شناسهٔ خبر: 67795233 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

دبیر: از حسن یزدانی انتظار مدال نداریم/ به او گفتم از كشتى گرفتن لذت ببر

دبیر تأکید کرد: بازگشت دوبارۀ يزدانی روحيۀ كاروان كشتى ايران در المپيک را بالا برد. از حسن يزدانى توقع مدال ندارم به او گفتم از كشتى گرفتن لذت ببر. چرا بار روی دوش یزدانی می‌گذارید. در المپیک قبلی آن‌قدر فشار رویش بود کنار تشک حرف ما را نمی‌شنید.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علیرضا دبیر در نشست خبری فدراسیون کشتی اظهار داشت: قرار نبود نشست بگذاریم چرا که هر بار نشست برگزار می شود یک عده افراد مشکل دار حاشیه درست می کنند، اما قبل از المپیک لازم بود. متاسفانه در هفته گذشته خطی را گرفته بودند و لازم بود شما اصحاب رسانه را در جریان بگذارم. 

وی در مورد اینگه گفته بودند در دهکده مستقر نمی شود، گفت: یک سال قبل این کار را شروع کردیم و برای الان نیست. خارج از وزارت و کمیته برخی دوستان کمک کردند. من خودم در المپیک بارها بودم و بالا و پایین آن را دیده آن. در دهکده همه چشم شان به کشتی گیران است و وقتی یک دختر ۱۶ ساله چینی ۵،۶ مدال می گیرد، کشتی گیر ما بهم می ریزد. استرس زیادی وجود دارا و از دهکده تت‌ سالن یک ساعت راه است. جایی که ما در نظر گرفتیم ۷ دقیقه تا سالن راه دارد. از سوی دیگر طعم عذا هم‌ برای ایرانی ها خوب نیست. ۳۰۰، ۴۰۰ هزار یورو برای گرفتن جا جور کردیم. ما نیت مان خیر است و برای گرفتن نتیجه همه کاری کردیم.

دبیر در مورد اینکه در اردوهای تیم حضور دارد و دخالت می‌کند، گفت: کوچ که هیچ برای نتیجه گرفتن و موفقیت به بچه ها آب هم‌ میدم و ماساژ شان می دهم. تلاش می کنم‌ کاری روی زمین نماند و در شورا هم همين بودم. در فضای مجازی نیستم و وقتش را ندارم و دیشب هم در فدراسیون خوابیدم. مثلا می گویند فلانی در کاری دخالت می کند، اما این کار من است و مسوولم. چه کسی باید پاسخ بدهد؟ هم وظیفه ام است و تخصص دارم. حتما دخالت می‌کنم. با حسن رنگرز در مسائل فنی صحبت می کنیم و نظر می‌دهم. حداقل می دانم دیگر بدن چه کشی آماده است یا نه.

من هیچ وقت در حد تختی، امامعلی حبیبی نیستم اما یک کوچولو که کشتی گرفته‌ام. من تشک تمیز کردم و فحش هم خوردم. وقتی مسوول می شوید باید پاسخگو باشید.

وی با اشاره به اینکه نزدیک ۵۷ اعزام داشتیم، تاکید کرد: این بی‌سابقه است. تنها فدراسیونی هستیم که روزی ۲۴۰ یورو یا فرانک باید حق عضویت و در هتل خوابیدن پول بدهیم؛ به‌جز بلیت هواپیما. بهترین روان‌شناس، پزشک تغذیه از کانادا و آمریکا، بدن‌ساز پروفسور و بهترین‌ها را آورده‌ایم. هر ‌کاری نیاز بوده؛ از تمرین و کشتی و تئاتر و کنسرت و هر چیزی باشد انجام دادم‌. درباره بدن‌سازی در زمان تمرین خیلی‌چیزها مهم هستند. امین میرزازاده ۳ یا ۴ بار ضرب شدید خورده، کسی این را نمی‌دانست. تمرینات سنگین بوده ولی با حساب و کتاب. مربیان بلد هستند و می‌دانند. در این ۲۰ روز آخر بازهم جدی‌تر شده‌ایم. در المپیک‌ها همیشه OverTraining بچه‌های ما را خراب کرده و من همیشه از این می‌ترسیدم. تا جایی که توانستم کمک کردم و متخصصان بسیار خوبی هم داریم‌. ما کم نگذاشتیم.

