شناسهٔ خبر: 67790641 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نان با طعم کتاب

سنندج- ایرنا- برای گذران زندگی‌اش مجبور به کولبری است اما این کولبر قصه اش با کولبران دیگر فرق دارد، او کولبر کتاب هایش است نوشته‌هایی که از اعماق وجودش بر می خیزد و در قالب کتاب چاپ می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، از همان دوران کودکی علاقه شدیدی به نوشتن داشت، هر تکه کاغذی به دستش می افتاد، چیزی برروی آن می نوشت و امروز همان نوشته‌ها را به کتاب تبدیل کرده و بر روی دوشش، این شهر و آن شهر می گرداند تا بتواند لقمه نان حلالی برای خانواده اش پیدا کند.

محمد قیصریان سال ۱۳۵۲ در شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی به دنیا آمد و تا سال ۱۳۹۰ در این شهر ساکن بود و ازدواج کرد و صاحب ۲ فرزند دختر و پسر شد.

سال ۱۳۹۰ بدلیل بیماری همسرش و اینکه تحت نظر یکی از پزشکان استان کردستان بود به سنندج نقل مکان می کند و از آن زمان تاکنون در این شهر سکونت دارد.

یکی از فرزندان وی بدلیل معلولیت و همسرش نیز بدلیل داشتن مشکل اعصاب و روان زیرپوشش سازمان بهزیستی استان کردستان قرار می گیرند، البته کار نگهداری از آنان را خودش در منزل انجام می‌دهد.

قیصریان همچنین بدلیل مشکلات مالی از حدود ۹ ماه پیش، خود نیز به عنوان مددجوی مستمری بگیر، تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قرار می گیرد تا شاید بتواند با کمک این نهاد حمایتی گره‌ای از گره‌های زندگی‌اش باز کند.

نویسندگی

وی از همان دوران کودکی علاقه زیادی به نوشتن و نویسندگی داشته و همین علاقه نیز سبب می شود به عنوان خبرنگار افتخاری در چندین روزنامه و هفته‌نامه از جمله هفته‌نامه سیروان، آبیدر و روزنامه پیام سمنان عضو شود.

نان با طعم کتاب


وی به نوشتن مطالب در نشریات بسنده نکرده و علاقه‌اش به نویسندگی وی را سمت نوشتن کتاب آن هم از نوع شعر و داستان برای کودکان سوق می دهد و از سال ۱۳۸۱ نویسندگی را بصورت جدی دنبال می کند.


قیصریان تاکنون ۲۳ عنوان کتاب شعر فارسی و کُردی برای کودکان و یک رمان نوشته که تعدادی از آنان چاپ و روانه بازار شده است.

فروش دست نوشته‌ها تنها منبع درآمدی

قیصریان درباره نحوه چاپ کتاب‌هایش می گوید: کتاب‌هایی که می نویسم، چون خودم هزینه چاپ و نشر ندارم، توسط ناشران چاپ می‌شود، بنابراین درآمد زیادی از نوشته‌های خودم نصیبم نمی شود.

وی اضافه می کند: در حال حاضر تنها منبع درآمدی‌ام فروش کتاب‌هایم است که برای این کار نیز هیچ وسیله ای ندارم و مجبورم آنها را به دوش گرفته و به شهرهای مختلف از جمله ایلام، کرمانشاه، بانه، سردشت و مهاباد ببرم تا بلکه بتوانم از فروششان زندگی ام را بگذرانم.

نان با طعم کتاب


این نویسنده کردستانی درباره علاقه اش به نوشتن و مطالعه می گوید: علاقە شدیدی بە کتاب بویژە داستان و شعر کودکان دارم روزانە حداقل ۳ساعت مطالعە می کنم، اگر چە امروزە دنیای مجازی لذت کتاب را از کودکان و حتی بزرگسالان گرفتە است اما همچنان علاقە وافری بەکتاب و کتابخوانی و نوشتن دارم.

حمایت اصولی

وی درباره حمایت نهادهای متولی از چاپ کتاب‌هایش می گوید: تاکنون هیچگونه حمایتی از بنده در زمینه چاپ کتاب‌هایم نشده است؛ بی‌شک اگر مسئولان دستگاه های مختلف بویژه دستگاه های فرهنگی حمایتم کنند تا بتوانم کتاب هایم را چاپ و وسیله نقلیه ای هم خریداری کنم که حداقل برای رفت و آمد به این شهر و آن شهر کمتر اذیت شوم، تا حدودی از مشکلات زندگی ام کاسته می شود.

