شناسهٔ خبر: 67788394 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رخداد ۹۳ زمین‌لرزه در هفته آخر تیر / ثبت زلزله ۴.۹ ریشتری در کرمان

از بیست‌وسوم تا بیست‌ونهم تیر، ۹۳ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است که در این بازه زمانی شاهد رخداد زلزله ۴.۹ ریشتری در استان کرمان بوده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی بیست‌وسوم تا بیست‌ونهم تیر، ۹۳ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۷۶ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، ۱۴ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر و سه زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه سالند در استان خوزستان با رخداد سه زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، یک زمین‌لرزه در آذربایجان شرقی، یک زمین‌لرزه در آذربایجان غربی، دو زمین‌لرزه در اردبیل، هشت زمین‌لرزه در اصفهان، دو زمین‌لرزه در بوشهر، دو زمین‌لرزه در تهران، ۱۰ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، ۹ زمین‌لرزه در خراسان شمالی و سه زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، ۱۰ زمین‌لرزه در خوزستان، یک زمین‌لرزه در سمنان، یک زمین‌لرزه در سیستان و بلوچستان، ۹ زمین‌لرزه در فارس، یک زمین‌لرزه در قزوین، ۱۶ زمین‌لرزه در کرمان، سه زمین‌لرزه در کرمانشاه، یک زمین‌لرزه در گلستان، دو زمین‌لرزه در گیلان، یک زمین‌لرزه در لرستان، چهار زمین‌لرزه در مازندران، دو زمین‌لرزه در هرمزگان و یک زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های البرز، چهارمحال‌وبختیاری، زنجان، قم، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به کرمان با ۱۶ زمین‌لرزه و خراسان رضوی و خوزستان با ۱۰ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز جمعه، بیست‌وششم تیر ساعت ۴:۴۹:۰۶ با بزرگی ۴.۹ ریشتر در سیرچ استان کرمان به ثبت رسیده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۲۳ تیر

نهبدان استان خراسان جنوبی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ رشتر در عمق ۱۷ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۸۳ کیلومتری نهبندان و ۹۸ کیلومتری شوسف استان خراسان جنوبی و ۱۲۱ کیلومتری سفیدآبه استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسید.

در خلیل‌آباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ رشتری رخ داد.

گمیش تپه استان گلستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ رشتر در عمق ۱۴ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۴۱ کیلومتری گمیش تپه، ۵۳ کیلومتری بندر ترکمن و ۵۷ کیلومتری سیمین شهر این استان بوده است.

یکشنبه ۲۴ تیر

در خورموج استان بوشهر زلزله ۲.۹ رشتر به ثبت رسید.

قلعه‌تل استان خوزستان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ رشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در هشت کیلومتری قلعه‌تل، ۱۴ کیلومتری ایذه و ۲۰ کیلومتری باغ ملک این استان گزارش شد.

دوشنبه ۲۵ تیر

بندر خمیر استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۳۰ کیلومتری بندر خمیر، ۳۱ کیلومتری رویدر و ۴۶ کیلومتری لافت این استان گزارش شد.

در بجنورد استان خراسان شمالی زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتری رخ داد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۲۴ کیلومتری بجنورد، ۲۴ کیلومتری اسفراین و ۲۹ کیلومتری حصارگرمخان این استان بوده است.

فاریاب استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۸ کیلومتری فاریاب و ۳۹ کیلومتری بلوک استان کرمان و ۲۳ کیلومتری زیارتعلی استان هرمزگان گزارش شد.

سه‌شنبه ۲۶ تیر

در هفتگل استان خوزستان زلزله ۲.۸ رشتری، در کلاته خیج استان سمنان زلزله ۲.۹ ریشتری و در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

سیرچ استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۹ ریشتر در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۵ کیلومتری سیرچ، ۱۷ کیلومتری اندوهجرد و ۲۵ کیلومتری گلباف این استان بوده است، زلزله ۳.۱ ریشتری در عمق هشت کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

قلعه‌تل استان خوزستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی چهار ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و مرکز آن در هشت کیلومتری قلعه‌تل، ۱۶ کیلومتری ایذه و ۱۹ کیلومتری باغ ملک این استان بوده است.

ایذه استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق پنج کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ایذه، ۲۲ کیلومتری قلعه‌تل و ۳۴ کیلومتری باغ ملک این استان بوده است.

توتکابن استان گیلان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر را تجربه کرد و عمق آن در شش کیلومتری و کانون این رخداد لرزه‌ای در هشت کیلومتری توتکابن، ۹ کیلومتری رستم آباد و ۱۰ کیلومتری رودبار این استان به ثبت رسید.

سالند استان خوزستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۶ ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری لرزید و مرکز آن در ۲۲ کیلومتری سالند، ۳۹ کیلومتری لالی و ۴۸ کیلومتری گتوند این استان گزارش شد و زلزله ۳.۱ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

چهارشنبه ۲۷ تیر

شرفخانه استان آذربایجان شرقی زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۹ کیلومتری شرفخانه، ۱۲ کیلومتری کوزه کنان و ۱۲ کیلومتری تسوج این استان بوده است.

در ارد استان فارس زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق پنج کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری ارد، ۲۸ کیلومتری خنج و ۳۶ کیلومتری بنارویه این استان بوده است.

در سالند استان خوزستان زلزله ۲.۸ ریشتری، در بردسیر استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری، سرعین استان اردبیل زلزله ۲.۵ ریشتری، نجف شهر استان کرمان زلزله ۲.۶ ریشتری، کورائیم استان اردبیل زلزله ۲.۵ ریشتری و در شوسف استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

فاریاب استان کرمان با زمین‌لره‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۳ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۵ کیلومتری فاریاب ۳۶ کیلومتری بلوک استان کرمان و ۲۶ کیلومتری زیارتعلی استان هرمزگان گزارش شد.

در بابامنیر استان فارس زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۹ کیلومتری بابامنیر ۴۰ کیلومتری نورآباد استان فارس و۳۷ کیلومتری باشت استان کهگیلویه وبویر احمد بوده است.

سرگز استان هرمزگان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۸ در عمق ۲۵ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۳ کیلومتری سرگز، ۴۵ کیلومتری تخت و ۴۷ کیلومتری زیارتعلی این استان بوده است.

پنجشنبه ۲۸ تیر

باینگان استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق هشت کیلومتری لرزید و مرکز این رخداد لرزه در دو کیلومتری باینگان، ۱۲ کیلومتری پاوه و ۲۰ کیلومتری نوسود این استان به ثبت رسیده است.

در بابامنیر استان فارس زلزله ۲.۶ ریشتری و در پیرانشهر استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

جمعه ۲۹ تیر

فیروزآباد استان فارس زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری را تجربه کرد و مرکز آن در ۲۳ کیلومتری فیروز آباد، ۲۶ کیلومتری میمند و ۳۰ کیلومتری دوزه گزارش شد.

در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

نظر شما