وی در مورد اینکه وزیر گفته کشتی باید جور کاروان را بکشد، عنوان کرد: از وزارت ورزش تشکر می کنم با اینکه یک چهارم بودجه ما را می دهند باز هم از آنها ممنونم. پیش بینی یک صنعت و کسب و کار است اما من اهل آن نیستم. وقتی پیش بینی می شود یک بار و هزینه روی دوش آن تیم می گذارند. مصاحبه ها کار را سخت می‌کند. باید سطح بندی کنید کسانی که مصاحبه می‌کنند. پیش بینی هیچ هزینه ای هم ندارد و فقط بار روی دوش تیم می‌گذارد. کدام المپیک ما دو طلا گرفتیم؟ پس چطور می گويند در پاریس ۳، ۴ طلا می گیریم؟ آن کارشناسی که این حرف را می زند می داند چه می گوید و می خواهد ضربه اش را بزند. بپرسید آن مربی که مصاحبه می کند خودش چه نتایجی با تیم ملی گرفته و چندم شده است؟ ما امید داریم و نا امید نیستیم. شما روحیه مرا می‌دانید.  

رئیس فدراسیون کشتی گفت: از فرنگی شروع کنیم. محسن نژاد دو سال در جهانی باخته است و چطور می گویند او شانس طلا است؟ من نمی گویم که آنها روحیه شان را ببازند، اما واقعیت است. طلای المپیک را به کسی می دهند که ۶ دانگ باشد‌ یه دانگ هم کم باشد، نمی دهند. مرا کنار بگذارید اما ببینید در گذشته چه کسانی طلا گرفتند. حالا ببینید حسین رضازاده ۶ دانگ هست یا نیست؟ عبدالله موحد هست یا نیست؟ خواهشم این است با هرکسی مصاحبه می‌کنید بپرسید روی چه حسابی این حرفها را می‌زند. نفر بعدی امین کاوه نژاد است. مگر به کشتی گیر ترکیه نباخت؟ در ۸۷ مهمدی را داریم. اولین میدان ۸۷ کیلو او است و آخرین دقایق سهمیه را گرفت. محمد هادی ساروی در ۹۷ در جهانی حضور داشت و در پاریس هم رقیبان قهرمان جهان او هستند. امین میزازاده هم رقیبش لوپز است.

دبیر با اشاره به شرایط کشتی آزاد اظهار داشت: در وزن ۵۷ کیلو آزاد حق مان هم نبود سهمیه بگیریم. هنوز کار زیاد داریم و باید در این وزن کشتی گیر توانمند بسازیم. رحمان عموزاد در ۶۵ کیلو دو باخت داشته است. اینکه می گویند روس ها نیامدند به نفع ما شد اما از ۱۰۰ درصد ۲۰ درصد به نفع ما شد و بیشتر به نفع آمریکا. من می گویم ای کاش روس ها بودند. المپیک انفرادی است نه تیمی. ما در انفرادی همیشه ضربه خورده ایم. در ۷۴ کیلو یونس امامی در کرواسی باخت و روز گذشته هم یک کاری کرد که به او تذکر جدی دادم.

رئیس فدراسیون کشتی با تاکید بر اینکه خوشحالم که حسن یزدانی‌ به تیم اضافه شد، گفت: حضور او روحیه تیم را بالا برد. یک سال سخت را پشت سر گذاشت. کتف عمل شده و بدون تمرین برایش سخت بود. من هر روز او را رصد می‌کنم. ما از او مدال نمی خواهیم، چرا بار روی دوش او می گذارید. او در المپیک قبلی آنقدر فشار رویش بود اصلا کنار تشک حرف ما را نمی شنید. کشتی گیر آمریکا خوب است و باید اینها گفته شود و نباید توقع ایجاد شود. کسی که تیلور را می برد، کشتی گیر خوبی است. به حسن می گویم از کشتی لذت ببر و خدا را شکر می کنیم که یک بار دیگر او را به کشتی بازگرداند.

