شناسهٔ خبر: 67790602 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رفع موانع سکونت در بافت‌های تاریخی کشور با مصوبه جدید

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مراحل تدوین راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی-فرهنگی کشور حاصل تلاش دو ساله دولت سیزدهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، راهکارهای تشویقی احیا و تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی-فرهنگی کشور به تصویب رسید که این مصوبه اقدام بنیادی و ماندگار دولت سیزدهم در حمایت از میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی کشور است.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «مشوق‌های احیا و تقویت سکونت دربافت‌های تاریخی-فرهنگی کشور در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب گردید. ان‌شاءالله این مصوبه موجب تحول و رونق در حفظ و احیا بافت‌های ارزشمند تاریخی کشور (۳۲ هزار هکتار در ۱۶۸ شهر) گردد.»

در کشور تاکنون بالغ بر ۱۹۰ محدوده تاریخی شهری شناسایی شده که در حدود ۳۲ هزار هکتار از فضاهای شهری را در برمی‌گیرد. در قانون حمایت از بافت‌های تاریخی پیش‌بینی شده بوده امتیازات ویژه‌ای به این بافت‌ها تعلق بگیرد و تکالیفی برای دستگاه‌ها در این زمینه وجود داشته است که محقق نشده بود. با تصویب این مصوبه در عمل بخش مهمی از این امتیازات، به همراه ایجاد زمینه برای جبران محدودیت‌های بافت تاریخی فراهم شده است. دستاورد این مصوبه «ظرفیت‌سازی»، «توانمندسازی» و «مشوق‌های کالبدی ویژه بافت» را به صورت توأمان و یکپارچه برای احیای بافت دیده است.

در همین راستا محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، جزئیات راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی-فرهنگی کشور که در جلسه پنجم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید را تشریح کرد و گفت: یکی از انتظارات عمومی ساکنان بافت فرسوده در ۳۲ هزار هکتار و ۱۶۸ شهر که ۱۹ درصد مساحت بافت‌های هدف بازآفرینی شهری را به خود اختصاص می‌دهند رفع بن‌بست‌های تاریخی شکل گرفته در این بافت‌ها بود که در عمل هرگونه تغییری را در بناهای مسکونی ناپایدار این محلات غیرممکن کرده بود. در سفرهای رئیس‌جمهور شهید، رفع این بن‌بست‌ها مورد تأکید قرار گرفت و پس از تلاش‌های دوساله دولت، با تصویب این راهکارها و اجرا شدن آن، بن‌بست‌های موجود برای ساکنان رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه در بسته تشویقی نوسازی که به جنبه‌های مختلف شهرسازی تاکید داشت بافت‌های تاریخی مشوقی نداشتند، افزود: با ابلاغ و اجرای بسته تشویقی نوزده‌بندی که برای بافت‌های فرسوده مصوب شده بود بافت‌های تاریخی از این بسته تشویقی جامانده بودند. با اینکه بافت‌های تاریخی حدود ۲۰ درصد سطح بافت‌های هدف بازآفرینی شهری ایران را تشکیل می‌دهند میزان پروانه‌های صادر شده ساختمانی در این بافت‌ها کمتر از یک درصد است، بنابراین امکان سرمایه‌گذاری جدید در این بافت‌ها وجود نداشته است و در عمل این بافت‌ها از چرخه حیات شهری خارج شده بودند که با اجرای این مصوبه این بافت‌ها به مدار حیات شهری بازمی‌گردند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: سال گذشته با مصوبه مشترکی که به امضای وزرای راه و شهرسازی و میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رسید، امکانات مالی برای مرمت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی فراهم شد. با آن مصوبه به شورای پول و اعتبار پیشنهاد شد تا در سرفصل جدیدی معادل ۸۰ درصد تسهیلات ساخت به بخش مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی تخصیص پیدا کند که آن مصوبه یک سال گذشته ابلاغ شد.

رفع موانع سکونت در بافت‌های تاریخی کشور در دولت سیزدهم

آئینی بیان کرد: اجرای مصوبه تأمین مالی مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی-فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به تصویب رسید، این امکان را فراهم می‌کند.

به گفته وی، تصویب راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی-فرهنگی کشور ضمن تکمیل مصوبه نوزده‌بندی مشوق‌های شهرسازی، می‌تواند خدمت بزرگی برای ساکنان بافت‌های تاریخی با رفع بن‌بست فرسودگی در این بافت‌ها و بازگرداندن حیات شهری به این بافت باشد.

امکان تغییر کاربری ارزش‌افزا در بافت‌های تاریخی فراهم شد

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مصوبه تسهیلاتی را در زمینه تأمین پارکینگ و تغییر کاربری ارزش‌افزا ایجاد می‌کند، همچنین تلاش بر این است تا ساکنان و سرمایه‌گذاران را تشویق کند تا واحدهای خود را در این بافت‌ها مقاوم‌سازی و نوسازی کنند.

آئینی با اشاره به اینکه در بافت‌های تاریخی محدودیت و ضوابط حفاظت عمومی و اختصاصی وجود دارد، در بیان ویژگی‌های مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی-فرهنگی کشور توضیح داد: در این مصوبه پیش‌بینی شده است که شهرداری‌ها می‌توانند هرچه سریع‌تر نسبت به ضوابط اختصاصی و بسته تشویقی خاص بافت تاریخی خود اقدام کنند که این خود سبب تحول و ایجاد انگیزه در شهرداری‌ها خواهد شد. همان‌طور که در حال حاضر در ۳۳۰ شهر بسته تشویقی شهرسازی خاص این شهرها برای نوسازی بافت‌های فرسوده اعمال شده است.

وی در پایان عنوان کرد: در این مصوبه ضوابط عمومی به تصویب رسیده است که شامل افزایش طبقات مجاز، تغییر کاربری ارزش‌افزا برای صرفه اقتصادی، امکان ایجاد طبقات منفی، ایجاد سطح اشغال بیشتر و ارائه تسهیلاتی در خصوص تأمین پارکینگ می‌شود که همه اینها به معنای رفع بن‌بست از این بافت‌هاست.

نظر شما