قیصریان با بیان اینکه امسال ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات کاریابی از کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان دریافت کرده ام که مجبور شدم برای ودیعه منزل هزینه کنم؛ ادامه می دهد: ۱۰۰ میلیون ریال نیز تسهیلات بلاعوض به بنده کمک کردند که جای تقدیر دارد اما در زمینه نویسندگی از هیچ نهادی کمک نگرفته ام.

وی یادآور شد: کمک به افرادی همانند بنده که استعداد و توانایی دارند و می توانند برای جامعه نیز مفید باشند، باید اصولی و از روی برنامه باشد و در آنان ایجاد انگیزه کند، در غیر اینصورت ۵۰ میلیون تسهیلات بلاعوض و امثال این کمک ها دردی از من مستاجر نوعی دوا نمی کند.

نان با طعم کتاب


۳۶۵ روز بدون مهرانه

این نویسنده کردستانی در ادامه به کتاب هایش اشاره کرد و با بیان اینکه اولین کتابی که نوشته ام با عنوان"۳۶۵ روز بدون مهرانه" سال ۱۳۶۹ در قالب شعر نو بود که هیچگاه به چاپ نرسید، اضافه می کند: اولین کتابی که نوشتم، مجوز گرفت و به چاپ رسید ملووچک(گنجشک) بود کە چاپ شد و تاکنون ۹ بار به چاپ رسیده و ۴۱ هزار جلد از آن وارد بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ کتاب دیگرم با عناوین ئاژه ڵەکان(حیوانات) و گوێرەکە‌سوورە (کفشدوزک) شعرکودکان آماده چاپ است اما فعلا به چاپ نرسیده است، ادامه می دهد: در مجموع حدود ۱۰۰ هزار جلد از کتاب‌هایم چاپ و وارد بازار شده و به فروش رفته است اما درآمد آنچنانی برای من نداشته است.

خرید کتاب‌های بومی

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان درباره حمایت از نویسندگان و خرید کتابهای بومی اظهار کرد: طرح حمایت از نوینسدگان بومی و کتاب های بومی با جدیت دنبال می شود و این طرح در راستای حمایت از نویسندگان، مترجمان و ناشران استان، غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه در بین آحاد مردم، به خصوص کودکان و نوجوانان اجرا می شود.

نان با طعم کتاب

معصومه حسنی خونسار افزود: در راستای حمایت از تولیدات داخلی و تقویت منابع کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، ۴۱ عنوان کتاب جدید در سه هزار و ۱۰۰ نسخه توسط اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خریداری و به کتابخانه‌های سراسر استان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه این کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف ادبیات، تاریخ، هنر، علوم اجتماعی و غیره برای رده‌های سنی بزرگسال و کودک و نوجوان تهیه شده‌اند، گفت: امیدواریم با اجرای این طرح، شاهد افزایش رغبت مردم به مطالعه کتاب و استفاده از منابع کتابخانه‌های عمومی باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان یادآور شد: با غنی شدن منابع کتابخانه‌ها و افزایش تنوع کتاب‌ها، مردم به خصوص کودکان و نوجوانان، دسترسی بهتری به منابع علمی و فرهنگی خواهند داشت و می‌توانند از این طریق، دانش و آگاهی خود را افزایش دهند.

نان با طعم کتاب

ماسـی

بە میداد ڕەنگیێەکانم

ماسیـێکم کێشاوە

دایکم زۆر خۆشی ئەوێت

لەتاقە‌کە دایناوە

پشیلە بۆر هاوسێمان

هەمو ڕۆژێک بە میاو میاو

پڕ خوێدانێ خوێ تێـرێ

بۆ خواردن ماسی پڵاو !


موحەممەد قه‌یسەریان

ترجمه

یەماهی سرخ کشیدم
با مداد رنگی هایم

مامانی گفت: قشنگە
قاب گرفتە برایم


گربه سیاه اخمو
انگاری بو کشیدە

میو میو می کنه
ماهی من رو دیده


پیش پیشی شکمو
با بشقاب‌و یەچنگال

نمکدونی  آوردە
دوون دَوون‌وخوشحال


میاد کنار شیشە
چه میگه؟‌ میو میو

یعنی: منم دعوتم
برای ماهی پلو

محمدقیصریان

نظر شما