وی ادامه داد: چه تضمینی است که امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلو مدال بگیرد. اینها واقعیت کشتی است و بازهم تاکید می کنم دوستان بار روی دشوار بچه ها نگذارند. البته ما خوش بین هستیم و از بچه ها انتظار داریم. خواسته و آرزوی من هیچ انتهایی ندارد. هرچه زحمت بکشید، مزدش را میگیرید. من قول مدال نمی دهم اما قول می دهم تمام تلاش متن را بکنیم. ببینید یکی مانند منصور برزگر چندین کشتی از بروکس را می بیند و آنالیز آن را به ما می گوید. یکی اینطور یکی دیگر بار روی دوش تیم می‌گذارد.

وی عنوان کرد: نسل کشتی ایران را تحسین کرده‌ام؛ نسل اواخر دهه ۵۰ تا ۶۰، یکی نسل ما که ۱۹۹۴ شروع شد و تا ۲۰۰۰ آمد‌. این نسل هم شهامت بیش‌تری دارد و نسل سوم کشتی ماست. ان‌شالله نسل چهارم در راه است و از این‌ها بهتر است. ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ بهترین تیم‌های تاریخ ایران بودند، کسانی می‌توانستند طلای المپیک بگیرند ولی باختند. نشد طلا بگیرند. از امیر خادم و عباس جدیدی و علی حیدری و محمد طلایی گرفته تا بقیه. بعد از انقلاب ۳ طلا روی تشک گرفتیم. من که هیچ، ۲ نفر دیگر داشتیم.

دبیر با اشاره به اینکه چند شب پیش با یک سوال از ۱۱ کشتی‌گیر المپیکی حرف زدم‌، گفت: گفتم زمان ۲ مدال طلای تختی و موحد چه کسی رئیس فدراسیون یا مربی بوده؟ هیچ‌کس نتوانست بگوید. گفتم پس ۴۰ سال دیگر حرفی از من نیست ولی اسم شما هست. المپیک قبل ۳ سال پیش بود، از قهرمانان قبلی چند‌تا هستند؟ هیچ‌کدام. خیلی حرف‌ها درست نیست. شما هم روی ۱۱ نفر امیدوار باشید ولی واقعیت چیز دیگری‌ست. چند ده میلیارد پول‌توجیبی، حقوق، پاداش و ... به بچه‌ها داده‌ایم. باید به زندگی این‌ها رسید، من دنبال شغل این‌ها هم بوده‌ام. مگر چند حسن یزدانی و امیرحسین زارع داریم؟

رئیس فدراسیون کشتی تاکید کرد: نباید بگذاریم آنها دغدغه داشته باشند. جایزه‌ای که گذاشتیم هم معلوم نیست ما یک ماه دیگر این‌جا هستیم یا نه. مطالبه کنید که هر کسی رئیس فدراسیون شد، باید برود بیاورد. ۶ میلیارد پول است؟ هیچی نیست. کشور ما در بحث جایزه خوب می‌رسد ولی کشورهای دیگر بخش خصوصی و شورای شهر و شهرداری هم هست. طلای المپیک برای جاهای دیگر یعنی زندگی در رفاه. شاید کمی بیش از ۳۰ میلیارد خرج‌شان کرده‌ایم که کم‌شان هم هست. زندگی راحت ولی در چارچوب اخلاق و این که برای مملکت جان‌شان را هم بگذارند.

وی در مورد کنترل حواشی گفت: یک گلادیاتور وقتی می خواهد به جنگ برود فکر همه چیز را می کند و ما هم فکر کرده ایم. حالا بعد از المپیک مشخص می‌شود که ما چه سختی هایی کشیده‌ایم. مطمئناً زمان همه چیز را ثابت می کند که چه کسی کار کرده یا نکرده است.

وی در مورد مسابقات جهانی اخیر در مورد ضعف آنالیز و کوچ عنوان کرد: من اعتقادی ندارم که بخواهیم در موبایل کشتی را ببینیم. باید از نزدیک ببینید. آنالیزور گذاشته ایم و کار می کنند و اگر از من هم نظری بخواهند می گویم. دنیا هم بیکار ننشسته است. نونهالان پن چند روز قبل ۶ مدال گرفت. آنها هم حتما کار می کنند. المپیک جای نخبه ها است و جای کسانی است که اشتباه نکنند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما