی می کنیم. 
 

شروع مثبت بازار غلات با کناره گیری بایدن

کد خبر 55063

نظر شما