شناسهٔ خبر: 67794017 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کنست علیه آنروا؛ برچسب تروریسم برای فشار بر آژانس حامی آوارگان فلسطینی

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه همواره تمام توان خود را علیه آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی به کار گرفته و خواهان قطع فعالیت آن بوده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی به‎تازگی لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن سازمان اصلی امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینی‌ها را یک سازمان تروریستی اعلام شده و پیشنهاد می‌کند روابط با این سازمان قطع شود.

جزئیات اقدام کنست رژیم صهیونیستی

کنست ۳ لایحه را برای بستن آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) و معرفی آن به‌عنوان سازمان تروریستی در نخستین قرائت تصویب کرد.

لایحه اول، آنروا را از انجام هرگونه ماموریت، ارائه هرگونه خدمات یا انجام هرگونه فعالیت در اراضی اشغالی منع می‌کند.

منابع عبری‌زبان گزارش دادند که این لایحه با ۵۸ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف به تصویب رسید.

لایحه دوم با ۶۳ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف تصویب شد و خواستار سلب مصونیت‌ها و امتیاز‌های قانونی کارکنان آنروا در اراضی اشغالی است.

 

اقدام کنست رژیم صهیونیستی علیه آنروا؛ خصومت دیرینه اشغالگران نسبت به آژانس وابسته به سازمان ملل

 

لایحه سوم خواستار تعیین این آژانس سازمان ملل به‌عنوان یک سازمان تروریستی است. این لایحه رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند که روابط خود را با این آژانس قطع کند. این لایحه نیز با ۵۰ رای موافق در برابر ۱۰ رای مخالف به تصویب رسید.

این ۳ لایحه اکنون برای بررسی بیشتر به کمیته امور خارجه و جنگ کنست ارسال خواهد شد.

کنست در ماه می (اردیبهشت/خرداد) یک پیشنهاد اولیه برای تصویب لایحه‌ای را تصویب کرده بود که آنروا را به‌عنوان سازمان تروریستی معرفی می‌کرد.

آنروا چیست؟

آنروا به میلیون‌ها فلسطینی در غزه، کرانه باختری، اردن، لبنان و سوریه کمک‌های آموزشی، بهداشتی و موارد دیگر ارائه می‌کند. 

آنروا با قطعنامه سازمان ملل در سال ۱۹۴۹ تاسیس شد و موظف است در ۵ منطقه عملیاتی خود، یعنی اردن، سوریه، لبنان، کرانه باختری و نوار غزه، به پناهندگان کمک و از آن‌ها محافظت کند. 

 

اقدام کنست رژیم صهیونیستی علیه آنروا؛ خصومت دیرینه اشغالگران نسبت به آژانس وابسته به سازمان ملل

 

این آژانس مدت‌ها روابط پرتنشی با رژیم صهیونیستی داشته است، اما روابط از زمان آغاز جنگ در غزه به شدت بدتر شده و رژیم صهیونیستی بار‌ها خواستار انحلال آن شده است.

خصومت دیرینه رژیم صهیونیستی نسبت به آنروا

تصویب لایحه علیه آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) تازه‌ترین گام کارزار فشار رژیم صهیونیستی علیه این آژانس است. 

یولیا مالینوفسکی، حامی این لایحه، در ادعایی آنروا را ستون پنجم در داخل اراضی اشغالی توصیف کرد. 

 

اقدام کنست رژیم صهیونیستی علیه آنروا؛ خصومت دیرینه اشغالگران نسبت به آژانس وابسته به سازمان ملل

 

ژولیت توما، سخنگوی آنروا گفت: این تلاش دیگری در یک کمپین گسترده‌تر برای از بین بردن آژانس کمک‌رسانی به فلسطینی‌هاست؛ چنین اقدام‌هایی در تاریخ سازمان ملل سابقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که شماری از کارکنان آنروا اعضای گروه‌های مقاومت، از جمله حماس و جهاد اسلامی هستند، اما هنوز مدرکی برای بررسی این ادعا‌ها به سازمان ملل ارائه نکرده است. به همین دلیل، برخی از کشورهای حامی رژیم صهیونیستی، از جمله آمریکا، با استناد به این ادعا کمک‌‌های خود به این آژانس را متوقف کردند. البته در ادامه و با توجه به ارائه نشدن هیچ مدرکی ازسوی رژیم صهیونیستی بیشتر این کشورها دوباره کمک‌ها را به جریان انداختند؛ اما آمریکا همچنان از کمک به این آژانس سازمان ملل خودداری می‌کند.

آناتولی در گزارشی نوشت که رژیم صهیونیستی سخت لابی می‌کند تا آنروا بسته شود، زیرا این نهاد تنها آژانس سازمان ملل است که ماموریت خاصی برای رسیدگی به نیاز‌های اساسی پناهندگان فلسطینی دارد.

حمله‌های هدفمند به آنروا

در تازه‌ترین حمله‌های هدفمند علیه آنروا، فیلیپ لازارینی، کمیسر کل این آژانس از تیراندازی شدید نظامیان رژیم صهیونیستی به کاروان سازمان ملل که عازم شهر غزه بود، خبر داد. 
این تیم‌ها با خودرو‌های زرهی سازمان ملل که به وضوح مشخص بودند و همچنین جلیقه‌های سازمان ملل در حال تردد بودند.

سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی هم به تازگی ادعا‌هایی را درباره مقام‌های ارشد آنروا مطرح کرده بود که با واکنش سازمان ملل مواجه شد.

دیوید منسر در یک سخنرانی ویدیویی، فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا را هدف گرفت و ادعا‌هایی را علیه او مطرح کرد. این مقام صهیونیست با توهین به لازارینی، مدعی شد: او یک حامی تروریست، عاملی برای کشتار یهودیان و فردی دروغگو است.

رژیم صهیونیستی همچنین از زمان آغاز جنگ، در سیاستی هدفمند، مدارس این نهاد سازمان ملل را آماج حمله‌های خود قرار داده است. 

 

اقدام کنست رژیم صهیونیستی علیه آنروا؛ خصومت دیرینه اشغالگران نسبت به آژانس وابسته به سازمان ملل

 

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) اعلام کرد که نیرو‌های رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ در اکتبر گذشته (مهر ۱۴۰۲)، نزدیک به ۷۰ درصد از مدارس این آژانس در غزه را هدف قرار داده‌اند.

بیانیه این آژانس، می‌گوید که بیش از ۹۵ درصد از این مدارس در زمان هدف قرار گرفتن به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌شدند.

یکی از تازه‌ترین موارد حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات آنروا، هدف قرار دادن مدرسه الرازی در اردوگاه النصیرات است. 

انتهای پیام/

نظر شما