شناسهٔ خبر: 67791610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قالیباف: پایگاه رفاه ایرانیان در شناسایی مناطق محروم موفق نبوده است

تهران - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی هدف پایگاه رفاه ایرانیان را ساماندهی و کارآمدسازی سیاست‌های مرتبط در محرومیت زدایی عنوان کرد و گفت: اما در عمل این پایگاه در رسیدن به شاخص‌های مورد نظر موفق نبوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی روز سه‌شنبه(۲ مردادماه) مجلس شورای اسلامی پس از گزارش صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سخنان برخی از نمایندگان در جمع بندی دیدگاه های مطرح شده گفت: دو موضوع امروز به آن اشاره شد. نخست مسائل مطرح شده بر اساس بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ برای تشکیل پایگاه رفاه ایرانیان است که در پی ساماندهی و کارآمدسازی سیاست های مرتبط برای محرومیت زدایی و توضیح هدفمند منابع دولتی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اما واقعیت این است که آنچه که در میدان مشاهده می‌شود، این کار به کندی پیش می‌رود و اشکال جدی که دارد که دستگاه‌های سیاستگذار مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که این مسوولیت را بر عهده دارند، هنوز به شاخص‌های مشخص برای توجه به گروه‌ها و مناطق محروم در عمل نرسیدند و موفق نبودند.

وی با تاکید بر لزوم ورود کمیسیون اجتماعی برای دقت در ثبت اطلاعات در پایگاه رفاه ایرانیان گفت: وحدت‌رویه‌ای بین دستگاه‌ها در موضوع محرومیت‌زدایی وجود ندارد و تا زمان برخط نشدن سامانه‌ها و نبود ارتباطات دو سویه و دقیق و تجزیه و تحلیل از اطلاعات با اشکالات اساسی مواجه خواهیم بود.

قالیباف با اشاره به عملکرد پایگاه رفاه ایرانیان گفت: این موضوع در برنامه ششم توسعه و برنامه هفتم توسعه آمده است و هدف از ایجاد پایگاه رفاه ایرانیان ارتقاء عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری و شناسایی دقیق گروه‌های هدف است. اما در این موضوع هم اشکالاتی وجود دارد که شاهد مراجعات متعدد مردم هستیم.

وی با بیان اینکه اشکالاتی درباره ثبت اطلاعات افراد و حذف و اضافه کردن آنها وجود دارد، گفت: قانون داده ها برای 23 دستگاه اصلی در نظر گرفته شده است  ولی در عمل سازوکار مناسبی در حوزه راستی‌آزمایی نیست که مشکلاتی را به وجود آورده است. در این بین علی‌رغم تصویب قانون داده‌ها همکاری بین دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر داده‌ها بین دستگاه‌ها تبادل نشود و ارتباطات دوسویه وجود نداشته باشد همه زحمات هدر رفته و منابع مالی به گروه‌های هدف نمی‌رسد. همچنین اطلاعات افرادی که از کشور مهاجرت کرده‌اند، اصلاح نشده است.

اختصاص بیش از ۱۵ میلیارد دلار یارانه ارزی به نهاده‌ها

قالیباف با بیان این‌که یارانه کلان ارزی در ابتدای زنجیره به نهاده‌ها داده می‌شود، گفت: این رقم بیش از ۱۵ میلیارد دلار و در واقع حدود ۱۷ میلیارد دلار است. در کنار آن به همین گروه‌ها در انتهای زنجیره هم ریال داده می‌شود که جمع این دو عدد رقم بسیار بزرگی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین شرایط شاهد گرانی و نابسامانی هستیم که این موضوع باید از مهم‌ترین دغدغه‌های مجلس دوازدهم باشد که با همکاری دولت مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در عمل ریال به انتهای زنجیره و دلار به ابتدای زنجیره می‌دهیم که علی‌رغم دادن این رقم‌های بزرگ باز هم نارضایتی وجود دارد. همه این مسائل حاکی از این است که پایگاه‌های داده و اطلاعاتی دو طرفه، دقیق و بروز نیست و متاسفانه امکانات هدر می‌رود و باید کمیسیون‌های مربوطه به این موارد توجه کنند.

نظر شما