شناسهٔ خبر: 67790646 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا گزارش می‌دهد؛

اوج‌گیری هرمزگان در کاهش نرخ بیکاری

تهران- ایرنا- طبق ارزشیابی که اخیرا در خصوص میزان کاهش نرخ بیکاری استان‌ها منتشر شده است، استان هرمزگان از ۱۸.۲ درصد سال ۱۴۰۰ به ۹.۵ درصد کاهش یافته است که بیشترین میزان کاهش نرخ بیکاری کشور را پس از استان یزد با ۷.۵ درصد کاهش به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استان طولی هرمزگان که پهنه‌ای از لیردف شهرستان جاسک تا پارسیان در غرب آن با جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر را تشکیل می‌دهد طی سه سال اخیر یکی از اولویت های خود را رونق اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری، تعریف و اجرای طرح‌های پیشران در راستای ایجاد اشتغال پایدار منطبق با ظرفیت‌ها و وضعیت جغرافیایی منطقه قرار داده بود و در همین مدت کوتاه توانست به بخش مهمی از اهداف مورد نظر دست پیدا کند.

حتی اگر دورانی را که کشور درگیر مسائلی همچون آشوب‌های خیابانی که یک سال از وقت دولت را مشغول کرده بود را هم لحاظ کنیم؛ این میزان کاهش نرخ بیکاری در استان‌های مختلف از جمله هرمزگان و یزد قابل توجه است که تمامی این اتفاقات از ثمرات اهتمام جدی دولت در بحث احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل، اجرای طرح‌های پیشرفت‌محور، آسان‌سازی اخذ مجوزهای کسب و کار و تکیه بر توان جوانان نخبه داخلی به شمار می‌رود و این‌ها اقداماتی عملی در راستای تحقق «وعده‌های صادق» دولت شهید رئیسی بوده که تداوم این روند تا جایی پیش می‌رود که نرخ بیکاری در کشور به پایین ترین میزان خود طی ۴۵ سال گذشته برسد.

همچنین یادآور می‌شود طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲، نرخ بیکاری هرمزگان در تابستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه (سال ۱۴۰۱) با کاهش ۱۱.۵ درصد مواجه بوده است.

پس از هرمزگان و یزد، به ترتیب؛ گیلان با کاهش ۴.۷ درصدی، چهارمحال و بختیاری با کاهش ۴.۴ درصدی و اصفهان با کاهش ۴.۳ درصدی بیشترین میزان کاهش نرخ بیکاری را از آن خود کرده‌اند.

بنابراین و طبق گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان: بر اساس اعلام رسمی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری این استان پس از هفت سال، تک رقمی شد و این موضوع نشان دهنده برنامه‌ریزی دقیق و روندی صحیح در این استان بندری است.

تحقق وعده‌های صادق رییس جمهور شهید به وضوح نشان داد که آنچه از طریق مراکز رسمی ارزیابی و اعلام آمار منتشر می‌شود، کاملا عملیاتی شده و قابل روئیت برای عموم ملت ایران است.

با همه تفاسیر و طبق آخرین جدولی که منتشر شده است؛ نرخ بیکاری استان هرمزگان در تابستان ۱۴۰۰ زمانی که دولت شهید رئیسی مستقر شد ۱۸.۲ درصد بود که این عدد در بهار ۱۴۰۳ به ۸.۷ درصد رسید و اکنون طبق آخرین ارزیابی ها این رقم به ۹.۵ درصد رسیده است و در بحث کاهش نرخ بیکاری، هرمزگان را سرآمد کشور کرده است.

هرچند که در این میان استانهای معدودی هم در بحث نرخ بیکاری، روندی افزایشی داشته‌اند.

به گزارش ایرنا، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری نیز روز دوشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ در شصت و چهارمین اجلاس سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی، گفت: کاهش نرخ بیکاری به کمترین رقم در ۲۰ سال گذشته در دولت سیزدهم محقق شد و تلاش‌های تیم اقتصادی دولت برای بهبود شاخص‌های آسیب‌دیده اقتصادی کشور از طریق مقابله با شرایط سخت داخلی و فشارهای خارجی را جهادی توصیف کرد که توانست در حد قابل قبولی در بهبود شاخص‌های اقتصادی مؤثر باشد.

اوج‌گیری هرمزگان در کاهش نرخ بیکاری

نظر شما