شناسهٔ خبر: 67793441 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

موافقت نمایندگان با کلیات اصلاح آئین نامه داخلی مجلس/ سقف و کف تعداد اعضای کمیسیون ها تغییر می کند

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح ماده ۳۸ آئین نامه داخلی مجلس در خصوص تعداد سقف و کف اعضای کمیسیون ها موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز ( یکشنبه، ۳۱ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح ماده ۳۸ آیین نامه داخلی مجلس در خصوص تعداد سقف و کف اعضای کمیسیون‌های مجلس با ۱۶۴ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع نمایندگان حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس این گزارش محمدقسیم عثمانی به عنوان سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در تشریح طرح مذکور به بررسی جزئیات آن با حضور تعدادی از طراحان و کارشناسان در کمیسیون متبوع خود اشاره کرد و گفت: این طرح در خصوص سقف و کف اعضای کمیسیون‌های مجلس بوده که به موجب آن سقف از ۲۳ نفر به ۲۵ نفر افزایش و کف نیز تقلیل پیدا می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس مصوب شد سقف تعداد اعضای کمیسیون ها تغییری نداشته باشد چرا که کمیسیون ‌های کم متقاضی به حد نصاب نخواهند رسید اما کف تعداد اعضای کمیسیون‌ها به دلیل ضرورت تشکیل آن ها بدین ترتیب تصویب شد که هیاتی متشکل از اعضای کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس و هیات ریسه مجلس در هر دوره حداقل اعضای کمیسیون‌هایی که به حد نصاب مقرر در آیین نامه نرسیدند را تشکیل دهند.

سلمان ذاکر به عنوان مخالف طرح مذکور، گفت: اصل اصلاح این ماده ضرورت داشته اما نباید روش اصلاح به نحوی باشد که سال های آینده مجددا برای اصلاح در مجلس طرح شود.

وی ادامه داد: با تغییر سقف تعداد اعضای کمیسیون ها از ۲۳ به ۲۵ و تغییر کف تعداد اعضا از ۱۹ نفر به پایین تر مشکل نمایندگان حل نخواهد شد باید بررسی شود که مردم به چه دلیل به نمایندگان رأی می دهند یکی از این موضوعات عملکرد آن نماینده و سابقه و تحصیلات فردی است. همچنین نیازهای منطقه ای، وجود مرزهای مشترک و موارد دیگر نیز در رأی مردم به هر نماینده تاثیرگذار است لذا اگر نماینده ای در کمیسیون غیر تخصصی خود حضور داشته باشد حق مردم و نماینده ضایع می شود.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: چرا در خصوص کمیسیون های کم متقاضی همانند کمیسیون اصل ۹۰ دیده نشود لذا بنده با وجود موافقت با اصل اصلاح با نحوه آن مخالف هستم.

ذاکر با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با نمایندگان، گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید به تعامل دولت و مجلس داشتند و تاکید کردند موفقیت رئیس جمهور موفقیت همه ملت بوده و سایر مسئولان باید با دولت همراهی کنند.

جبار کوچکی نژاد نیز در مخالفت با این طرح تاکید کرد: دولت در آستانه تشکیل کابینه بوده و باید به تذکرات مقام معظم رهبری در انتخاب اعضای کابینه توجه کرده و مجلس نیز در رأی اعتماد به کاندیداهای پیشنهادی دقت و حساسیت داشته باشد.

وی اضافه کرد: در گذشته این ماده را یکبار اصلاح و برای یک دوره استثنا کردیم در حالی که باید قوانین به نحوی تصویب شود که دائمی باشند، انتظار داشتیم هیات های بررسی امتیازات نمایندگان متشکل از اعضای هیات رئیسه و رؤسای شعب بدون سوگیری سیاسی و اعمال رفاقت اقدام کنند در حالی که برخی اعضای هیات رئیسه معتقد بودند به آن ها اجازه اظهارنظر داده نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در تعداد سقف و کف اعضای کمیسیون ها در طول ادوار گذشته، گفت: با تدبیر صورت گرفته برای جبران کاستی تعداد اعضای کمیسیون ها مشکل موجود حل نخواهد شد، باید به نحوی به موضوع ورود کنیم که مشکل تقاضای کم برخی از کمیسیون ها برطرف شود و تنها صورت مسئله را پاک نکنیم.

وی در پایان به مشکلات کشاورزان برنج کار استان های شمالی اشاره کرد و گفت: رانت واردات برنج کماکان در دولت وجود دارد و باید به این موضوع رسیدگی شود.

غضنفرآبادی: کمیسیون قضایی به رغم تراکم طرح‌های به جا مانده از مجلس قبل، معطل تکمیل اعضا مانده است

موسی غضنفرآبادی در موافقت با طرح اصلاح ماده ۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ابتدا در تذکری به وزیر نیرو خواستار رفع مشکل برق پمپ آب‌های کشاورزان شد و در ادامه در خصوص دلیل موافقت خود با این طرح افزود: این طرح در مجلس یازدهم شکل گرفت و در این ماده حداقل اعضای کمیسیون‌ها ۱۹ نفر و حداکثر ۲۳ نفر در نظر گرفته شد که با این عدد کمیسیون‌های قضایی و فرهنگی در این دوره از مجلس تشکیل نخواهد شد.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج، نرماشیر در مجلس ادامه داد: تصریح کرد: متأسفانه آیین‌نامه درخصوص نحوه عضویت در کمیسیون‌ها نیز برای این بخش کافی نبود بنابراین امیدواریم اعضای کمیسیون آیین‌نامه بتوانند حداقل اعضای این کمیسیون‌ها را حداقل اعضای کمیسیون‌ها را مشخص کنند چرا که ما در کمیسیون قضایی که حدود یک سوم ‌طرح‌ها و لوایح مجلس در آن مورد رسیدگی قرار می‌گیرد کارهای زیادی داریم که برخی از آنها از دوره قبل باقی مانده است بنابراین کارمان پرتراکم است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تأکید کرد: برای اصلاح آیین‌نامه در این خصوص لازم است نمایندگان به این پیشنهاد کمیسیون آیین‌نامه توجه جدی داشته باشند تا کمیسیون های فرهنگی و قضایی بیش از این معطل نمانند.

بیگدلی: اعضای هیأت رئیسه مجلس به نفع نمایندگان از عضویت در کمیسیون‌های تخصصی انصراف دهند

عباس بیگدلی به عنوان دیگر موافق طرح مذکور افزود: بنده و برخی همکاران علیرغم داشتن سوابق تحصیلی و تخصصی و مدیریت‌های اجرایی مرتبط با برخی کمیسیون‌های تخصصی متأسفانه در کمیسیون‌های مربوطه قرار نگرفتیم و با وجود اعتراضات از هیأت رئیسه جواب مستدلی را دریافت نکردیم.

نماینده مردم تاکستان در مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این زمینه تخلف آیین‌نامه‌ای صورت گرفته چرا که به رغم اینکه تعدادی از نمایندگان ۷۱۳ امتیاز برای حضور در برخی کمیسیون‌های تخصصی کسب کردند اما حقشان تضییع شده است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم خطاب به هیأت رئیسه مجلس تأکید کرد: با توجه به اعتمادی که به جایگاه هر کدام از شما داریم انتظار داریم از کمیسیون‌های تخصصی انصراف دهید تا جا برای سایر نمایندگان باز شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما