شناسهٔ خبر: 67790879 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عبدالباری عطوان پیش بینی کرد:

حملات انتقام‌جویانه علیه اسرائیل همزمان با حضور نتانیاهو در آمریکا در راه است

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در گزارشی تحلیلی به سفر کنونی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا پرداخت و پیش بینی کرد که او به اهداف خود از این سفر نخواهد رسید و باید منتظر پاسخ ارتش یمن به حمله اخیر تل آویو به بندر الحدیده یمن در جریان حضورش در آمریکا و سخنرانی در کنگره باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «عبدالباری عطوان» در گزارشی تحلیلی خود در روزنامه رای الیوم به سفر کنونی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و اهداف و برنامه ریزی او در این زمینه پرداخت و نوشت: برنامه ریزی و آرزو یک چیز است و دستیابی به آن چیزی دیگر. آمریکایی که نتانیاهو امروز به آن سفر کرده است، خود از هرج و مرج رنج می برد و در آستانه جنگ داخلی و با خطر فروپاشی روبرو است. اوضاع پس از وادار کردن جو بایدن رئیس جمهوری کنونی برای انصراف از رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آینده به هم ریخته است.

وی افزود: سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا و چه بسا سفرش به این کشور آخرین سفر باشد و اهداف آن محقق نخواهد شد. نتانیاهو از یک رژیم متزلزل به کشوری دچار دودستگی می رود که با شکست در چند جبهه از جمله اوکراین روبرو است.

این تحلیلگر برای تایید ارزیابی بخود از ناکامی نتانیاهو در رسیدن به اهدافش در سفر کنونی به آمریکا و وضعیت نابسامان آمریکا در سطح داخلی و بین المللی پنج دلیل ذکر کرد و نوشت: دلیل نخست، حمله پهپاد «یافا» ارتش یمن به قلب «تل الربیع» در تل آویو و انفجار آن در خیابانی امن و در نزدیکی کنسولگری آمریکا و کشته شدن یک صهیونیست و زخمی شدن ده نفر دیگر است. این عملیات شوکت نتانیاهو را بر باد داد و او و ارتش و سیستم های نظارتی و اطلاعاتی رژیم اسرائیل را خوار و زبون کرد.

دوم، بمباران بندر الحدیده یمن از سوی رژیم اسرائیل در واکنش به حمله پهپاد یافا به تل آویو با بیست جنگنده «اف ۳۵» با همکاری آمریکا و به آتش کشیدن مخازن نفت و نابودی نیروگاه برق این بندر و به شهادت رساندن ۶ شهروند یمنی و زخمی کردن ۸۶ نفر دیگر است که واکنش انتقام جویانه به این حمله را با خود به همراه خواهد داشت و احتمال دارد که هنگام حضور نتانیاهو در واشنگتن و حین سخنرانی او در کنگره انجام شود.

سومین دلیل این است که نتانیاهو در موضعی نیست که شروط خود را به بایدنِ انصراف داده از رقابت های انتخاباتی تحمیل کند و شاید عکس آن رخ داد و بایدن علیه نتانیاهو موضعی بسیار کوبنده اتخاذ کند زیرا او پس از انصراف، چیزی برای از دست دادن و ترسیدن ندارد و چه بسا، زمان انتقام گیری شخصی فرارسیده است.

چهارم اینکه، «کامالا هریس» نامزد جدید حزب دموکرات که پس از انصراف بایدن وارد رقابت های انتخاباتی وارد خواهد شد، به رای مسلمانان و آفریقایی تبارها در آمریکا نیاز دارد و همین موضوع سبب خواهد شد که کمترین حمایتی از نتانیاهو در جنگ نسل کشی در نوار غزه به عمل آورد.

پنجمین دلیل این است که نتانیاهو با تظاهرات اعتراضی شدید در برابر کاخ سفید و کنگره روبرو خواهد شد که از سوی جوانان حامی ملت فلسطین برگزار خواهد شد.

ششمین دلیل این است که نتانیاهو در جریان حضور در آمریکا به دنبال دیدار با «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور است اما این دیدار فایده زیادی برای نتانیاهو ندارد زیرا از یک سو، او هنگام بازگشت ترامپ به کاخ سفید، در قدرت نخواهد بود و از سوی دیگر، شانس پیروزی ترامپ تضمین شده نیست.

عطوان در پایان نوشت: آمریکای کنونی ابرقدرتی نیست که عهده دار جهان مانند قرن گذشته باشد. محور مقاومت در زمین، دریا و هوا با دشمن آمریکایی - اسرائیلی در حال نبرد است. آنها با جنگنده های دهها میلیون دلاری با ما می‌جنگند و ما با پهپاد و موشک‌هایی که هرکدام از آنها هزینه زیادی ندارد. بایدن ساقط شد و عقب نشست و نتانیاهو متزلزل است. جنگ گسترش می‌یابد و محور مقاومت با توجه به تغییر قواعد درگیری پیروزی به دست می آورد و پهپادهای «هدهد» حزب الله و «یافا» ارتش یمن گواه این مدعا است.

نظر شما