شناسهٔ خبر: 67793374 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

معاون پارک علم و فناوری استان کرمانشاه: بستر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در بخش کشاورزی آماده است

صاحب‌خبر -
نشست ترویجی شرکت‌های دانش بنیان وفناورحوزه کشاورزی استان کرمانشاه با حضور جمعی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان، فناور،اعضای هیات علمی دانشگاههای استان و مسئولین سازمان جهاد کشاورزی استان در برج فناوری پارک علم و فناوری کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، دراین نشست مهندس شهاب خوش خوی معاون فناوری پارک علم و فناوری استان کرمانشاه با بیان اینکه فرصت بسیار خوبی برای توسعه و فعالیت شرکت‌های فناور و دانش بنیان استان در حوزه کشاورزی فراهم شده است، افزود: همکاری تنگاتنگ سازمان جهاد کشاورزی استان و پارک علم و فناوری کرمانشاه فرصتی ایجاد کرده که شرکت‌های دانش بنیان و فناور این بخش بتوانند از ظرفیت‌های کامل قانونی در حوزه کشاورزی استان بهره‌مند شوند.

خوش خوی تصریح کرد: بستر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوردر بخش کشاورزی آماده است.

وی ادامه داد: در پارک علم و فناوری استان کرمانشاه کلیه خدمات به شرکت‌های فناور و دانش بنیان استان ارائه می‌شود .

معاون فناوری پارک علم و فناوری استان کرمانشاه تصریح کرد: در این نشست قرار است ظرفیت های شرکت‌های فناور ودانش بنیان استان و مشوق‌ها و سیاست‌های حمایتی که سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان تدوین کرده است ارائه شود .

وی تاکید کرد: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور دراین حوزه باید سرعت بگیرد.
در ادامه این نشست مهندس نسترن کاظمی مدیرمرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری استان کرمانشاه با بیان اینکه از ابتدای فعالیت پارک علم و فناوری استان کرمانشاه در مرکز رشد کشاورزی از ۱۷۹ واحد د حمایت شده است، افزود: بیشتر این واحد ها در حوزه های  ماشین آلات کشاورزی، گیاهان دارویی( تولید ، فرمولاسیون و استخراج مواد موثره)، دام و طیور، زراعت، صنایع تبدیلی، گیاهپزشکی، تولید نهاده های کشاورزی، فناوری زیستی، مدیریت آب فعال هستند.

وی خطر نشان کرد:اکنون ۹۵ شرکت دانش بنیان دراستان فعالیت می‌کنند که ۱۰ شرکت آن در حوزه کشاورزی است.

کاظمی ادامه داد: واحدهای فناور و دانش بنیان پارک علم و فناوری استان کرمانشاه در حوزه کشاورزی موفق به تولید ۱۰۶ کالا و خدمات تجاری شده در این حوزه شده‌اند .
وی گفت:4 ساختار فناورانه ای که در حوزه کشاورزی در پارک علم و فناوری کرمانشاه هم اکنون فعال است  شامل مرکز نوآوری کشاورزی هوشمند، مرکز نوآوری ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، مرکز نوآوری گیاهان دارویی، مرکز نوآوری سموم و کودهای شیمیایی است .
کاظمی  با بیان اینکه شرکت های فناور و دانش بنیان بسیارخوبی درسطح استان داریم، که برخی از این شرکت ها  تنها تولید کننده در کشورهستند، گفت:  تنها تولید کننده خط تولید نشاء( بذرکار، نشاکارو..)، تنها طراح و تولید کننده ماشین نشا جذبی و ماشین نشا کار برنج در کشور ، تنها طراح و تولید کننده هد برداشت نخود پایه کوتاه، تنها تولید کننده بذر کاملینا در کشور، تنها تولید کننده بذر یولاف در کشور، تنها تولید کننده جونده کش از پسماندهای گیاهی و  تولید گیاهچه های کشت بافتی وانیل برای اولین بار در ایران برخی از این دستاوردها هستند.

در ادامه مهندس امان اله میرزایی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه به تشریح فعالیت‌های این سازمان در حمایت از شرکت‌های فناور و دانش بنیان پرداخت و گفت:زمینه های فعالت صاحبان ایده  در حوزه کشاورزی فراهم شده است.

و ی ادامه داد: تسهیل و تسریع اخذ استعلام یا صدور مجوزهای لازم، حمایت‌های مالی مستقیم و غیر مستقیم شامل یارانه سود تسهیلات، کاهش سهم آورده متقاضی، اولویت دهی به خریدهای سازمان از محصولات دانش بنیان استان، اولویت در واگذاری اراضی منابع ملی مورد نیاز طرح‌ها تسریع در تغییر کاربری اراضی مورد نیاز مجریان طرح‌ها با تایید واحد تخصصی و برگزاری رویدادهای اعلام نیازهای فناورانه بخشی از حمایت‌های این سازمان از شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان کرمانشاه است.
میرزایی گفت :هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در خصوص بازار و صادرات محصولات، همکاری در آزمون‌های مورد نیاز جهت بررسی و ارزیابی فنی و کیفی محصولات کشاورزی، هماهنگی جهت استفاده از مزارع و آزمایشگاه‌های تخصصی تحقیقاتی، ظرفیت سازی و مشارکت در تامین زمین جهت مزارع الگویی نمایشی و ترویجی، حمایت از انعقاد قراردادهای همکاری و هم افزایی میان شرکت‌ها و تولید کنندگان و همکاری با بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش بنیان از دیگر مشوق‌ها و حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی از شرکت‌های فناور و دانش بنیان استان است.

وی در پایان به از حضور در نمایشگاه‌های داخلی استان اشاره کرد و گفت در این راستا بخشی از هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های داخلی استان در حوزه کشاورزی به شرکت‌های دانش بنیان و فناور علاقمند پرداخت می‌شود.

در این جلسه فرآیند انعقاد تفاهم نامه ترویجی و سیاست های حمایتی سازمان جهادکشاورزی استان از شرکت های دانش بنیان و فناور حوزه کشاوزی تشریح شد.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما