شناسهٔ خبر: 67795972 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نسل‌کشی در غزه؛ مهم‌ترین میراث زندگی سیاسی بایدن

جو بایدن در چند دهه زندگی سیاسی خود همواره مدافع جنایت‌کاری رژیم صهیونیستی بوده و عمر سیاسی خود را با حمایت از نسل‌کشی در غزه به پایان رساند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درپی کناره‌گیری از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ با موجی از تمجید‌ها و ستایش‌ها از سوی همقطاران حزبی و دیگر سیاستمداران آمریکایی مواجه شد؛ مردی مهربان، سیاستمداری شایسته دارای دیدگاه و ارزش‌های هدایت، توصیف‌هایی است که بایدن این روز‌ها مرتبا می‌شنود.

در میانه تعریف‌باران بایدن از سوی سران سیاسی آمریکا، غزه در غرب آسیا برای دویست‌ونودویکمین روز همچنان بمباران می‌شود و موج‌های کشتار و آوارگی درد‌های ۱۰ ماهه غزه را از سوی به سوی دیگر این جغرافیای تحت محاصره می‌برد.

برای بسیاری از مدافعان حقوق فلسطین، قتل‌عام و جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، جایگاه بایدن در کتاب‌های تاریخ مشخص می‌کند، زیرا آمریکا در حمایت از جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطین نقش مهم و مرگ‌باری را ایفا کرد.

 

نسل‌کشی در غزه؛ مهم‌ترین میراث زندگی سیاسی بایدن

آمریکای بایدن و جنگ غزه

آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) حمایت نظامی و دیپلماتیک بی‌قیدوشرطی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارائه کرده است.

بایدن فقط یک بار به دلایل بشردوستانه از ارسال بمب به رژیم صهیونیستی خودداری کرد که این خودداری پس از مدتی در پی اعمال فشار‌ها لغو شد.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، حدود ۳۹ هزار فلسطینی را قتل‌عام و صد‌ها هزار نفر را آوار کرده است؛ ضمن اینکه به بحران گرسنگی انسان‌ساز دامن زده و بخش‌های گسترده‌ای از خاک غزه را ویران کرده است.

کارشناسان سازمان ملل و دیگر ناظران نسبت به خطر نسل‌کشی در غزه هشدار داد.

عابد ایوب، مدیر اجرایی کمیته آمریکایی-عربی ضد تبعیض (ADC) در این باره اظهار کرد: بایدن به خاطر صد‌ها هزار کشته، مجروح و آواره در غزه به یاد خواهد ماند؛ «نسل‌کشی جو» همان چیزی است که قرار است از او به یادگار بماند.

کارزار آمریکا برای حقوق فلسطین (USCPR) در بیانیه‌ای این اظهار نظر را تکرار و تصریح کرد: هیچ چیز این واقعیت را که میراث بایدن نسل‌کشی است و همیشه خواهد بود، پاک نخواهد کرد.

حاتم ابودایه، رئیس شبکه جامعه فلسطینی در آمریکا (USPCN) نیز گفت: بایدن بیش از هر چیز به خاطر فعال کردن جنایت‌های اسرائیل علیه بشریت در یاد‌ها خواهد ماند؛ او اجازه رخ دادن نسل‌کشی را در ماه اکتبر داد و شریک جرم است و این همان چیزی است که روی سنگ قبرش نوشته خواهد شد.

آرون دیوید میلر، یک مقام کهنه‌کار سابق آمریکا، در مصاحبه‌ای با نیویورکر در ماه آوریل سال جاری (اسفند سال گذشته)، وضعیت را به صراحت توصیف کرد: آیا فکر می‌کنم جو بایدن همان عمق احساس و همدلی با فلسطینی‌های غزه را دارد که نسبت به اسرائیلی‌ها دارد؟ نه، او این کار را نمی‌کند و آن را هم منتقل نمی‌کند؛ من فکر نمی‌کنم در این مورد تردیدی وجود داشته باشد.

 

نسل‌کشی در غزه؛ مهم‌ترین میراث زندگی سیاسی بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا در طول دهه‌ها فعالیت سیاسی خود از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی بوده و خود را غالبا صهیونیست می‌خواند؛ وی همیشه ادعا می‌کند که یهودیان سراسر جهان بدون وجود رژیم صهیونیستی در امان نخواهند بود.

بایدن این دیدگاه را در طول دوران ریاست جمهوری خود، پیش برد؛ وی مانند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، سفارت این کشور در قدس اشغالی حفظ کرد و از لغو تصمیم دوران ترامپ برای به رسمیت شناختن ادعای رژیم صهیونیستی در مورد بلندی‌های جولان اشغالی در سوریه خودداری کرد.

وی همچنین به شدت روابط رسمی بین رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی را دنبال کرد، هدفی که ترامپ با توافق‌نامه آبراهام در سال ۲۰۲۰ پیش برد؛ این فشار برای عادی‌سازی، بدون پیشرفت در جهت به رسمیت شناختن یک کشور مستقل فلسطینی یا از بین بردن تبعیض سیستماتیک ضد فلسطینی انجام شد.

رئیس‌جمهور آمریکا چند هفته پس از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، به اراضی اشغالی سفر کرد و نتانیاهو را در آغوش گرفت که منتقدان از آن به عنوان «آغوش خرس» یاد کردند.

نسل‌کشی در غزه؛ میراث بایدن

میراث دوره چهار ساله ریاست جمهوری بایدن در آمریکا چیزی جز نسل‌کشی نیست و نام وی در تاریخ با چیزی جز کودکان قتل‌عام شده در بزرگ‌ترین گورستان جهان پیوند نخورده است.

وتو کردن قطعنامه‌های سازمان ملل، ارسال مداوم تسلیحات، حمایت تمام‌عیار سیاسی و اطلاعاتی، شبهه‌افکنی در جنایت‌کاری صهیونیست‌ها در غزه و توجیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و استفاده از رسانه‌های آمریکایی برای سفیدشویی جنایت‌های جاری علیه ساکنان غزه همگی اقدام‌هایی هستند که بایدن برای تسهیل جنایت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه انجام داد.

بایدن ۵ دهه گذشته همواره از حمایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه ثابت‌قدم بوده است؛ اکنون نیز که غزه در آتش سوزان مرگ و ویرانی می‌سوزد، بایدن در مقام رئیس‌جمهور آمریکا آخرین تلاش‌های خود را برای زنده ماندن این آتش انجام می‌دهد.

 

نسل‌کشی در غزه؛ مهم‌ترین میراث زندگی سیاسی بایدن

بایدن: مدافع حرفه‌ای جنایت‌ها و مصونیت رژیم صهیونیستی از مجازات

بایدن طی دهه‌های گذشته یکی از سرسخت‌ترین مروجان و مدافعان برنامه‌های استعماری رژیم صهیونیستی بوده و اغلب از استفاده نامتناسب از زور، مجازات دسته‌جمعی و قتل‌عام‌های آشکار رژیم صهیونیستی دفاع کرده است.

بایدن در سال ۱۹۸۶ در مجلس سنای آمریکا گفت: اگر اسرائیل وجود نداشت، آمریکا باید اسرائیلی را اختراع می‌کرد تا از منافع خود در منطقه محافظت کند.

ایجاد حمایت از قدرت نظامی رژیم صهیونیستی و انتقال پول و حمایت سیاسی از این رژیم یکی از اجزای اصلی کار بایدن بوده است.

با نگاهی به این سابقه حمایت و دفاع بایدن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین، بی‌توجهی به حمام خون در غزه از سوی بایدن موضوعی نیست که قابل پیش بینی نبوده باشد.

 

نسل‌کشی در غزه؛ مهم‌ترین میراث زندگی سیاسی بایدن

شواهدی از نسل‌کشی

بی تردید تداوم بحران نسل‌کشی در غزه میراث بایدن به‌عنوان یکی از نخستین مدافعان آمریکایی جنایت‌های رژیم صهیونیستی است.

تاکنون حقوقدانان، کارشناسان و سازمان‌های مختلفی وقوع نسل‌کشی در غزه را با استناد به قوانین و مدارک موجود تایید کرده و از اظهارات مقام‌های صهیونیست درباره اهداف عملیات در غزه به‌عنوان شواهد بالقوه قصد نسل‌کشی، یاد کرده‌اند.

از سوی دیگر، ائتلافی از وکلای بین‌المللی به نمایندگی از گروه‌های حقوق فلسطینی از دادگاه بین‌المللی کیفری درخواست کرده‌اند تا تحقیقات جنایی را آغاز کند و حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقام‌های صهیونیست را صادر کند.

براساس اعلام برخی از سازمان‌های قانون اساسی آمریکا، چنین تلاش‌هایی برای پاسخگویی نباید تنها بر سران رژیم صهیونیستی متمرکز شود؛ آمریکا علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین مدافع سیاسی رژیم صهیونیستی است، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار و فروشنده تسلیحات به این رژیم است.

چندین قانون و مصوبه و ... در آمریکا وجود دارند که حمایت و عدم پیشگیری از فعالیت‌های نسل‌کشی را ممنوع می‌کنند؛ از جمله آن‌ها کنوانسیون نسل‌کشی است که در سال ۱۹۸۸ به تصویب رسید و بایدن نیز به آن رای مثبت داده بود.

با توجه به نظم جهانی کنونی، متوجه شدن هرگونه مسئولیت قانونی معناداری به سران آمریکا و رژیم صهیونیستی بعید به‌نظر می‌رسد، اما در سطح اخلاقی، یادآوری این تلاش‌های قانونی برای مقابله با کشتار و همدستی بایدن و دیگر سران غربی مهم است.

جنایت‌های ۱۰ ماه گذشته در غزه باید لکه‌ای خونین و دائمی بر تار و پود کارنامه و میراث سیاسی بایدن باقی بماند.

انتهای پیام/

نظر شما