شناسهٔ خبر: 67790048 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

علائم و راهکارهایی برای درمان گرمازدگی/ مایعات کافی بنوشید

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی‌جمعیت هلال‌احمر با اشاره به توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی گفت: یکی از مشکلاتی که ممکن است برای افرادی که در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند رخ دهد، گرمازدگی است و باید بدانیم اگر به فردی که دچار گرمازدگی شده رسیدگی نشود، خطرات جدی و حتی مرگ به همراه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

پیمان نامدار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مراسم اربعین با حضور میلیون‌ها زائر بزرگترین تجمع مسلمان‌ها است، اظهار کرد: حفظ سلامتی در برابر بیماری‌های احتمالی از اولویت‌های اصلی هر زائر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به گرمازدگی زائران اربعین افزود: یکی از مشکلاتی که ممکن است برای افرادی که در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند، رخ دهد گرمازدگی است و باید بدانیم اگر به فردی که دچار گرمازدگی شده رسیدگی نشود، خطرات جدی به همراه خواهد داشت.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر گفت: لازم است بدانیم تأخیر در درمان گرمازدگی مرگ را به همراه دارد، بنابراین با انجام کمک‌های اولیه و یک سری مهارت‌های ساده‌ای که باید به سرعت برای فرد گرمازده انجام شود، می‌توان وی را از بروز خطرات ناشی از گرمازدگی نجات داد.

نامدار با اشاره به اینکه گرمازدگی زمانی آشکار می‌شود که بدن نتواند گرمای اضافی را از طریق مکانیزم‌های تنظیم حرارت دفع کند، تصریح کرد: در این حالت ممکن است دما به میزانی برسد که بافت‌ها تخریب و منجر به اختلالات عصبی مشخص در فرد شود، همچنین در شرایطی که گرمای هوا زیاد باشد و فعالیت بدنی زیادی باشد و مایعات کافی مصرف نشود، افراد دچار گرمازدگی می‌شوند.

وی اضافه کرد: دمای بدن کسی که دچار گرمازدگی شده می‌تواند به ۴۱ درجه برسد، در این حین سطح هوشیاری کاهش و فشار خون نیز افزایش پیدا می‌کند، همچنین چهره فرد رنگ پریده است، اما گاهی اوقات افرادی که سن بالا و بیماری‌های مزمن همچون دیابت دارند، نیز دچار گرمازدگی می‌شوند و پوست این بیماران گرم، قرمز و خشک می‌شود.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه نوشیدن مایعات کافی برای پیشگیری از دهیدراته شدن بدن، پوشیدن لباس‌های خنک، استفاده از کلاه لبه‌دار، مصرف مایعات خنک و حضور نداشتن در محیط گرم به مدت طولانی از جمله مواردی است که باید برای پیشگیری از گرمازدگی رعایت شود، عنوان کرد: تأمین آب و الکترولیت‌های بدن باید برای پیشگیری از کاهش آب بدن و ابتلاء به گرمازدگی مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما