شناسهٔ خبر: 67788768 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام وزارت علوم:

درآمدزاییِ خوابگاه‌ها به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان رسید

تهران- ایرنا- رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در سال ۱۴۰۱، ۸۳ میلیارد تومان از خوابگاه‌ها درآمدزایی داشتیم و در سال ۱۴۰۲ این مبلغ به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، مسعود گنجی در اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ از نزدیک شاهد مسائل و مشکلات در اغلب امور خوابگاهی در دانشگاه‌ها بودیم و اغلب مسائل خوابگاه‌ها از سوی مسئولان رها شده بودند، در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اغلب خوابگاه‌های دانشجویی را با تمام توان و با کمک مسئولان دانشگاه‌ها راه اندازی کردیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: اگر به ۲ تا ۳ سال گذشته برگردیم، مشاهده می‌کنیم خوابگاه‌های دانشجویی با بحران خاصی مواجه بودند صندوق رفاه دانشجویان هم از این موضوع مبرا نبود، طوری که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به افزایش بودجه صندوق توجه نشد و بودجه صندوق وزارت بهداشت که قبل از آن سال‌ها حدود ۱۰ درصد بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بود در سال ۱۴۰۰، بیش از بودجه صندوق وزارت عتف می‌شود.

وی تصریح کرد: تعداد ۱۲۶ بازدید از دانشگاه‌ها برای احصای مسائل و مشکلات در زمینه خدمات رفاهی دانشجویان در دولت سیزدهم داشتیم که پس از احصای مشکلات رفاهی دانشجویان دانشگاه‌ها، دو طرح ۵۰،۵۰ و طرح ۴۰، ۳۰،۳۰ را در هیات امنا مصوب کردیم تا هر دانشگاهی تمایل داشت، بتواند خوابگاه‌های خود را ارتقا دهد و با حمایت‌های وزارت علوم و دانشگاه‌ها توانستیم بر این مشکل غلبه کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: در حال حاضر چند خوابگاه در دانشگاه در رتبه ۴ و ۵ داریم که در آینده به رتبه یک و دو ارتقا می‌یابند. امسال، بهترین سالی است که مسائل و مشکلات حادی که تاکنون گریبانگیر دانشگاه‌ها بوده را نداشتیم.

وی درباره میزان هزینه کرد برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها هزینه شده است. ضمنا حدود ۲۵ هزار نفر به ظرفیت خوابگاه‌های ملکی دانشگاه ها در سه سال گذشته اضافه شده است. همچنین ۳۱ هزار واحد به ظرفیت کلیه خوابگاه‌های در سطح کشور اضافه شده است که در حال حاضر ظرفیت خوابگاه‌ها به ۲۲۴ هزار نفر رسیده است.

گنجی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، ۸۳ میلیارد تومان از خوابگاه‌ها درآمدزایی داشتیم و در سال ۱۴۰۲ این مبلغ به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین سال گذشته به بیش از ۲۵۰۰ دانشجو برای سفر به عتبات عالیات وام توسط یکی از بانک‌های عامل پرداخت کردیم.

درآمدزاییِ خوابگاه‌ها به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان رسید

گنجی به افزایش بیش از ۳ برابری وام‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: برای دانشجویان دکتری ۷ میلیون تومان درنظر گرفته شده که اگر متاهل باشند دو برابر دریافت خواهند کرد، همچنین وام‌ها در مقطع کاردانی به کارشناسی به ۵ میلیون تومان رسیده است و وام ودیعه مسکن از ۱۵ میلیون تومان به تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و ۲۵ میلیون تومان به تا۲۵۰ میلیون تومان رسیده است.

وی افزایش سقف مبلغ ضمانت وام دانشجویی و تحصیلی و شرایط ضامن و گواهی کسر از حقوق را تا ۱۲۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: در سال ۹۹، ۴۲۷ میلیارد تومان وام پرداخت شده است که در سال ۱۴۰۲ این میزان به هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان رسیده است که افزایش تقریبا ۳ برابری داشته است.

نام دانشگاه‌ها برای اولین بار در جدول ۱۲ بودجه کشور

رئیس مرکز حقوقی و امور مجلس وزارت علوم نیز در این اجلاس گفت: برای اولین بار نام دانشگاه‌ها در جدول دوازده بودجه سالانه کشور قرار گرفت که مربوطه به فعالیت فرهنگی است. رضا صابری در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری گفت: با پیگیری وزیر علوم در برنامه هفتم توسعه، مصوب شد ۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به فعالیت فرهنگی اختصاص یابد که این امر در سال ۱۴۰۳ به مقدار ۳ درصد تصویب شد. بدون آنکه از سرجمع اعتبارات دانشگاه‌ها مبلغی کسر شود و از سرجمع بودجه فرهنگی کشور تامین شد.

رئیس مرکز حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: وزیر علوم در این دوره اهمیت ویژه‌ای برای کار مرکز حقوقی و امور مجلس قائل بود و تمام آیین‌نامه‌های صادره وزارت علوم و مصوبات هیات امنا در این مرکز بررسی و اظهار نظر شد.

درآمدزاییِ خوابگاه‌ها به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان رسید

صابری گفت: در این مدت به ۳۰ هزار مکاتبه مجلس شورای اسلامی پاسخ داده شد و در ۲۰۰ سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پاسخ‌های قانع کننده به نمایندگان داده شد، فقط یک سوال به صحن مجلس رسید و هیچ یک به مرحله کارت زرد مجلس هم نرسید.

وی از راه‌اندازی سامانه یکپارچه وزارت علوم و دانشگاه‌ها برای تعامل با نمایندگان در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس مرکز حقوقی و امور مجلس گفت: در ۳۰ پرونده مربوط به زمین و املاک وزارت علوم بهره‌برداری به مالکیت وزارت علوم صادر شد و در ۵۳۰ هکتار بهره‌برداری با نام این وزارت تثبیت شد.

نظر شما